رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره می گوید که برای نظارت بر کلینیک های خدمات روانشناسی، بازرسان این سازمان به صورت مخفیانه و در قالب بیمار به این مراکز اعزام خواهند شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بی بی سی غلامعلی افروز، رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران،  گفت: اگر مشاوره های روانشناسی حوزه ازدواج در بستر ارزش های دینی و بهره گیری از مباحث روانشناسی انجام نشود موثر و تاثیرگذار نیست.

سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران، نهادی صنفی است که همچون سازمان نظام پزشکی بر امور تخصصی اعضای این سازمان و مسایل صنفی آنها نظارت می کند.

این سازمان برای نخستین بار در سال ۱۳۸۳ تاسیس شد و به گفته آقای افروز هم اکنون شش هزار روانشناس و پزشک متخصص عضو آن هستند.دو هزار پروانه توسط این سازمان برای تاسیس مراکز مشاوره صادر شده است.

به گفته رئیس این سازمان، از این پس روانشناسان عضو به عنوان بیمار و به صورت ناشناس از کلینیک های خدمات روانشناسی بازدید خواهند کرد و در صورت گزارش هرگونه تخلف، اقدامات تنبیهی و لغو پروانه از سوی این سازمان انجام می شود.

دکتر افروز که امروز (پنجشنبه) در مراسم افتتاح مرکز مشاوره ای در مشهد حضور یافته بود، در انتقاد از همکاران خود گفت: حساسیت های بی مورد روانشناسان و مشاوران نسبت به بالا بودن حتمی سن ازدواج مردان غلط است.

او همچنین به پیش شرط میزان تحصیلات برای ازدواج اشاره کرد و گفت: روانشناسان نباید به امر هم کف بودن تحصیلات تاکید زیادی داشته باشند، بلکه بینش صحیح و تجربه کافی بیش از داشتن تحصیلات بالا مهم است.

روانشناسی و مشاوره از رشته های علوم انسانی هستندکه به گفته وزارت علوم ایران، محتوای آنها در حال "بازنگری" است و تلاش می شود که محتوای دروس مربوط به این رشته ها با موازین اسلامی مطابق شود.

دانشجویان رشته روانشناسی در دهه های اخیر و به طور سنتی به هنگام ورود به دوره کارشناسی (لیسانس) روانشناسی، در دانشگاه واحدهای درسی ای را تحت عنوان علم النفس و روانشناسی از دیدگاه اسلام می گذارنند که محتوای آنها به چگونگی ارتباط میان آموزه های دین اسلام و یافته های روانشناسی مربوط می شود.

اما بعضی از متخصصان این رشته می گویند که تعریف علم روانشناسی از انسان و رفتارهای او، تا حدود زیادی متفاوت از انسان شناسی مورد نظر ادیان و مذاهب است و به همین علت است که در سده های اخیر، روانشناسی توانسته است خود را به عنوان یک علم مطرح کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha