شنبه ۲۹ آبان ۱۳۸۹ - ۱۵:۲۹
کد خبر: 21319

وزارت بهداشت به دلیل تأخیر همیشگی 5 تا 6 ماهه سازمان‌های بیمه در پرداخت مطالبات مراكز درمانی، همیشه ماهیانه 200 میلیارد و در مجموع هزار میلیارد تومان از این سازمان‌ها طلبكار است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت دكتر علیرضا اولیایی منش مدیركل دفتر ارزیابی فناوری، تدوین استاندارد و تعرفه سلامت وزارت  بهداشت، درمان و آموزش پزشكی با اعلام این خبر، گفت: طبق قانون، سازمان‌های بیمه‌گر موظف هستند بلافاصله پس از دریافت مدارك از مراكز درمانی 60 درصد و در ظرف مدت 2 تا 3 ماه كل مطالبات این مراكز را بپردازند.
وی افزود: ولی این سازمان‌ها معمولاً بین 5 تا 9 ماه در پرداخت مطالبات تأخیر دارند كه عمده این تأخیرها 5 تا 6 ماهه است.
وی با اشاره به این كه در بخش بستری، مراكز درمانی به صورت گلوبال ماهیانه 200 میلیارد تومان از سازمان‌های بیمه‌گر طلبكار می‌شوند، بیان داشت: با توجه به تأخیر حداقل 5 ماهه همیشگی این سازمان‌ها در پرداخت مطالبات، همواره این مطالبات به هزار میلیارد تومان می‌رسد.
اولیایی منش اضافه كرد: اگر در بین قوانین مختلف ناظر به مسایل بیمه فقط قانون پرداخت 60 درصدی مطالبات مراكز درمانی توسط سازمان‌های بیمه‌گر بلافاصله پس از دریافت مدارك انجام شود، هیچ مشكلی در زمینه بدهكاری این سازمان‌ها به بیمارستان‌ها رخ نمی‌دهد.
مدیركل دفتر ارزیابی فناوری، تدوین استاندارد و تعرفه سلامت درخصوص روند تأخیری تصویب تعرفه‌ها و اختلال آن در بحث مطالبات بیمارستانی گفت: با توجه به روند تصویب بودجه و تعیین سرانه درمان كه همیشه 5 ماه از زمان ابتدای سال را به خود اختصاص می‌دهد تعرفه‌ها معمولاً اواخر تیر و اوایل مردادماه هرسال مشخص و ابلاغ می‌شود و بیمارستان‌ها در طی این مدت سردرگم می‌مانند كه با چه قیمتی مطالبات خود را به بیمه‌ها اعلام كنند.
وی افزود: بنابراین هرساله با یك تفاهم گلوبال بین خود و بیمه‌ها به یك قیمت می‌رسیم و مطالبات براساس آن اعلام می‌شود كه متأسفانه همین قیمت توافقی هم تا پایان سال پرداخت نمی‌شود.
اولیایی منش در ادامه اظهار داشت: به عنوان مثال امسال تعرفه‌ها را با توافق بیمه‌ها 11 درصد در نظر گرفتیم در حالی كه طبق قانون باید 15 درصد افزایش می‌دادیم، ولی همین درصد افزایش هم هنوز از سوی بیمه‌ها پرداخت نشده است.
وی در پایان اظهار امیدواری كرد با اجرای بند 42 قانون برنامه پنجم توسعه مبنی بر تجمیع بیمه‌ها در سازمان بیمه سلامت كه به تازگی از تصویب مجلس گذشت، این مشكلات برطرف شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha