دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۲

مطابق این آمار تهران با ثبت 91 هزار و 228 نفر رکورددار ثبت نزاع در کشور محسوب می‌شود، در حالی که نسبت به جمعیت، تهران در رده یازدهم قرار دارد.

آموزش ندیده‌ها آمار نزاع را بالا می‌برند

سلامت نیوز_* مریم سمائی: اکنون نزاع در سطح جامعه به یک اپیدمی تبدیل شده است، طی 10 ماه اول سال گذشته 510 هزار و 868 نفر برای معاینه جسمانی پس از نزاع به پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند که در این میان «نسبت جمعیت» استان چهارمحال و بختیاری بیشترین تعداد مراجعه را نسبت به استان‌های دیگر داشته است. بر اساس آماری که از سوی سازمان پزشکی قانون منتشر شده است از این تعداد 157 هزار و 421 نفر زن و 353 هزار و 447 نفر مرد هستند.

به گزارش سلامت نیوز،روزنامه فرهیختگان نوشت: مطابق این آمار تهران با ثبت 91 هزار و 228 نفر رکورددار ثبت نزاع در کشور محسوب می‌شود، در حالی که نسبت به جمعیت، تهران در رده یازدهم قرار دارد. اما نزاع در تهران 3.1 درصد رشد را نشان می‌دهد. افزایش خشم در کشور ما ریشه در بسیاری از مسائل اجتماعی و تربیتی دارد که منجر به کم‌تحملی و در هم‌ریختگی وضعیت روانی مردم ایران شده است.


مشغله کاری شاید یکی از دلایل مهم کاهش سطح تحمل مردم شهرهای بزرگ باشد که نهایتا منجر به خشم و خشونت می‌شود. بررسی آمار نشان می‌دهد که روزانه بیش از یک هزار و 670 فقره نزاع منجر به جراحت در کشور رخ می‌دهد که این آمار دلایل اجتماعی و اقتصادی وخانوادگی دارد. برخی گرمای هوا، بیکاری، پرسه زدن‌های بی‌مورد، بی‌سوادی یا فرهنگ پایین را علت وقوع نزاع و درگیری می‌دانند که فشارهای اقتصادی و اجتماعی تاثیر زیادی در بروز این حوادث دارند. خشم پدیده‌ای طبیعی است، اما هنگامی که از کنترل خارج شود می‌تواند به یک حس مخرب و ویرانگر تبدیل شود و پیامدهای ناگوار در تمامی عرصه‌های زندگی به وجود آورد.


کوچک‌ترین برخورد لفظی یا اختلاف سلیقه می‌تواند نزاعی خیابانی را در پی داشته باشد، به‌طوری که بر اساس آمار پلیس، فحاشی عامل 24 درصد نزاع‌هاست. 70 درصد قتل‌ها ناشی از جنون آنی است. پرونده‌های قتل قطعا از نزاع و درگیری نشات می‌گیرد. در این پرونده‌ها مسائل ناموسی، اخلاقی، قومیتی، مالی، درگیری و دعوا دخیل است و در طول یک دهه گذشته این افزایش پرونده‌ها قابل مشاهده است.


در کنار حذف عوامل افزایش نزاع، باید مهارت کنترل خشم به شهروندان و هموطنان از دوران کودکی آموزش‌های لازم در برابر هر کدام از عوامل محیطی داده شود. افراد آموزش ندیده تحت شرایط خاص دچار عصبانیت‌های مقطعی می‌شوند، با مطالعه و ارائه آموزش‌های علمی عمومی می‌توانند خشم را از خود دور کنند و موفق به کنترل خشم خود شوند. در ندامتگاه‌ها با افراد پشیمانی مواجه می‌شویم که عصبانیت خود را به نوعی تخلیه انرژی منفی می‌دانند که فقط در لحظه آنها را آرام می‌کند، بدون آنکه به عواقب این کار فکر کنند.
* روانشناس

 

 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha