بهترین راه برای درمان نارسایی مزمن كلیوی، دیالیز و پیوند كلیه، شناسایی و پیشگیری از ابتلا به این بیماری است.

به گزارش سلامت نیوز دكتر محمد عقیقی رئیس اداره پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در گفت و گو با خبرنگار وب‌دا با بیان این مطلب اظهار داشت: اگر افراد مبتلا به نارسایی كلیوی در مراحل اولیه شناسایی شوند و مداخلات درمانی روی آنها صورت گیرد، در بسیاری از موارد بهبود پیدا كرده و همچنین در افرادی كه این نارسایی پیش رفته باشد باعث جلوگیری از شتاب بیماریشان می‌شود.
وی تصریح كرد: در مواردی كه نارسایی كلیه پیشرفته است، ممكن است بهبودی كامل صورت نگیرد، اما حداقل از رسیدن این نارسایی به سمت انتهای كلیه جلوگیری می‌شود و با همراهی بعضی از مداخلات پزشكی می‌توان روند این بیماری را كندتر و در نتیجه از دیالیز و پیوند كلیه در آینده جلوگیری كرد.
دكتر عقیقی، با اشاره به این كه برنامه‌های پیشگیری از نارسایی مزمن كلیوی به عنوان یكی از برنامه‌ها و مداخلات نظام سلامت تعریف شده است، افزود: این اتفاق، یك اقدام نسبتاً  تازه در دنیا محسوب می‌شود. این برنامه از دوسال پیش آغاز شده و هدف از اجرای این طرح این است تا با این بیماری مقابله شود و از آنجایی كه دیابت و فشارخون با عملكرد كلیه ارتباط دارد، فعالیت‌ها را با پیشگیری و كنترل این دو بیماری آغاز كرده و افراد در معرض خطر را شناسایی كردیم.
به گفته وی، این طرح با كمك اساتید و اعضای كمیته كشوری دیالیز و پیوند تدوین شده و اصول این برنامه با برنامه‌های كنترل فشارخون و دیابت منطبق است.
وی افزود: در سال 89 این كار به صورت پایلوت در دانشگاه‌ها شروع شده و قرار است بعد از این كه نتایج اولیه حاصل شد آن را در سال آینده به عنوان یك برنامه كشوری در نظام مراقبت اعمال كنیم.
رئیس اداره پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت خاطرنشان كرد: این برنامه در جمعیت روستایی و در شهرهای بزرگ با جمعیت بالای یك میلیون نفر آغاز شده كه در حال اجرا است و در همین راستا دستورالعمل‌ها و تفاهم‌نامه بین دانشگاه‌ها و وزارت بهداشت تدوین شده كه قرار است طی یكی دو ماه آینده در 11 شهرستان برنامه مراقبت دیابت كه یكی از بخش‌های آن مراقبت كلیوی است، آغاز شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha