یکشنبه ۳۰ آبان ۱۳۸۹ - ۱۰:۰۱
کد خبر: 21324

سرپرستار بخش جراحی قلب بیمارستان شهید رجایی تهران گفت: گرفتگی عروق تغذیه کننده بافت ماهیچه قلب (عروق کرونر) شایع‌ترین عارضه قلبی در ایران و جهان است به همین علت عمل "بای پس قلب هم شایع‌ترین عمل جراحی در کشور ماست.

به گزارش سلامت نیوز علی انصاری‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار نظام پرستاری کشور اظهار کرد: بیماران مبتلا به گرفتگی عروق کرونر پس از آنژیوگرافی و تشخیص میزان گرفتگی عروق برای عمل جراحی قلب باز معرفی می‌شوند.

 وی با بیان اینکه در عمل بای پس، رگ از پا یا سینه برداشته و به عروق کرونر پیوند زده می‌شود، گفت: شیوه زندگی، میزان فعالیت جسمانی و ابعاد شناختی، روانی و عاطفی 3 ضلع مثلث موثر در بروزگرفتگی عروق کرونر است.
 
سرپرستار بخش جراحی قلب بیمارستان شهید رجائی ادامه داد: در آنژیوپلاستی تشخیصی، ماده‌ای در عروق كرونر تزریق می‌شود و در صورتی که میزان گرفتگی اجازه دهد با باد کردن سوند آنژیوگرافی چربی و مواد رسوب شده در عروق کرونر را کنار می‌زنند كه از این عمل به عنوان بالن زدن  تعبیر می‌کنند.
 
انصاری فر اضافه کرد: در گرفتگی‌های شدید عمل بای پس توصیه می شود اما امروزه در شیوه درمانی نوین "استنت" یا به اصطلاح عامیانه فنر کار گذاشته می‌شود.  این فنر به طور خودکار مواد رسوب شده در عروق را به کناری هدایت می‌کند.
 
وی با بیان اینکه استنت جسمی خارجی است که در جریان مسیر خون شریانی قرار می‌گیرد و عاملی برای لخته خون به شمار می‌آید، گفت: ایجاد و حرکت لخته در شریان‌های اصلی سکته را سبب می‌شود.
 
سر پرستار بخش جراحی قلب بیمارستان شهید رجایی گفت: برای جلوگیری از بروز این عارضه استنت‌هایی کار گذاشته می‌شود که داروی ضد لخته را در خون به آهستگی آزاد می‌کنند یا پزشک به صورت روزانه مقادیری داروی ضد انعقاد نظیر پلاویکس به بیمار تجویز می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha