در این کلیپ یک دقیقه‌ای فاطمه آلیا مدعی می‌شود معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری در یک کار مشترک با صندوق جمعیت سازمان ملل، زنان مطلقه را برای کار به آنتالیا می‌فرستد.مسئله‌ای که بسیار در این ماجرا مهم است، در ابتدا مسئله صحت یا عدم صحت سخنان فاطمه آلیا است. اگر سخنان او صحت داشته باشد، بدون تردید معاونت زنان و خانواده باید درباره این مسئله پاسخ‌گو باشد؛ اما در صورتی که این سخنان صرفا یک ضربه انتخاباتی باشد، فاطمه آلیا باید دلایل خود را برای چنین ادعای عجیبی بیان کند. اینکه یک نماینده مجلس پیشین که سال‌ها در فراکسیون زنان بوده است چنین نگاهی به زنان داشته و با نگاهی جنسیتی سعی در به‌چالش‌کشیدن رقیب انتخاباتی خود دارد، بسیار جای سؤال است؛ نگاهی سنتی که زنان بیوه را صرفا به‌عنوان کلیشه‌های جنسیتی دم‌دستی و بازاری می‌شناسد.

ادعای عجیب یک نماینده سابق مجلس درباره فرستادن زنان مطلقه برای کار به آنتالیا!/نگاه جنسیتی به زنان برای به چالش کشیدن رقیب انتخاباتی

سلامت نیوز:در این کلیپ یک دقیقه‌ای فاطمه آلیا مدعی می‌شود معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری در یک کار مشترک با صندوق جمعیت سازمان ملل، زنان مطلقه را برای کار به آنتالیا می‌فرستد.مسئله‌ای که بسیار در این ماجرا مهم است، در ابتدا مسئله صحت یا عدم صحت سخنان فاطمه آلیا است. اگر سخنان او صحت داشته باشد، بدون تردید معاونت زنان و خانواده باید درباره این مسئله پاسخ‌گو باشد؛ اما در صورتی که این سخنان صرفا یک ضربه انتخاباتی باشد، فاطمه آلیا باید دلایل خود را برای چنین ادعای عجیبی بیان کند. اینکه یک نماینده مجلس پیشین که سال‌ها در فراکسیون زنان بوده است چنین نگاهی به زنان داشته و با نگاهی جنسیتی سعی در به‌چالش‌کشیدن رقیب انتخاباتی خود دارد، بسیار جای سؤال است؛ نگاهی سنتی که زنان بیوه را صرفا به‌عنوان کلیشه‌های جنسیتی دم‌دستی و بازاری می‌شناسد.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه شرق نوشت:در پی اظهارات هفته گذشته فاطمه آلیا، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی، در زمینه مفاد برنامه کاری مشترک معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری با دفتر صندوق جمعیت ملل متحد در تهران و ارائه فهرستی از سوی این معاونت از زنان مطلقه ۲۰ تا ۲۵ سال به سازمان ملل به منظور اعزام به آنتالیا، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: پیگیری قضائی و شکایت از اظهارات و ادعاهای سراسر کذب و خلاف‌واقع فاطمه آلیا را از طریق معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری به جریان انداخته‌ایم و پیگیری‌های لازم را تا مختومه‌شدن این پرونده انجام می‌دهیم.


داستان از یک کلیپ کوتاه که در کانال‌های تلگرامی اصولگرایان انتشار یافت، شروع شد. فاطمه آلیا نشسته روی صندلی، پشتش تابلویی که دولت کار و کرامت،‌ شعار ابراهیم رئیسی را تبلیغ می‌کرد در حال سخن گفتن بود. در این کلیپ یک دقیقه‌ای فاطمه آلیا مدعی می‌شود معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری در یک کار مشترک با صندوق جمعیت سازمان ملل، زنان مطلقه را برای کار به آنتالیا می‌فرستد.

در همان ساعات اولیه انتشار این فیلم، شهیندخت مولاوردی در بیانیه‌ای اعلام کرد که این دروغ‌ها را از سوی آلیا پیگیری خواهد کرد. در بخش‌هایی از این بیانیه آمده بود: «اگر برادران!!! بازنشرکننده این گفت‌وگو مدعی هستند که در جریان این اقدام معاونت در آن زمان بوده‌اند که باید کلاهشان را بالاتر گذاشته و بر شرف و غیرتشان درود فرستاد که تاکنون دم برنیاورده‌اند! وگرنه با چه مجوز اخلاقی و شرعی به خودشان اجازه می‌دهند با انتشار این یاوه‌گویی‌ها که زاییده ذهن‌های متوهم و مالیخولیایی است جامعه را در معرض ناامنی روانی قرار دهند؟ واقعا در این اتاق فکرهایی که با هزینه‌های گزاف تشکیل شده چه می‌گذرد؟ اگر ماحصل فکرهایشان این سناریوها باشد، باید گفت بیش از آنکه شعور مخاطب را نشانه رفته باشد، از شیرینی عقل‌هایشان پرده برمی‌دارد!!».


روز گذشته مولاوردی در گفت‌وگویی با ایسنا از شکایت معاونت امور زنان و خانواده از آلیا خبر داد. مولاوردی اظهار کرد: «ما به طور جدی پیگیر این موضوع هستیم و آلیا باید مستندات لازم را برای اثبات ادعای کذب خود به دادگاه ارائه دهد. او با اظهارات خود توهین آشکاری به زنان مطلقه و سرپرست خانوار کرده است که عزت‌مندانه بار سنگین زندگی را بر دوش می‌کشند و از سوی دیگر کرامت زنان ایرانی را زیر سؤال برده است. اینکه یک زن چنین نگاه و تفکری نسبت به همنوعان خود دارد، آن هم کسی که نماینده تفکری است که ادعاهایشان درباره حمایت از زنان سرپرست خانوار گوش فلک را کر کرده است، جای تأسف بسیار دارد. در ثانیه‌هایی از ویدئوی منتشرشده از فاطمه آلیا مشخص می‌شود که این ویدئو در ستاد یکی از نامزدهای انتخابات ضبط شده است. ما انتظار داشتیم عفت شریعتی رئیس ستاد زنان نامزد مذکور، موضع خود را بیان کرده و انتساب اظهارات آلیا به این کاندیدا را رد کند، اما متأسفانه پس از انتشار این کلیپ تاکنون این اتفاق نیفتاده است».


کار مشترک صندوق جمعیت سازمان ملل و معاونت زنان چه بود؟


به گفته مولاوردی برنامه کاری مشترک معاونت امور زنان و خانواده با دفتر صندوق جمعیت ملل متحد در چارچوب پنجمین برنامه کشوری انجام شده است. پنج دستگاه طرف قرارداد این برنامه بوده‌اند. معاونت امور زنان و خانواده به‌عنوان برونداد پنجم و تحت نظارت کمیته راهبری ملی آخرین دستگاهی بود که این برنامه را امضا کرد. ما از ابتدای شروع همکاری خود با دفتر جمعیت ملل متحد در تهران روند کاری خود را به‌گونه‌ای شفاف اطلاع‌رسانی کرده‌ایم. در پی انعقاد این برنامه اطلس وضعیت زنان و خانواده را در چارچوب پنجمین برنامه کشوری تدوین کرده‌ایم علاوه بر آن نخستین نشست منطقه‌ای ترویج همکاری‌های شبکه‌ای را در مشهد براساس اطلس وضعیت زنان و خانواده برگزار کردیم. دو دوره کارگاه آموزشی را نیز برای کارکنان معاونت امور زنان و خانواده برگزار کردیم. سفر مطالعاتی به فنلاند با حضور مدیران و کارشناسان حوزه زنان و خانواده در استان‌ها و دستگاه‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد یکی دیگر از اقدامات انجام‌شده در راستای برنامه امضا‌شده با صندوق جمعیت ملل متحد بود. علاوه بر آن گروهی کارشناس، گزارشی تحلیلی راجع به زیرگروه‌های مربوط به سرپرستی خانوار در ایران و تغییر الگوی آن تهیه کرده‌اند. البته هیچ‌گونه اطلاعاتی، حتی یک سطر نه به سازمان ملل و نه به دفتر صندوق جمعیت ملل متحد در ایران ارائه نداده‌ایم و اگر کسی ادعای ارائه‌شدن این اطلاعات به سازمان ملل متحد را دارد، باید آن را ثابت کند». اما مسئله به همین جا ختم نمی‌شود. پیگیری یک هفته‌ای خبرنگار «شرق» برای گفت‌وگو با فاطمه آلیا به جایی نرسید، او عنوان کرد با روزنامه «شرق» مصاحبه نخواهد کرد و این فایل ویدئویی را نیز تکذیب نکرد. پیش از این صحبت‌هایی از فاطمه آلیا، زمانی که نماینده مجلس بود مبنی بر اینکه کار زن بچه‌داری و خانه‌داری است و نباید به استادیوم برود در رسانه‌ها منتشر شد که آلیا آن را تکذیب کرده بود؛ اما این بار در گفت‌وگو با «شرق» حتی حاضر به تکذیب یا تأیید این کلیپ نشد.


مسئله‌ای که بسیار در این ماجرا مهم است، در ابتدا مسئله صحت یا عدم صحت سخنان فاطمه آلیا است. اگر سخنان او صحت داشته باشد، بدون تردید معاونت زنان و خانواده باید درباره این مسئله پاسخ‌گو باشد؛ اما در صورتی که این سخنان صرفا یک ضربه انتخاباتی باشد، فاطمه آلیا باید دلایل خود را برای چنین ادعای عجیبی بیان کند. اینکه یک نماینده مجلس پیشین که سال‌ها در فراکسیون زنان بوده است چنین نگاهی به زنان داشته و با نگاهی جنسیتی سعی در به‌چالش‌کشیدن رقیب انتخاباتی خود دارد، بسیار جای سؤال است؛ نگاهی سنتی که زنان بیوه را صرفا به‌عنوان کلیشه‌های جنسیتی دم‌دستی و بازاری می‌شناسد.
خبرنگار «شرق» برای پیگیری این مسئله و نگاه نمایندگان زن مجلس، داستان را از پروانه سلحشوری، رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، جویا شد. سلحشوری به «شرق» گفت: «خود شما هم می‌دانید که اصلا طرح این مسئله برای تبلیغات انتخاباتی بوده است. خانم آلیا در ویدئوی منتشرشده در حالی این ادعا را مطرح می‌کند که بنر دولت کار و کرامت در کنار ایشان قرار دارد. ایشان کار تبلیغاتی می‌کنند،‌ اما نه برای معرفی کاندیدای موردنظر خود، بلکه ایشان جملات نامفهوم و بدون معنی را بر زبان می‌راند که مخاطب را بهت‌زده می‌کند. این صحبت‌ها به‌قدری بی‌پایه و اساس است که نمی‌شود آن را حتی برای لحظه‌ای باور کرد. گفته‌اند دروغ را می‌شود قابل باور هم گفت، اما دیگر نمی‌شود دروغ این‌قدر بزرگ باشد که هیچ‌کس حتی به ذهنش هم نرسد. بدون‌شک اگر خانم آلیا و همفکران ایشان مستنداتی را در دست داشتند، اول مستندات را ارائه می‌کردند و بعد حرف می‌زدند. ایشان بدون ارائه مستندات به‌خصوص در حوزه زنان که منفعل هستند و عملکرد خوبی هم ندارند، متأسفانه به چیزی متوسل می‌شوند تا زنان موفق در حوزه زنان را تخریب کنند». سلحشوری در ادامه افزود: «همه می‌دانیم عملکرد خانم مولاوردی قابل‌قبول بود و از زنان موفق دولت آقای روحانی هستند. این اتفاق در دوران تعطیلی مجلس اتفاق افتاد و هنوز به صحن نرسیده است، ولی نمایندگان زن مجلس نیز دراین‌باره مصاحبه‌هایی را انجام دادند».


صحبت‌های فاطمه آلیا اعتراض کنشگران و فعالان حقوق زنان را نیز در پی داشت. ناهید توسلی، فعال حوزه زنان، در این رابطه می‌گوید: «به نظر من این مسئله درحال‌حاضر بیش و پیش از آنکه مورد اعتراض جامعه زنان ایران باشد باید از سوی نهادهای دولتی و به‌ویژه «رجال سیاسی» مورد بررسی، نقد و اعتراض قرار بگیرد. من در حیرتم که مردان مسلمان و غیرتمند ایران، چگونه حاضرند چنین اتهام‌هایی را بپذیرند و در برابر آن سکوت کنند. خانم آلیا که خودشان زمانی برای حفظ حرمت زنان و نیز حفظ حرمت جمهوری اسلامی بر کرسی نمایندگی مجلس نشسته بودند و به‌هرحال از ارکان نظام هستند، چگونه حاضرند با چنین تهمت‌هایی منافع و حیثیت و آبروی ایران و اسلام و نیز منافع جمهوری اسلامی ایران را به بازی بگیرند؟ شکی نیست که مطرح‌کردن چنین تهمت‌هایی، آن هم در این زمان و در این روزها، اهدافی سیاسی است. تخریب دولتی که با تأیید همه نهادهای نظارتی و با رأی مردم و از همه مهم‌تر با تنفیذ رهبری نظام به روی کار آمده و خدماتش با توجه به امکاناتی که در اختیار داشته اظهرمن‌الشمس است، آیا کاری اخلاقی و اسلامی است؟». ‌وی افزود: «بدیهی است پیگیری تهمت‌های این‌چنینی باید از سوی قوه قضائیه با درخواست ارائه سند و مدرک صورت بگیرد، اما اینکه چرا نهادهای مسئول، پیگیر چنین اتهام‌هایی که بیش از آنکه خانم مولاوردی را زیر سؤال ببرد، نظام اسلامی، دولت و حاکمیت را زیر سؤال می‌برد و با آبروی نظامی که داعیه دینداری و حفظ حرمت زنان و خانواده برایش یکی از مهم‌ترین داعیه‌هاست بازی می‌کند!

اینکه چرا هسته مرکزی و اصلی این اتهام، زنان جوان مطلقه یا شوهر ازدست‌داده هستند و با نگاهی این‌سان غیرانسانی، اخلاقی و غیراسلامی، مشخص نیست! آیا تبلیغ سوء و تنزل شخصیت و تقلیل حقوق انسانی زن همسر ازدست‌داده و گزینش او برای کاری غیراخلاقی کاری است که از سوی خانمی مسلمان و با ایمان پذیرفتنی است؟ آیا انتساب چنین کار کثیف و غیرانسانی به بانویی مؤمنه و دیندار، تحصیل‌کرده و حقوق‌دان که از سوی ریاست اجرائی کشوری اسلامی برای حفظ حقوق انسانی زنان مسلمان ایران، برگزیده شده است، با هیچ‌یک از مؤلفه‌های جمهوری اسلامی ایران می‌تواند هماهنگی داشته باشد؟ بعید به نظر می‌رسد چنین اتهامی، حتی از سوی هر ایرانی ضد انقلاب و ضد دین، به یکی از اعضای زن در دولت زده شود. مهم‌تر از آن حتی آنان که با همه هستی جمهوری اسلامی ایران مخالف‌اند و نزدیک ٤٠ سال است هرچه نسبت ناروا بوده به این حکومت روا داشته‌اند، راضی نمی‌شوند به زنان مظلوم و مسلمان همسرازدست‌داده میهنشان که در حاکمیت مرد/ پدرسالارانه «بیوه» خوانده و نامیده می‌شوند این‌گونه تهمت بزنند. چنین نگاه و برخوردی به زنان هم‌وطن از سوی زنی که خود داعیه مؤمن و مسلمان‌بودن دارد، بسیار دردناک و ناپذیرفتنی است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha