سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۱
کد خبر: 213286

مطالعات جدید نشان می‌دهد سیگار الکترونیکی نیز همانند سیگار سنتی احتمال ابتلا به سرطان مثانه را افزایش می‌دهد.

سیگار الکترونیکی و افزایش خطر ابتلا به سرطان مثانه

سلامت نیوز: مطالعات جدید نشان می‌دهد سیگار الکترونیکی نیز همانند سیگار سنتی احتمال ابتلا به سرطان مثانه را افزایش می‌دهد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، مطالعات محققان مرکز سرطان واندربیلت - اینگرام در نشویل آمریکا نشان می‌دهد سیگار الکترونیکی نیز احتمال ابتلا به سرطان مثانه را افزایش می‌دهد.


قسمت اعظم نیکوتین استنشاق‌شده از طریق ادرار دفع می‌شود. محققان برای بررسی ارتباط سیگار الکترونیکی و سرطان مثانه، ادرار افرادی که سیگار الکترونیکی می کشند را آزمایش کردند. محققان در این آزمایش به دنبال پنج ماده شیمیایی مرتبط با سرطان مثانه در نمونه ادرار بودند. ادرار 95 درصد این افراد حاوی دو ماده از پنج ماده موردنظر بود.


در آزمایش دیگری محققان اثر نیکوتین و ترکیبات شیمیایی آن از جمله نیتروسامین و فرمالدئید را در DNA سلول های مثانه مورد بررسی قرار دادند. نتیجه نشان می‌دهد سیگار الکترونیکی به بافت مثانه آسیب می‌زند و نیکوتین، نیتروسامین و فرمالدئید با آسیب به بافت و جلوگیری از ترمیم آن بوسیله DNA، احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.


در یک مطالعه دیگر، محققان با بررسی اطلاعات پزشکی بیش از 14 هزار نفر دریافتند حتی یک تغییر کوچک در تعداد سیگارهای مصرفی در طول روز، احتمال بقای بیماران را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.


با توجه به محبوبیت سیگار الکترونی و شایعه بی خطر بودن این محصول، به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha