نوزادانی که اواخر شب یا چند ساعت بعد از نیمه شب به دنیا می‌آید با احتمال بیش‌تری نسبت به دیگر نوزادان ممکن است به مشکلات مغزی دچار شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبر آنلاین هر سال بیش از 10 هزار نوزاد در آمریکا با این شرایط به دنیا می‌آیند. بیش از نیمی از این کودکان یا در روزهای اولیه تولد می‌میرند یا دچار مشکلات ذهنی یا روانی می‌شوند.
مطالعات قبلی هم نشان داده بود تولد در نیمه شب خطر مرگ نوزادان را افزایش می‌دهد. دانشمندان معتقدند یکی از مهم‌ترین دلایل این امر کمبود کادر پزشکی و پرستاران در هنگام شب و آمادگی آن‌ها برای مواجه شدن با شرایط خاص است.
دکتر یوون وو و همکارنش از مدرسه پزشکی دانشگاه کالیفرنیا تحقیقاتی را روی 2 میلیون کودک در طول مدت 14 سال انجام دادند تا متوجه شوند آیا زمان به دنیا آمدن یک نوزاد می‌تواند روی سلامت او و موفقیت زایمان تاثیر داشته باشد یا خیر.
در مجموع این دانشمندان متوجه شدند از میان این تعداد تولد نزدیک به 2 هزار نوزاد دچار مشکلات ذهنی می‌شوند و نزدیک به 16 درصد از این تعداد قبل از رسیدن به سن یک ماهگی فوت می‌کردند.
دانشمندان متوجه شدند نوزادانی که در شب هنگام و بین ساعت 10 شب تا 4 صبح به دنیا می‌آیند با احتمال 22 درصد بیش‌تر از نوزادانی که در روز به دنیا می‌آیند در معرض خطر هستند. علاوه بر آن نوزادان مادران بالای 35 سال و آن‌هایی که فرزند اول هستند باز هم با مشکلات بیش‌تری برخورد می‌کنند.
به هر حال هیچ راهی برای تعیین زمان به دنیا آمدن یک نوزاد وجود ندارد، اما پزشکان معتقدند با اتخاذ برخی تدابیر می‌توان از بروز این شرایط پیگیری کرد. کاهش دمای نوزاد در هنگام تولد می‌تواند از مغز محافظت کند و راه را برای درمان‌هی موفق‌تر باز کند.
هم‌چنین تقویت کادر پزشکی متخصص در هنگام شب در بیمارستان‌ها نیز می‌تواند یکی دیگر از اقدامات موثر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha