سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۴
کد خبر: 213290

داروخانه آخرین جایی است كه برای تهیه كالاهای آرایشی بهداشتی اصیل سراغ داریم، اما اگر در آنجا هم با كالای قاچاق مواجه شویم، دیگر معلوم نیست باید برای تهیه كالای اصیل به كجا رفت. حالا سخنگوی وزارت بهداشت وجود كالای بهداشتی قاچاق در داروخانه‌ها را انكار نمی‌كند و می‌گوید: ادعا نمی‌كنیم كالاهای قاچاق در داروخانه‌ها صفر است، ولی به میزان مكان‌های دیگر بسیار كمتر است!

فروش كالاهای قاچاق در برخی داروخانه‌ها

سلامت نیوز:داروخانه آخرین جایی است كه برای تهیه كالاهای آرایشی بهداشتی اصیل سراغ داریم، اما اگر در آنجا هم با كالای قاچاق مواجه شویم، دیگر معلوم نیست باید برای تهیه كالای اصیل به كجا رفت. حالا سخنگوی وزارت بهداشت وجود كالای بهداشتی قاچاق در داروخانه‌ها را انكار نمی‌كند و می‌گوید: ادعا نمی‌كنیم كالاهای قاچاق در داروخانه‌ها صفر است، ولی به میزان مكان‌های دیگر بسیار كمتر است!

 

به گزارش سلامت نیوز،روزنامه جوان نوشت: در حالی كه بنا به تأكید رئیس سازمان غذا و دارو طبق آمار سال قبل ۹۷.۸ درصد داروهای مصرفی كشور از تولید داخل تأمین شده اما از ۲ هزار و ۲۰۰ قلم دارویی حدود ۱۵ درصد به‌شكل قاچاق وارد كشور می‌شود. این حجم قاچاق دارو در شرایطی است كه بعد از برجام پای غول‌های داروسازی دنیا هم به كشور باز شد و انتظار می‌رفت كه بخش گسترده‌تری از نیاز دارویی بیماران ایرانی در داخل تولید شود. با وجود این اما همچنان داروها كالاهای سلامت محور قاچاق و تقلبی بازار خود را حفظ كرده‌اند و حتی در مراكز رسمی عرضه دارو و كالای سلامت‌محور همچون داروخانه‌ها هم این قاچاقی و تقلبی‌ها لابه‌لای قفسه داروهای سالم و اصیل برای خودشان جا باز كرده‌اند. امری كه شبكه توزیع دارو و نظارت بر داروخانه‌ها را به شكلی جدی زیر سؤال می‌برد. 

 
سودی معادل 75 میلیارد یورو

سودهای كلان میلیاردی قاچاق دارو این حرفه را به لحاظ سود‌آوری هم‌ردیف تجارت اسلحه در دنیا كرده است. برآورد شده است در سال 91، قاچاق دارو به ایران 75 میلیارد یورو سود‌آوری داشته كه معادل سود قاچاق كوكائین در دنیا است. طبق آمار اعلام شده 70 درصد چرخه داروهای تقلبی در كشورهای در حال توسعه است. كشورهای چین و هند بازار تولید داروی تقلبی و قاچاق دنیا را به خود اختصاص داده‌اند. از سویی 47 درصد این داروها در بازار كشورهای آسیایی، 21 درصد بازار اروپا و 15 درصد در بازار دارویی ایالات متحده به فروش می‌رسند. مسئولان نهادهای بین‌المللی می‌گویند 80 درصد داروهای توقیفی در گمركات خاورمیانه و آسیای شرقی تقلبی هستند. 

 
سهم 15 درصدی قاچاق از بازار دارو

برای اثبات فعال بودن مافیا و شبكه قاچاق دارو و كالاهای سلامت محور كار سختی در پیش نداریم؛‌دكتر رسول دیناروند، معاون دارویی وزارت بهداشت خودش از تریبون‌های رسمی به سهم 15 درصدی داروهای قاچاق از 2 هزار و 200 قلم داروی مصرفی مردم اذعان كرده است، آن هم در شرایطی كه به گفته وی كمتر از 3 درصد از داروهای مصرفی مردم كشورمان از واردات تأمین می‌شود. اشكال در شبكه نظارت بر عرضه دارو در داروخانه‌ها هنوز هم برطرف نشده تا جایی كه روز گذشته ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به پرسشی درباره وجود كالای قاچاق در داروخانه‌ها اینگونه توضیح داد: ادعا نمی‌كنیم كالاهای قاچاق در داروخانه‌ها صفر است ولی به میزان مكان‌های دیگر بسیار كمتر است و موارد متخلف را در صورت گزارش به جد رسیدگی می‌كنیم.
 

قاچاق یا تقلبی بودن داروهایی كه از بازار سیاه دارویی تهیه می‌كنیم، چندان امر دور از انتظاری نیست، اما عرضه این قبیل داروها در داروخانه غیر قابل پذیرش است، اما این واقعیت تلخ پیشتر هم عنوان شده بود. سید‌علی فاطمی، عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان ایران یكی از كارشناسانی است كه بر وجود داروهای قاچاق و تقلبی در داروخانه‌ها صحه می‌گذارد. 
به گفته این داروساز، متأسفانه در این بین برخی داروخانه‌ها هم به صورت پنهانی این قبیل داروها را در اختیار بیمار قرار می‌دهند تا از بازار پرسود تجارت سیاه عقب نمانند. 

 
داروهای تقلبی وارداتی

در كشور ما داروهای مخدر و داروهای تقلبی از مرزهای شرقی، داروهای مكمل و لوازم آرایشی بهداشتی بیشتر از سمت جنوب و حوزه خلیج فارس وارد شده و یك سری از داروهای عمومی نیز از مرزهای غربی (تركیه) وارد می‌شود و در كنار واردات داروهای قاچاق به كشور نیز داروهای تخصصی كه در سیستم توزیع یارانه‌ای كشور قرار می‌گیرند، هم از كشور خارج می‌شوند و مهم‌ترین دلیل خروج بی‌رویه دارو به خارج از كشور ارزان بودن آن است.

طبق آمار سازمان جهانی بهداشت، در كشورهای مختلف از یك تا 70 درصد قاچاق دارو و تولید داروی تقلبی اتفاق می‌افتد، در كشورهای پیشرفته قاچاق دارو یك درصد و در كشورهای آسیای شرقی و آفریقا 50 درصد است. خارج یا واردكردن محصولات دارویی به صورت قاچاق تبعات بسیاری را برای كشور به دنبال دارد، از آنجا كه كنترلی روی داروهای قاچاق انجام نمی‌شود، كیفیت آنها هم قابل شناسایی نبوده كه همین موضوع سلامت بیماران را به مخاطره خواهد انداخت، اما عرضه این كالاها در داروخانه‌ها به عنوان تنها مكانی كه مردم برای تهیه دارو اقلام بهداشتی با خیال راحت به آن مراجعه می‌كنند بیانگر فاجعه‌ای است كه ضرورت نظارت و بازرسی‌های بیشتر را ضروری می‌كند. 

درصد بالایی از لنزهای فروشی در داروخانه‌ها مشكل‌دار هستند

با این همه تخلفات داروخانه‌ها به فروش دارو و كالاهای تقلبی و قاچاق محدود نمی‌شود. ذبیح‌زاده، سرپرست دادسرای جرائم پزشكی درباره بیشترین تخلفاتی كه از سوی داروخانه‌ها دیده می‌شود، می‌گوید: در داروخانه‌ها اصلی‌ترین مشكلات و تخلفات مربوط به تهیه، نگهداری و فروش اقلام بهداشتی قاچاق و خارج از شبكه توزیع كشور و فاقد مجوز رسمی از سوی سازمان غذا و دارو، نامعتبر و غیر مجاز بودن فاكتور‌های خرید اقلام آرایشی و بهداشتی و تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشكی، نگهداری اقلام مواد اولیه تاریخ مصرف گذشته جهت ساخت دارو‌های تركیبی و تهیه و نگهداری مواد اولیه از داروهای غیر مجاز است. به گفته وی درصد بسیار بالایی از لنزهای فروشی در داروخانه‌ها مشكل‌دار هستند و معتبر نیست. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha