مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران با اشاره به رد طرح انتقال آب به تالاب گاوخونی گفت: در برنامه جامعی که برای گاوخونی طراحی شده است موضوع انتقال آب عملیاتی نمی شود.

انتقال آب به گاوخونی منتفی شد

سلامت نیوز:مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران با اشاره به رد طرح انتقال آب به تالاب گاوخونی گفت: در برنامه جامعی که برای گاوخونی طراحی شده است موضوع انتقال آب عملیاتی نمی شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا،ابوالفضل آبشت درخصوص انتقال آب به تالاب گاوخونی اظهارداشت: در برنامه جامعی که برای گاوخونی طراحی شده است موضوع انتقال آب عملیاتی نمی شود و این موضوع منتفی است.

مدیر کل طرح حفاظت از تالاب های ایران افزود: در حوضه تالاب گاوخونی دو استان اصفهان و چهارمحال بختیاری ذی نفع هستند که ذی نفعان در استان اصفهان با انتقال آب موافق و ذی نفعان استان چهارمحال با این مساله مخالف هستند.

وی با بیان اینکه انتقال آب از نقطه ای به نقطه دیگر با اولویت تأمین شرب انجام می شود، گفت: انتقال آب الزاماتی دارد که تصمیم گیری آن بر عهده شورای عالی آب است و در کشور تأمین آب شرب در اولویت قرار دارد. در بحث تالاب ها بیش از هر چیزی به مدیریت صحیح آب در حوضه آبریز تالاب ها نیاز داریم و انتقال آب همواره مشکلاتی دارد که نمی توان بدون برنامه ریزی اقدامی انجام داد.

آبشت در ادامه درخصوص تأمین حق آبه تالاب گاوخونی نیز بیان کرد: حق آبه این تالاب رقمی معادل 170 میلیون متر مکعب است که متأسفانه حق آبه تالاب گاوخونی در تخصیص منابع آب نادیده گرفته می شود.

وی یادآور شد: برنامه مدیریت جامع حوضه آبریز تالاب گاوخونی تهیه شده است و سعی شد در این برنامه بخشی‌ نگری در مدیریت حوضه آبریز با کمک ذی نفعان اصلاح شود. در این برنامه حوضه زاینده رود نیز دیده شده است با توجه به اینکه حق آبه تالاب گاخونی از ورودی زاینده رود تأمین نمی شود لذا سعی شده طبق برنامه جامع مدیریت تالاب این مساله نیز مد نظر قرار گیرد.

مدیر طرح ملی حفاظت از تالاب‌ های ایران درخصوص وضعیت زاینده رود نیز گفت: مواردی همچون مدیریت نادرست منابع آب و بی ‌توجهی به حق ‌آبه محیط زیست را می توان مهمترین عوامل تهدید کننده برای خشکی زاینده ‌رود و تالاب گاوخونی دانست.

تالاب بین ‌المللی گاوخونی در فلات مرکزی ایران که بخش بزرگی از آن در استان اصفهان و بقیه در استان یزد قرار دارد که زاینده ‌رود به آن می ‌ریزد. این تالاب یکی از تالاب‌های مشهور در جلگه مرتفع مرکزی ایران به‌ شمار می ‌آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha