یک فوق تخصص گوارش با بیان اینکه سرطان گوارش، چهارمین سرطان شایع در دنیاست، گفت: 70 درصد علت بروز این بیماری مربوط به نوع تغذیه و مصرف سیگار برمی گردد.

به گزارش سلامت نیوز  به نقل از ایسنا دکتر نادر ابراهیمی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران  اظهار داشت: امروزه استفاده از غذاهای کم چرب، کم کا لری و روغن های گیاهی در عدم ابتلا به سرطان گوارش سودمند است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران کبابی کردن غذا را خطرناک ترین نوع پخت غذا دانست وافزود: در اثر کباب شدن ، چربی ها شکسته و هیدروکربن ایجاد می شود و هر چقدر زمان پخت گوشت به صورت کبابی بیشتر، سرطان زا بودن آن نیز بیشتر می شود.

دکتر ابراهیمی با اشاره به باکتری های موجود در غذاهای کبابی شده افزود: معمولاٌ این باکتری ها را می توان با قراردادن در مایکروویو، کشیدن فویل روی آن و تفت دادن با روغن کم از بین برد.

این فوق تخصص گوارش افزود: استفاده از سبزیجات، پیاز، گوجه فرنگی، فلفل و مواد نگهدارنده دارند باعث خنثی شدن مواد شیمیایی موجود در گوشت می شود و در نهایت میزان سرطان زایی را کاهش می دهد.

دکتر ابراهیمی اظهار داشت: از نظر پزشکی بهترین روش پخت، بخارپز کردن است با این حال در روش آب پزکردن تمام ویتامین و اسید فولیک موجود در مواد غذایی وارد آب می شود و ارزش غذایی آن کم می شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: مصرف غذاهای آماده ، کالباس و سوسیس که مواد نگهدارنده دارند و غذاهای دودی شده مانند ماهی در افزایش بروز سرطان گوارش نقش مهمی دارند.

این فوق تخصص گوارش در پایان با اشاره به ارتباط نزدیک بین نوع تغذیه و بروز سرطان گوارش خاطر نشان کرد: مردم باید میزان استفاده از سبزیجات، غذاهای بخارپزو روغن های گیاهی را افزایش و همچنین غذاهای آماده و کباب پز شده را به حداقل برسانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha