مدیر انجمن آلزایمر ایران با بیان این که هر هفت ثانیه یک نفر در دنیا و هر 12دقیقه یك نفر در كشور به آلزایمر مبتلا می‌شود گفت: طبق آمار سالمندان، حدود 350 هزار نفر در کشور دچار این بیماری هستند.

به گزارش سلامت نیوز معصومه صالحی در گفت و گو با ایسنا منطقه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: طبق آمار ها هر هفت ثانیه یك نفر در سطح جهان و هر 12 دقیقه یك نفر در ایران به این بیماری مبتلا می‌شود که غالبا در سنین سالمندی یعنی بالای 65 سال بروز می کند.

وی با بیان این که آلزایمر یك بیماری تحلیل برنده و پیش رونده قوای عقلانی سیستم عصبی مركزی است گفت: منشاء این عارضه ناشناخته بوده و درمان قطعی نیز برای آن وجود ندارد. با تغییراتی که در مغز بیمار رخ می دهد مغز کوچک شده و سلول های مغزی از بین می روند و جای خود را به لكه های خاصی به نام پلاكهای پیری می دهند كه در نهایت موجب از بین رفتن سلولهای سالم می شود.

مدیر انجمن آلزایمر ادامه داد: عامل اصلی دمانس یا زوال عقل بیماری آلزایمر است كه از علائم مشخصه آن از دست دادن حافظه ، قضاوت ، استدلال و تغییراتی در حالات و رفتار است. که بر تمام جنبه های زندگی فرد مانند فكر كردن ، احساسات و اعمال اثرات متفاوتی می گذارد. بیماری بر روی بر توانائیهای فردی مانند فكر كردن ، به خاطر سپردن و ارتباط برقرار كردن، عدم کنترل احساسات و حالات، تغییر رفتار و تحلیل توانایی های جسمی افراد تاثیر می گذارد.

صالحی افزود: سن اكثریت افرادی كه به بیماری آلزایمر مبتلا می شوند بیشتر از 65 سال دارند و هر چه سن بیشتر باشد احتمال ابتلا به این بیماری افزایش می یابد . البته با این حال افرادی هستند كه در سنین 40 یا 50 سالگی گرفتار آلزایمر شده اند.

وی با اشاره به این که این بیماری مغز را در گیر می کند گفت: در جهت درمان و کنترل آن گام اول به چالش کشیدن سلول های مغزی است که از طریق انجام برخی ورزش ها مانند یوگا، آموزش های جدید مانند قران و یا زبان انگلیسی و مطالعه کتاب امکان پذیر است.

صالحی گفتک بیماران مبتلا به آلزایمر باید یک مقدار از روز را جهت انجام اوقات فراغت خود اختصاص دهند که می تواند شامل، نقاشی، موسیقی و یا گذران اوقات خود در قالب گروهای دستی و تورهای تفریحی باشد. و در کنار این برنامه ها از یک رژیم غذایی سالم حاوی سبزیجات، پروتئین های گیاهی و مواد غذایی تازه نیز می تواند مفید باشد.

مدیر انجمن آلزایمر ایران بحث آموزش را برای خانواده‌های دارای بیمار آلزایمر و مراقبین آنها بسیار مهم دانست و گفت: پروسه شدت یافتن بیماری آلزایمر بسیار سخت و تحمل ناپذیر است و بنابراین آموزش دادن به این خانواده‌ها درباره این نوع بیماری بسیار مهم است چرا كه با آموزش صحیح می‌توانند از پیشرفت آن بكاهند و مانع بروز بیماری‌های ثانویه برای بیمار شوند.

وی درباره فعالیت‌های انجمن آلزایمر ایران را در بخش آموزشی، شامل آموزش به خانواده‌های بیماران آلزایمر، مراقبان آنها و آموزش همگانی از طریق انتشار كتاب، ‌فصلنامه و چاپ بروشور‌های اطلاع‌رسانی و همچنین برگزاری سمینارها و همایش‌ عنوان كرد.

وی افزود: در حال حاضر 1700 نفر در این انجمن پرونده دارند و در کنار آموزش به افراد مبتلا طرحی موسوم به طرح حساس یعنی حفظ سلامت همه سالمندان اجرا می شود که در آن تمام برنامه های کنترل آلزایمر مانند آموزش و ورزش و غیره رابرای آنها اجرا می شود.

صالحی با اشاره به برنامه‌های بخش درمان این انجمن توضیح داد: در مركز تخصصی پزشكی انجمن كه شامل پزشك،‌ پرستار، كاردرمان، گفتار درمان،‌ فیزیوتراپ و…است، بیماران در انجمن آلزایمر ایران هفته‌ای سه بار توسط متخصصان مغز و اعصاب و روان‌پزشكان به صورت نیمه رایگان ویزیت می‌شوند.


مدیر انجمن آلزایمر ایران گفت: با این که تصور می شد زنان بیشتر از مردان به این بیماری دچار می شوند اما در مطالعاتی که انجمن جهانی آلزایمر انجام داده خلاف این امر ثابت شده به نحوی که این بیمار در مردان بیشتر گزارش شده است.

گفتنی است در سال 1906 میلادی آلویس آلزایمر، روانپزشک آلمانی پس از سال‌ها تحقیق توانست تعریفی علمی از این بیماری ارائه کند. این بیماری برای قدردانی از یک عمرتحقیق آلویس آلزایمر، آلزایمر نامیده شده است. 31 شهریور (21 سپتامبر) روز جهانی آلزایمر است. روزی که به جهانیان یادآوری می‌کند این افراد فراموشکار را فراموش نکنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha