یکشنبه ۳۰ آبان ۱۳۸۹ - ۱۰:۳۸
کد خبر: 21335

امكان تشخیص زودرس پوسیدگی دندان به كمك لیزر فلورسنت و اشعه مادون قرمز به عنوان جدید روش های تشخیصی معرفی شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از دومین كنگره كشوری انجمن دانپزشكی ایران، به كمك " لیزر فلورسنت " و " اشعه مادون قرمز " پوسیدگی دندان در مراحل اولیه قابل تشخیص است و با استفاده از روش‌های پیشگیری به موقع می‌توان بافت معدنی را به میانی آسیب دیده دندان برگردانده، آن را به طور مجدد تبدیل به نسج سالم كرد.

علی نوذری از سخنرانان كنگره هنر و تكنولوژی دندانپزشكی مدرن تا سال 2020 با اعلان این خبر گفت: پوسیدگی دندان در صورتی كه در مراحل اولیه تشخیص داده نشود از نسج میانی ندان عبور كرده به سرعت در نسج عاج انتشار می‌یابد.

وی با اشاره به دشوار بودن تشخیص پوسیدگی مینای دندان در مراحل اولیه، یادآور شد: 60 تا 70 درصد این پوسیدگی‌های بدون ابزارهای تشخیصی مدرن توسط دندانپزشك قابل تشخیص نیست.

سخنران كنگره هنر و تكنولوژی داندانپزشكی مدرن دندانپزشكی تا سال 2020 افزود: روش‌های پیشگیری جدید مانند " فلورایدتراپی " سبب تبدیل میانی آسیب دیده دندان به نسج سالم می‌شود.

وی اظهار داشت: به دلیل نفوذپذیری بیشتر نسج عاج نسبت به مینای دندان، پوسیدگی در سطح عاج بسیار سریع‌تر گسترش می‌یابد؛ به همین دلیل در صورتی كه بتوانیم، پوسیدگی را در همان مراحل ابتدایی كه لایه مینای دندان دچار آسیب شده است، تشخیص دهیم می‌توان این روند را متوقف كرد.

وی افزود: تاكنون تشخیص پوسیدگی به شیوه‌های متداول رضایتبخش و امكانپذیر نبوده و رشو‌های جدید "لیزر فلورسنت "، "لایت فلورسنت "، استفاده از اشعه "مادون قرمز " و روش " رادیوگرافی " به صورت دیجیتال، طی چند سال اخیر، تحولی عظیم در امر تشخیص به موقع پوسیدگی ایجاد كرده‌اند.

نوذری تصریح كرد: از میان روش‌های فوق، بهره‌گیری از لیزر فلورسنت و مادون قرمز به عنوان جدید‌ترین روش‌های تشخیصی پوسیدگی شناخته می‌شوند.

وی ادامه داد: با وجود اینكه تهیه دستگاه‌های تابش اشعه، هزینه چندانی در بر ندارد، هنوز این شیوه‌ها در كشور متداول نشده است.

سخنران كنگره هنر و تكنولوژی دندانپزشكی مدرن تا سال 2020 گفت: مراجعه مداوم به دندانپزشك به تشخیص زودرس پوسیدگی دندان در مراحل نخست كمك كرده و به كمك استفاده از روش‌های مختلف پیشگیری از جمله فلورایدتراپی، می‌توان به بازسازی نسج از دست رفته بدون نیاز به شیوه‌های مرسوم ترمیمی از طریق تراشیدن مینای دندان و به كارگیری مواد دندانی اقدام كرد.

وی یادآور شد: برای تشخیص بهتر پوسیدگی و انجام روش‌های پیشگیری می‌بایست، كودكان را هر 4 تا 5 ماه یكبار نزد دندانپزشك برد. همچنین افراد بزرگسال هر 6 ماه یكبار می‌بایست به دندانپزشك مراجعه كنند.

هدف از برپایی كنگره هنر و تكنولوژی دندانپزشكی مدرن تا سال 2020، ارایه دستاوردهای دندانپزشكی در رشته های مختلف به ویژه رشته‌های اصلی دندانپزشكی شامل اندودانتیكس (درمان ریشه‌دندان)، پریودنتولوژی ( درمان بافت‌های نگهدارنده دندان)، ترمیمی و پروتز از سه بعد درمانی، بهداشتی و اجتماعی و پیش‌بینی جایگاه ایران در رشته دندانپزشكی تا سال 2020 میلادی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha