آیا بازگشتن به دوران سخت بیماران در سال‌های 84 تا 92 حرکت به سمت سلامتی جامعه است؟

بهبود سلامت،کاهش هزینه سلامت

سلامت نیوز:در دولت یازدهم و با اجرایی شدن طرح تحول سلامت، روح سلامتی به کشور تزریق شد. دیگر بیماران و همراهانشان دغدغه تهیه دارو و مخارج بیمارستان را نداشتند. طرحی که به درستی در نظام سلامت تحول ایجاد کرد.

به گزارش سلامت نیوز، ابتکار نوشت: آیا بازگشتن به دوران سخت بیماران در سال‌های 84 تا 92 حرکت به سمت سلامتی جامعه است؟ شاید اظهارات علی نوبخت حقیقی، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در ارتباط با طرح تحول سلامت در اینجا ضروری باشد: «هنوز یادمان نرفته است که تا قبل از اجرای این طرح و در دولت های قبل، پیکر بیماران متوفی را در بیمارستان ها گروگان نگه می داشتند تا پول بیمارستان بگیرند.»


خط قرمز دور عملکرد نظام سلامت در 4 سال اخیر
شاید اشاره به برخی از تیترهای منتشر شده در خبرگزاری ها در ارتباط با عملکرد دولت در نظام سلامت بتواند ماجرارا کمی روشن‌تر کند. به گزاره های پایین توجه کنید:
رئیس سازمان غذا و دارو: تولید دارو در داخل کشور در دولت تدبیر و امید به 70 درصد رسیده است.
معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: 320 قلم دارو که در دولت نهم و دهم با ارز از خارج کشور تامین می‌شد، در داخل تولید می شود.
قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: اطلاعات 68 میلیون ایرانی در پرونده الکترونیکی سلامت ثبت شده است.
نماینده مردم پنج شهرستان جنوب کرمان در مجلس شورای اسلامی: در دولت تدبیر و امید 21 هزار تخت بیمارستانی در کشور احداث شد که این تعداد معادل 25 سال گذشته بوده است.
معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: هزینه‌های کمرشکن درمان که تا قبل از دولت یازدهم هر سال بیش از دو میلیون و 400 هزار نفر را فقیر می‌کرد در این دولت به صفر رسید.
رئیس سازمان غذا و دارو: بطورمیانگین 90 درصد هزینه های دارویی بیماران خاص و صعب العلاج از سوی دولت، بودجه وزارت بهداشت در قالب طرح تحول سلامت و اعتبار بیمه ها پرداخت می‌شود.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: در حال حاضر 590 بیمارستان کشور خدمات خود را به صورت الکترونیک ارائه می دهند.
رئیس انجمن دندانپزشکی ایران: دولت یازدهم به ضرورت ارتقای سلامت دهان و نقش بسیار موثر آن در سلامت جسم و روان آحاد جامعه باور دارد و از این رو، در قالب طرح تحول سلامت توجه ویژه‌ای به این حوزه به عمل آورده است.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: 11میلیون نفر دردولت یازدهم از خدمات بیمه سلامت بهره مند شدند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران: طرح تحول سلامت دولت تدبیر و امید در 30 سال گذشته بی سابقه است.
معاون وزیر بهداشت: طرح تحول سلامت مرگ و میر مادران و کودکان را کاهش داد.
معاون فنی و تعالی بالینی معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: در سال 95 حدود 1.5 میلیون زایمان طبیعی و رایگان در بیمارستان‌های دولتی کشور انجام شد و 1400 واحد تک نفره زایمان ایجاد شد.
وزیر بهداشت:6500طرح بهداشتی درمانی در دولت یازدهم اجرا شده است.


طرحی که به راستی تحول ایجاد کرد


با اجرای طرح تحول سلامت نگرانی مردم از پرداخت هزینه های درمانی کاهش یافت. این یکی از درخشان ترین نمره ها در کارنامه چهار ساله دولت یازدهم است که توانسته تا حدودی عدالت اجتماعی و درمانی در جامعه برقرار کند. در طرح تحول سلامت بیش از 11 میلیون ایرانی تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند. منتقدان این طرح می گویند طرح در مناطق روستایی بی تاثیر بوده اما به گواه خود مردم و مسوولان طرح نظام سلامت بیشترین آثار را در مناطق کمتر توسعه یافته کشور داشته است. این در حالی است که در سال‌های قبل از 92 مردم برای پروسه درمان هزینه های بالایی پرداخت می کردند. مصوبه نظام سلامت دولت یازدهم از 15 اردیبهشت 93 در کشور آغاز شد و به اذعان بسیاری از افراد این طرح در سطح کشور و به ویژه در مناطق محروم توانسته تاثیر بسیار موثری در کاهش هزینه های درمانی خانوارها داشته باشد.


تحت پوشش قرار دادن داروها و کاهش ویزیت مراکز درمانی، کاهش هزینه های درمان خانوارها، توجه جدی به نوسازی و بهسازی فضاها، امکانات و تجهیزات حوزه سلامت، راه اندازی بخش های مختلف در مراکز درمانی، اجرای پروژه های متعدد زیرساختی حوزه بهداشت و درمان و افزایش تعداد پرسنل و کادر پزشکی و درمانی در مراکز از جمله دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت در کشور است. چند تن از کاندیداهای انتخاباتی ریاست جمهوری در سال 96 به پرداخت بیشتر یارانه در دولت خود اشاره کرده اند، در دولت یازدهم بجای افزایش یارانه ها این میزان به نظام سلامت تعلق یافته و طرح تحول سلامت یکی از همین موارد است.دولت یازدهم در اردیبهشت سال 93، طرح تحول سلامت را با هدف کاهش هزینه‌های درمانی مردم، افزایش دسترسی مردم به خدمات سلامت و نیز بهبود کیفیت خدمات سلامت در بخش دولتی آغاز کرد و در فاز اول کاهش پرداخت از جیب مردم برای درمان را هدف قرار داد.

گفتنی است در طرح تحول سلامت مبلغی حدود 9 هزار میلیارد تومان در سال برای بهبود کیفیت خدمات سلامت و کاهش هزینه های درمان برای ایرانیان هزینه شد. با اجرایی شدن این طرح 10 میلیون ایرانی که تا سال 93 تحت پوشش هیچ بیمه درمانی نبودند، تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته و توانستند در 3 سال اخیر از طرح های این بیمه استفاده کنند.دولت برای تامین هزینه های طرح تحول سلامت 10 درصد از اعتبارات را از صرفه جویی یارانه ها تامین کرد و بر اساس مصوبه دولت و مجلس شورای اسلامی، یک درصد از اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده نیز برای اجرای این طرح به خصوص فاز بهداشتی طرح تحول سلامت اختصاص یافت. ایرنا در این باره نوشته بود: وزارت بهداشت اعلام کرد که با اجرای طرح تحول سلامت، مردم شهرنشین با مراجعه به بیمارستان‌های دولتی برای بستری از سهم 37 درصدی، فقط 6 درصد هزینه و روستاییان فقط سه درصد کل صورتحساب بیمارستان را می‌پردازند و بقیه آن را دولت و بیمه‌ها می‌پردازند، به این ترتیب مثلا هزینه جراحی و اقامت در بیمارستان دولتی که تا قبل از اجرای طرح تحول سلامت حدود 10 میلیون تومان بود به کمتر از 200 هزار تومان کاهش یافت.پس از موفقیت های دو سال اخیر دولت یازدهم، مردم باید در 29 اردیبهشت رئیس جمهور خود را انتخاب کنند، در روزهای گذشته رئیس ستاد سلامت روحانی از تدوین و تبیین برنامه دولت دوازدهم در حوزه سلامت خبر داد. سیدرضا رئیس کرمی در این رابطه گفته بود: « اجرای برنامه پزشک خانواده به عنوان سطح اول ارائه خدمات به مردم یکی از برنامه های اساسی دولت دوازدهم در حوزه سلامت است، البته در این زمینه همه باید همکاری کنند.

از آنجا که معتقدیم پیشگیری در بیماری های غیرواگیر بسیار اثربخش تر است به همین منظور می توان با اقدامات پیشگیرانه از بسیاری از این بیماری ها مانند دیابت، فشارخون و دیگر بیماری ها جلوگیری کرد.» حال باید دید دولت تدبیر و امید می‌تواند از رقابت انتخاباتی روز جمعه سربلند خارج شود تا ادامه دهنده راه سلامت مردم ایران باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha