خواص ضد باکتری و ضد قارچی اندوفیت های موجود در 4 گیاه دارویی بومی چهار محال و بختیاری در دانشگاه شهرکرد مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ، شیرین اصغریان دانشجوی رشته دامپزشکی دانشگاه شهرکرد، خواص ضد باکتری و ضد قارچی اندوفیت های موجود در چهار گیاه دارویی بومی استان چهار محال و بختیاری را در قالب پایان نامه‌ی دوره‌ی دکتری حرفه ای خود مورد بررسی قرار داد.
براساس این گزارش، میکرو اورگانیزم های اندوفیت، بدون اینکه تاثیر منفی روی گیاه بگذارد، درون بافت های گیاهی حضور داشته و منابعی است با کاربرد های خاص که می تواند به عنوان منابع بالقوه بهره برداری در پزشکی، کشاورزی و صنعت مورد استفاده قرار گیرد.
در بررسی های علمی انجام شده برای تعیین خواص دارویی این اندوفیت ها، وجود خواص ضد ویروس، ضد سرطان و ضد دیابت آنها ثابت شده است.
این پایان نامه برای بررسی حضور اندوفیت ها در 4 گونه ی گیاه دارویی بومی در استان چهار محال و بختیاری و بررسی خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی این اندوفیت ها انجام گرفت.
گیاهان مورد بررسی در این پروژه شامل آویشن دنایی، گل راعی دیهیمی، گل سنبله و ترشک بوده و طبق نتایج به دست آمده گیاه ترشک بیشترین تاثیر را بر روی ارگانیسم های نشانگر، با توجه به مهار رشد این ارگانیسم ها نشان داد.
این مطالعه وجود ارگانیسم های اندوفیت و نقش آنها را در مهار رشد و فعالیت ارگانیسم های مضر در این 4 گونه گیاهی را تایید می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha