چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۸

در سه سال‌و‌نیم گذشته، پنج هزار و 200 میلیارد تومان تسهیلات در حوزه‌های مختلف روستایی پرداخت شده که نسبت به چهار سال دوره قبل خود که حدود دو هزار و 800 میلیارد ریال بود، رشد 60 درصدی دارد.

روستا در اولویت دولتی‌ها

سلامت نیوز:توجه به قشر آسیب‌دیده و آسیب‌پذیر، یکی از مهم‌ترین وعده‌های انتخاباتی کاندیداها در روزهای اخیر بوده است. برخی بهبود شرایط روستاییان را در رأس امور خود قرار داده‌اند. در این میان، در دولت یازدهم تلاش‌های زیادی برای رونق زندگی در روستا صورت گرفته است.

به گزارش سلامت نیوز، وقایع اتفاقیه نوشت: آب‌رسانی، ایجاد اشتغال و توسعه پایدار، اتصال به شبکه اینترنت و برق از مهم‌ترین اقدامات دولت در چهارساله گذشته بوده است. به گفته مدیرعامل صندوق توسعه کارآفرینی امید، تسهیلات پرداختی این صندوق در دولت یازدهم به واحدهای اقتصادی و خدماتی روستاهای کشور، 60 درصد نسبت به دوره قبل رشد داشته است. اصغر نورالله‌زاده می‌گوید: در سه سال‌و‌نیم گذشته، پنج هزار و 200 میلیارد تومان تسهیلات در حوزه‌های مختلف روستایی پرداخت شده که نسبت به چهار سال دوره قبل خود که حدود دو هزار و 800 میلیارد ریال بود، رشد 60 درصدی دارد. به گفته وی، صندوق کارآفرینی امید از سال 92 تغییری اساسی در رویکردهای اعطای تسهیلات انجام داده و پرداختی‌های خود را از طرح‌های فرد‌محور به طرح‌های گروهی، کارفرمایی، زنجیره‌های تولید و بنگاه‌های خرد و کوچکی که بازده بالایی در رونق اقتصادی دارند، سوق داده است.

به گفته وی، این صندوق باتوجه به سیاست‌های دولت، پتانسیل‌های هر استان را براساس ظرفیت‌های شهرستان‌ها و مناطق روستایی آن شناسایی و اولویت‌بندی و طرح روستای بدون بیکار را از سال 94 شروع کرده است و طی سال‌های 94 و 95 توانسته این طرح را در 50 روستا اجرا کند. وی گفت: در سال 96 نیز صد روستا برای اجرای طرح روستای بدون بیکار هدف‌گذاری شده تا با این طرح، شعار دسترسی مناطق روستایی به منابع مالی بانک‌ها تحقق پیدا کند. به گفته وی، صندوق در نظر دارد با موفقیت اجرای طرح روستای بدون بیکار، هدف‌گذاری خود را از صد روستا به 300 روستا در سطح کشور افزایش دهد. استان‌های مرزی تسهیلات بدون کارمزد تا سقف 40 میلیارد ریال دریافت می‌کنند. مدیرعامل صندوق توسعه کارآفرینی امید کشور با اشاره به اینکه استان‌های مرزی و مناطق کمتر‌توسعه‌یافته در بیشترین کانون توجه طرح‌های این صندوق در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و برنامه‌های دولت قرار دارند، افزود: در این برنامه متقاضیان تمامی روستاهای واجد شرایط می‌توانند از تسهیلات بدون کارمزد تا سقف 40 میلیارد ریالی بهره‌مند شوند. به گفته نورالله‌زاده، این برنامه ویژه روستاهای بالای 25 خانواده هستند که آنان می‌توانند با تشکیل تعاونی‌ها برای اجرای طرح‌های اقتصادی با محوریت صنایع کوچک کشاورزی، صنایع دستی و خدماتی از این تسهیلات بهره‌مند شود. او با بیان اینکه صندوق توسعه کارآفرینی امید، توسعه کشور را از طریق توسعه مناطق هدف‌ گذاری کرده است، افزود: برای تحقق این هدف، تمامی اسناد مالکیت روستاییان ازجمله باغ، خانه، ادوات کشاورزی و خودروهای باری و سواری، پروانه‌های بهره‌برداری چاه‌ها و طرح‌های خدماتی مشمول پذیرش به‌عنوان وثیقه است.

نورالله‌زاده گفت: با اجرای این طرح، بدون‌شک دسترسی روستاییان به منابع مالی بیشتر شده و طرح‌های تولیدی خرد و کوچکی برای توسعه فعالیت‌های کشاورزی و اقتصادی بیشتری در مناطق اجرایی می‌شود. مدیرعامل صندوق توسعه کارآفرینی کشور با اشاره به اینکه در سال جاری این صندوق پرداخت 200 هزار میلیارد ریال انواع تسهیلات کم بهره را هدف‌‌گذاری کرده است، افزود: 40 درصد از این میزان به متقاضیان روستایی و عمدتا به طرح‌های تولیدی تعلق می‌گیرد. وی از وصول 103 درصد تسهیلات پرداخت‌شده در سال 95 خبر داد و افزود: در این مدت، صد درصد تسهیلات پرداختی و سه درصد نیز از معوقات به بانک عودت داده شده که این درنتیجه سیاست‌گذاری‌های موفق پس از روی کارآمدن دولت تدبیر و امید بوده است. مدیرعامل صندوق توسعه کارآفرینی امید کشور گفت: این صندوق در سال گذشته برای حمایت از طرح‌های اقتصادی روستایی، 20 میلیارد ریال تسهیلات بدون کارمزد تخصیص داده و تاکنون بیش از 10 میلیارد ریال آن پرداخت شده است. او افزود: 20 میلیارد ریال از این اعتبار برای بازسازی هتل سه‌ستاره شادی اورامان تخصیص داده شده که تاکنون10 میلیارد ریال آن تحقق یافته و علاوه بر آن، یک میلیارد ریال تسهیلات دیگر به هتل سلین پرداخت شده است.

این صندوق از ابتدای سال 92 تا 95 با پرداخت یک هزار میلیارد ریال زمینه اشتغال 10 هزار کردستانی را تحقق بخشیده است. این میزان تسهیلات در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های اشتغالزایی دولت برای بهره‌مندی هفت هزار و 339 متقاضی واحدهای تولیدی، واحدهای کوچک و خرد در دولت تدبیر و امید پرداخت شده است. همچنین پرداخت 309 میلیارد برای ازدواج و طرح‌های ضروری، 6 هزار و 144 نفر از ابتدای سال 92 تا 95 از دیگر تسهیلات پرداخت‌شده توسط صندوق کارآفرینی امید کردستان است. همزمان با سفر اصغر نورالله‌زاده، مدیرعامل صندوق کارآفرینی کشور به کردستان، طرح بازسازی هتل سه‌ستاره شادی اورامان به بهره‌برداری رسید. این طرح توسط بخش خصوصی و با حمایت‌های غیرمشارکتی صندوق توسعه کارآفرینی امید به سبک معماری خشکه‌چینی و سنگی اجرا شده که دارای 19 اتاق و 80 تخت است. نورالله‌زاده، مدیرعامل صندوق کارآفرینی کشور، علاوه بر بهره‌برداری از این طرح، از هتل سلین که برای تجهیزش یک میلیارد ریال از تسهیلات بدون بهره این بانک استفاده شده، بازدید کرد. افزایش میزان بهره‌مندی روستاییان از آب آشامیدنی سالم و کاهش شمار روستاهایی که ساکنان آن با تانکر و به صورت سیار آب‌رسانی می‌شدند، از دستاوردهای ارزنده‌ای بوده که سبب ارتقای رضایتمندی روستاییان شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان شمالی گفت: در سال 91 و 92، هیچ اعتباری از منابع ملی تخصیص پیدا نکرد اما اعتبارات ملی در این شرکت در سال‌های 93، 94 و 95 روند رو به رشد داشته است. حمید روشن‌روان، افزایش میزان اعتبارات تخصیص‌یافته برای آب‌رسانی به روستاها را نشان از توجه دولت به این قشر عنوان کرد و گفت: در سال 91، جمع اعتباراتی که از محل اعتبارات استانی و سفر رهبر معظم انقلاب به این شرکت تزریق شد، 79 میلیارد و 640 میلیارد بود که این رقم در سال 92 به 195 میلیارد و 387 میلیون ریال رسید. وی خاطرنشان کرد: با افزایش چشمگیر اعتبارات و با تزریق اعتبارات ملی، اعتبارات این شرکت در سال 94 به 383 میلیارد و 559 میلیون ریال رسید. روشن‌روان اظهار کرد: در سال 95 نیز 376 میلیارد و 242 میلیون ریال از محل اعتبارات استانی، ملی و سفر رهبری به شرکت آب و فاضلاب روستایی استان اختصاص یافته است. او افزود: در سال‌های 93، 94 و 95 به ترتیب 37 میلیارد و 238 میلیون ریال، 143 میلیارد و 73 میلیون ریال و 150 میلیارد ریال از منابع ملی به این شرکت تزریق شده است. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان شمالی در بخش دیگر سخنان خود، درباره اقدامات انجام شده در زمینه ارتقای بهره‌وری و مدیریت مصرف بهینه آب شرب گفت: در این دولت، شبکه آب آشامیدنی روستایی استان به طول 217 کیلومتر اصلاح شده است. وی تصریح کرد: در نتیجه این اقدامات، آب بدون درآمد در روستا، یعنی میزان هدررفت آب از 45 درصد به 33 درصد کاهش یافته است. روشن‌روان اظهار کرد: در این دولت، مصرف سرانه خانگی روستایی آب به ازای هر نفر در شبانه روز از 107 لیتر به 98 لیتر رسید و به میزان هشت درصد کاهش یافته است. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان شمالی گفت: با تمهیدات و حمایت‌های دولت تدبیر و امید در خراسان شمالی، شمار روستاهای مواجه با کمبود آب آشامیدنی از 295 روستا در ابتدای دولت به 48 روستا در وضعیت کنونی رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha