طرح تحول سلامت اگرچه توانست میزان هزینه‌های مردم در حوزه سلامت را به‌طور محسوسی کاهش دهد اما اجرا نشدن کامل برخی موارد همچون نظام ارجاع، پزشک خانواده و تجمیع بیمه‌ها باعث شده است هزینه‌های این طرح روبه افزایش باشد.

الزامات حرکت به سطح 2 خدمات‌درمانی

سلامت نیوز:طرح تحول سلامت اگرچه توانست میزان هزینه‌های مردم در حوزه سلامت را به‌طور محسوسی کاهش دهد اما اجرا نشدن کامل برخی موارد همچون نظام ارجاع، پزشک خانواده و تجمیع بیمه‌ها باعث شده است هزینه‌های این طرح روبه افزایش باشد.

به گزارش سلامت نیوز، فرهیختگان نوشت: طرح تحول سلامت اگرچه توانست میزان هزینه‌های مردم در حوزه سلامت را به‌طور محسوسی کاهش دهد اما اجرا نشدن کامل برخی موارد همچون نظام ارجاع، پزشک خانواده و تجمیع بیمه‌ها باعث شده است هزینه‌های این طرح روبه افزایش باشد. به‌طوری که وزارت بهداشت ادامه این طرح ‌را به اجرای این موارد که به مدیریت هزینه‌های سلامت منجر می‌شود، گره بزند.


اجرا نشدن نظام ارجاع یکی از مشکلات پیش‌روی این طرح است که البته نیازمند زیرساخت‌های مختلف است. یکی از این زیرساخت‌ها الکترونیک شدن خدمات‌درمانی است. در حال حاضر تنها در دو استان فارس و مازندران پرونده الکترونیک سلامت به‌طور کامل اجرایی شده است. رسول خضری، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بدون پرونده الکترونیک سلامت، اجرای پزشک خانواده و نظام سطح‌بندی و ارجاع امکان‌پذیر نیست، گفته است که با این حال هنوز اقدامات جدی در راستای استفاده از کارت الکترونیک سلامت در کل کشور صورت نگرفته است؛ موضوعی که احمد حمزه عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» آن را تایید می‌کند. او اجرایی نشدن نظام ارجاع سلامت را به مهیا نبودن زیرساخت‌های لازم مثل نبود زیرساخت مخابراتی برای استفاده از اینترنت در روستا‌ها نسبت می‌دهد. نبود اینترنت در روستا‌ها باعث شده است که پزشکان نتوانند پرونده الکترونیک بیماران را ببینند و این امر باعث می‌شود نظام ارجاع در همان سطح یک، یعنی در خانه‌های بهداشت، درمانگاه‌های روستاها و شهرهای کوچک باقی بماند. در این میان اکبر رنجبرزاده، عضو هیات‌رئیسه مجلس هم که پرونده الکترونیک سلامت را مقدمه اجرای سیستم ارجاع و پزشک خانواده دانسته، اعلام کرده است که طبق گزارش‌های کسب شده از خانه‌های بهداشت در روستاها، پرونده الکترونیک سلامت تشکیل شده اما عملیات اجرایی در مورد آن انجام نشده است.


حسن قاضی‌زاده‌هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تازه‌ترین اظهارات خود درباره نظام ارجاع گفته ‌است که ما نظام ارجاع را باور داریم و باید آن را با روش علمی در ایران ایجاد کنیم نه با شعارهایی که در گذشته هم به آنها زیاد پرداخته شده است. او راه‌اندازی کلینیک‌های ویژه با نرخ ارزان و دولتی را یکی از راه‌حل‌های تسریع نظام ارجاع دانست، چراکه باید مرکزی وجود داشته باشد که بیمار برای کارهای تشخیصی و درمانی غیربستری به آنجا ارجاع شود و این مرکز همان کلینیک‌های ویژه است. با این حال بسیاری ایجاد این کلینیک‌های ویژه را باعث ضربه زدن به بخش خصوصی سلامت می‌دانند؛ موضوعی که وزیر بهداشت آن را رد می‌کند و معتقد است که این مسیر هیچ آسیبی به بخش خصوصی نمی‌زند.

حمزه نیز با اشاره به اینکه ایجاد کلینیک‌های تخصصی و فوق‌تخصصی یکی از راه‌هایی است که باعث می‌شود  اجرای نظام ارجاع سریع‌تر اتفاق بیفتد، می‌افزاید: «در حال حاضر 255 کلینیک فوق‌تخصصی در حال احداث است و تا پایان سال 96 تکمیل می‌شود که این موضوع می‌تواند زمینه را برای ارتقای خدمات از سطح یک در روستاها (خانه بهداشت، پایگاه‌های بهداشت و مراکز جامع خدمات سلامت) به سطح 2 خدمات افزایش دهد.»


به اعتقاد او پس از ایجاد زیرساخت‌های مخابراتی و راه‌اندازی این کلینیک‌ها موضوعات اجرایی و تامین نیروی انسانی مطرح است که با حل این موضوع می‌توان گفت که در سال 97 مشکلی برای اجرای نظام ارجاع وجود نخواهد داشت.
در این میان اما برخی اجرا نشدن قانون تجمیع بیمه‌‌ها را هم مانعی برای اجرای نظام ارجاع سلامت می‌دانند اما حمزه معتقد است که اجرا نشدن این قانون مانعی برای اجرای نظام اجرا نیست؛ اگرچه اجرای این قانون برای این طرح بهتر است، چراکه اگر یک نوع بیمه وجود داشته باشد و مردم از یک نوع بیمه استفاده کنند بسیاری از هزینه‌ها مدیریت می‌شود که البته باید تدابیر لازم در مورد اجرای این قانون اندیشیده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha