«حساسیتی که روی شهر و شورای شهر تهران داریم به این دلیل است که تهران پایتخت ایران است.»دکتر ناهید خداکرمی؛ کاندیدای منتخب اصلاح طلبان شورای شهر تهران، با اشاره به این عبارات افزود: در طی تاریخ شهرهایی را داشتیم که از نظر ابهت و عظمت هنوز هم در دنیا ماندگارند مانند پاسارگاد و تخت جمشید. هنوز هم آثاری در شهرهای سنتی ما هستند که مانند ستاره در فرهنگ و تاریخ دنیا می درخشند.

تاثیر آلاینده های زیست محیطی بر سلامت زنان باردار و نسل آینده، دغدغه اصلی تهران است

سلامت نیوز: «حساسیتی که روی شهر و شورای شهر تهران داریم به این دلیل است که تهران پایتخت ایران است.»دکتر ناهید خداکرمی؛ کاندیدای منتخب اصلاح طلبان شورای شهر تهران، با اشاره به این عبارات افزود: در طی تاریخ شهرهایی را داشتیم که از نظر ابهت و عظمت هنوز هم در دنیا ماندگارند مانند پاسارگاد و تخت جمشید. هنوز هم آثاری در شهرهای سنتی ما هستند که مانند ستاره در فرهنگ و تاریخ دنیا می درخشند.


به گزارش سلامت نیوز، به گفته وی، شهر محل آسایش و آرامش شهروندان است. گذرگاه ها، خیابان ها، معابر در دسترس، دسترسی به محل خدمت و خانه، وسایل حمل و نقل عمومی و ... برای رفاه شهروندان لازم است بعلاوه این که فضای بصری شهر از نظر معماری و فضای سبز می تواند بر کیفیت زندگی شهروندان تاثیر بگذارد. بنابراین شورای شهر تهران باید نگاهش به آینده باشد و تهران باید به عنوان یک پایتخت تاریخی فرهنگی در تمام دنیا مطرح باشد و بتواند نمادهایی را از خودش به جای بگذارد.


دکتر خداکرمی در ادامه با اشاره به این که یک بعد این نمادها مربوط به فضای شهر و شهرسازی است، خاطرنشان کرد: بعد دیگر آن نماد فرهنگی و سبک زندگی، نماد تاریخی و پیشینه این شهر است.


وی با بیان این که یکی از دغدغه ها در مدیریت شهر تهران، سلامت شهروندان است، بیان داشت: منظور ما از سلامت، این نیست که شهروندی بیمار باشد و بتوانیم او را درمان کنیم. این وظیفه وزارت بهداشت است. هرچند رصد کردن نحوه ارائه خدمت به شهروندان باید جزو وظایف شورای شهر و شهرداری باشد. منظور ما از سلامت شهروندان سلامت روانی، سلامت اجتماعی، سلامت استنشاق هوای پاک و عبور و مرور سالم است. در تخصص حرفه ای من این بعد خیلی مهم است. علاوه بر سلامت شهروندان، سلامت کسانی که در حوزه شهری خدمات ارائه می کنند مهم است؛ از رفته گران تا سایر کارکنان. در هر منطقه و هر حرفه ای سلامت باید حفظ و ارتقا داده شود و این وظیفه شورای شهر است که به گیرندگان و دهندگان خدمت نظارت داشته باشد.


به گفته کاندیدای منتخب اصلاح طلبان شورای شهر تهران، در حوزه سلامت، تاثیر آلاینده های زیست محیطی بر سلامت مردم بخصوص زنان باردار و نسل آینده یکی از دغدغه ها و نگرانی های اصلی من بوده و همه ارگان ها و نهادهایی که در تولید این آلاینده ها نقش دارند، هم باید پاسخگو باشند و هم برای اصلاح و پیشگیری از آن کمک کنند. ضمن این که باید عوارض ناشی از این آلودگی ها را بپردازند.


دکتر خداکرمی ادامه داد: یکی از مهمترین وظایف شوراها نظارت بر عملکرد شهرداری و سازمان هایی است که در حال خدمت هستند. در حال حاضر این وظیفه به حاشیه رفته و تصور خیلی ها این است که شهرداری محل فساد، تطمیع، درآمدهای رانتی و تحمیل هزینه به شهروندان است. این تابلو متاسفانه وجود دارد و شاید یکی از دلایل آن سیاسی شدن اداره شهر است. این نکته را نباید فراموش کنیم که اداره شهر ربطی به تفکر و سیاست خاص ندارد و مقاصد سیاسی و اقتصادی نباید در شیوه ارائه خدمت به شهروندان تاثیر بگذارد. در حوزه نظارتی در حال حاضر پروژه های بسیار هزینه بری که اکثرا به صورت نمایشی و ظاهری است، به صورت شتاب زده در حال اجرا است. مثل پل 4هزار میلیاردی صدر. در حالی که این امکان وجود داشت که چنین هزینه ای برای توسعه مترو یا استانداردسازی معابر در نظر گرفته شود. وظیفه شورای شهر فقط انتخاب شهردار نیست، بلکه باید حوزه نظارتی بسیار قوی داشته باشد.


به گفته وی، یکی از مهمترین دغدغه ها در حوزه مدیریت شهری، حضور کم رنگ زنان، قومیت ها و مذاهب مختلف در سطوح مدیریتی است. به هر حال ما به مدیریت افراد دلسوز، سازمان های مردم نهاد و گرایش های مختلف مذهبی نیاز داریم و عدم حضور آنها می تواند مدیریت آسیب های اجتماعی را ضعیف کند. ما برای مدیریت آسیبهایی مانند کودکان کار، معتادان، و ... به همه گرایش های مذهبی و جنسیت ها نیاز داریم و من معتقدم مدیریت زنان در این زمینه می تواند بسیار موثرتر باشد.


وی در ادامه خاطرنشان کرد: در حال حاضر نرخ رشد جمعیت در کشور ما زیر خط جانشینی است. از طرفی مهاجرت از شهرها و روستاها به تهران و مهاجرت نیروهای زبده از تهران به کشورهای دیگر ترکیب های جمعیتی را به هم می زند. این مشکل باید با مشارکت مردم و سازمان های مردم نهاد برطرف شود. این شهر باید شهری باشد که همه در آن احساس آرامش کنند و نشاط داشته باشند. تهران باید سرمایه ای برای نسل آینده باشد و نسل های بعدی نباید ما را سرزنش کنند.


دکتر خداکرمی با بیان این که فضای شهر باید برای شادی و نشاط همه شهروندان، محل مناسبی باشد، افزود: ممکن است برای کودکان، فضاهای سبز و پارک ها محل تخلیه انرژی و شادی باشد.

اما جوانان و نوجوانان چطور می توانند به طور موثر و سالم از این فضاها استفاده کنند تا خانواده ها هم نگران نباشند؟ این فضاها باید محل بروز شور و نشاط جوانان و نوجوانان و آرامش خانواده ها باشد در حالی که چنین نیست و خانواده ها جرات ندارند جوان خود را به تنهایی به این محل ها بفرستند. تهران باید پایتختی باشد در خور ایران تا بتواند در جهان بدرخشد. من نگران کودکانی هستم که هنوز به دنیا نیامدند و باید این شهر را طوری مدیریت کنیم که وقتی این کودکان به دنیا آمدند و رشد کردند، با آرامش در  این شهر در کنار خانواده هایشان زندگی کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha