چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۳
کد خبر: 213425

فشارخون بالا یکی از مهم ترین بیماری های غیر واگیر است وبه سن افراد مربوط نمی شود. بی علامتی، مهم ترین مانع در تشخیص این بیماری است. به طوری که از بیماری فشارخون بالا به «قاتل خاموش » نام برده می شود.

منتظرعلائم قاتل خاموش نباشید

سلامت نیوز:فشارخون بالا یکی از مهم ترین بیماری های غیر واگیر است وبه سن افراد مربوط نمی شود. بی علامتی، مهم ترین مانع در تشخیص این بیماری است. به طوری که از بیماری فشارخون بالا به «قاتل خاموش » نام برده می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، فشار خون بالا یا پرفشاری خون یک بیماری مزمن است که در آن فشار خون در شریان‌ها بالا می‌رود. سردرد، خواب آلودگی، سردرگمی و کما از مهمترین علائم این بیماری است.


این بیماری، سن، جنس، شغل و تحصیلات نمی شناسد و می تواند همه اقشار جامعه را در معرض خطر قرار دهد و مردم نباید منتظر علائم این بیماری باشند.
27 ماه اردیبهشت مصادف با 17 می، روزجهانی فشارخون بالا نامگذاری شده و شعاری که برای این روز تعیین شده عبارتند از از فشار خون خود مطلع باشیم است.
معاون پژوهشی مرکز تحقیقات نفرولوژی دانشگاه علوم پرشکی تهران در این خصوص  گفت: فشارخون بالا در بیشتر موارد تظاهری ندارد اما عارضه ای است که دستگاه های مختلف بدن در اثر آن آسیب می بیند.
سید منصور گتمیری اظهار کرد: فشارخون به قاتل خاموش مشهور است و در 80 تا 90 درصد موارد فشار خون هیچ تظاهری ندارد و به همین دلیل خطرات بیماری چند برابر است.
وی بیان کرد: اگر منتظر علائم بیماری شویم، زمانی متوجه فشارخون بالا خواهیم شد که بیماری به ارگان های حیاتی بدن مانند قلب، مغز، کلیه و چشم آسیب می زند.
گتمیری با اشاره به اینکه فشار خون در بروز سکته های مغزی، سکته قلبی و نارسایی قلبی و نابینایی، جزء مهمترین عوامل است، گفت: در نارسایی کلیه بعد از دیابت ، فشارخون بالا از مهمترین عوامل است. اگر منتظر علامت بیماری باشیم، شاید کمتر از 5 درصد بتوان آن را تشخیص داد.
وی به مردم به خصوص افراد با سنین بالا توصیه کرد حتماً فشارخون خود را چک کنند و حتی در صورت طبیعی بودن هم حداقل هر دو سال، یکبار فشارخون چک شود.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در خیلی مواقع افراد فشار خون 16 و حتی بالاتر دارند ولی چون هیچ علامتی مشاهده نمی کنند به فکر درمان بیماری هم نیستند.

** فشار خون بالا درمان پذیر است
گتمیری با اشاره به اینکه فشارخون بالا درمان پذیر است، گفت: اگر بموقع این بیماری را تشخیص دهیم با چند کار ساده می توان آن را کنترل یا درمان کرد و حتی در بسیاری موارد یا نیاز به مصرف دارو هم نبوده یا با مقادیر کم دارو این بیماری درمان می شود.
وی اظهار کرد:با اقداماتی مانند کاهش مصرف نمک، کاهش وزن، افزایش مصرف لبنیات کم چرب، افزایش مصرف سبزیجات و میوه، قطع مصرف سیگار و غذاهای کم چرب می توان تا حد زیادی این بیماری را کاهش داد.
فوق تخصص کلیه بیان کرد: باغذاهای پرپتاسیم مانند سبزیجات و میوه های تازه و پرکلسیم همچون لبنیات کم چرب و غذاهای کم نمک می تواند بدون مصرف دارو فشارخون را کاهش داد.
معاون پژوهشی مرکز تحقیقات نفرولوژی دانشگاه علوم پرشکی تهران گفت: حتی در افرادی که مجبور به مصرف دارو هستند با انجام این اقدامات مصرف دارو کم می شود.
وی به مصرف بیش از حد مجاز نمک در کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه در ایران حدود 2.5 برابر مصرف مجاز نمک استفاده می شود. نمک در غذا اعم از خانگی و فرآوری شده باید کاهش یابد.
گتمیری با اشاره به اینکه چاقی در کشور روبه افزایش است، گفت: اثبات شده که با کاهش 5 تا 10 کیلوگرم در افراد دارای اضافه وزن، فشارخون یک تا 1.5 سانتی متر جیوه بدون مصرف دارو ، کاهش می یابد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: مطالعات وسیع نشان داده که ورزش در هفته سه تا 5 روز به مدت 30 تا 50 دقیقه می تواند فشار خون را کاهش دهد.

** 30درصد ایرانی ها به فشار خون بالا مبتلا هستند
وی با اشاره به اینکه در اغلب خانواده های ایرانی فشار خون بالا وجود دارد، گفت: حدود 25 تا 30 درصد ایرانی ها به فشارخون بالا مبتلا هستند که متاسفانه خیلی از آنان از بیماری خود بی اطلاع هستند.
گتمیری اعلام کرد که براساس این آمار، بطور متوسط از هر 10 نفر 2 تا 3 نفر به این بیماری مبتلا هستند و در نتیجه فشارخون مشکلی است که اغلب خانواده ها با آن درگیر هستند و به نظر می رسد هیچ خانواده از فشار خون در امان نیست.
وی با اشاره به اینکه با افزایش سن فشارخون بیشتر می شود، گفت: فشارخون از بیماری هایی است که هرچه سن بالاتر می رود درصد شیوع اش بیشتر می شود.
گتمیری گفت: این بیماری سن، جنس، شغل و سطح تحصیلات نمی شناسد و همه اقشار جامعه در معرص خطر ابتلا به این بیماری هستند

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha