رئیس انجمن نفرولوژی ایران گفت: تغییر در سبک زندگی و مصرف غذاهای آماده و عوامل دیگر باعث افزایش بیماری های کلیوی در جامعه شده است و از این رو مردم باید پیشگیری از این بیماری ها را جدی بگیرند.

مردم پیشگیری از بیماری های کلیوی را جدی بگیرند

سلامت نیوز: رئیس انجمن نفرولوژی ایران گفت: تغییر در سبک زندگی و مصرف غذاهای آماده و عوامل دیگر باعث افزایش بیماری های کلیوی در جامعه شده است و از این رو مردم باید پیشگیری از این بیماری ها را جدی بگیرند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،دکتر محمدرضا گنجی در حاشیه شانزدهمین کنفرانس بین المللی نفرولوژی ایران و سومین کنگره انجمن پیوند اعضا در شیراز  افزود: با تغییر سبک زندگی، مصرف بی رویه غذاهای آماده، کم تحرکی و مصرف دخانیات بیماری دیابت، فشار خون و چاقی ،موج انبوه بیماری های کلیوی در راه است و نارسایی کلیوی در اکثر این بیماران منجر به صدمات حاد می شود .


وی با بیان اینکه مصرف بیش از حد غذاهای آماده و نوشابه ها نقش زیادی در بیماری های کلیوی دارد گفت : متاسفانه ذائقه کودکان با مصرف این قبیل غذاها تغییر کرده است ، اغلب کودکان به خوردن غذاهای شور عادت کرده اند ، فست فود ، نوشابه و غذاهای شور بیشترین آسیب را به کبد و کلیه می زند ، جامعه ما دراین زمینه راه درستی را نمی پیماید و باید با تغییر فرهنگی به تغییر در رژیم غذایی مردم همت گماشت .


این متخصص کلیه به چربی بالا، مشکلات قلبی، عروقی و مشکلات جدی کبدی به عنوان پیامدهای رژیم غذایی نا مناسب اشاره کرد و گفت : متاسفانه اغلب مردم زمانی به بیماری کلیوی خود اگاهی می یابند که بخش عمده ایاز سلامت کلیه از بین رفته است ، لازم است در پزشکی جدید همه مردم تحت مراقبت های دوره ای قرار گیرند و از سلامت کلیه ها و کبد خود اگاه باشند ، اندام حیاتی باید بیش از این مورد توجه و پایش سلامت باشد .
رئیس انجمن نفرولوژی ایران همچنین بر لزوم پرهیز از خوددرمانی و تجویز های غیر کارشناسی و غیر اصولی تاکید کرد و گفت : در یک فرهنگ غلط بسیاری از مردم اقدام به خود درمانی ، آب درمانی ، خوردن و نوشیدن بی رویه آب و ترویج روشهای غیر علمی می پردازند.


وی ادامه داد: بسیاری از اوقات رسانه ها نیز به این ترویج های غیر علمی و غیر کارشناسی دامن می زنند و ابزار انتقال این نوع تجویزهای غلط می شوند ، تبلیغات نادرست و تجویز های غیر کارشناسی و اثبات نشده موجب انحراف افکار عمومی می شود و کمکی به بهبود و سلامت کلیه ها نمی کند .
گنجی به توصیه هایی که در باره نوشیدن هشت لیوان آب در روز می پردازد اشاره کرد و گفت : این توصیه ها برای کسانی است که اندام حیاتی سالم داشته باشند ، تاکید بر نوشیدن آب به میزان هشت لیوان در روز برای عموم مردی کاری نادرست است.
وی بیان کرد: این نوع توصیه ها و تجویز های غیر منطقی می تواند شیوع بیماریهای فشار خون، دیابت، نارسایی قلبی، نارسایی کبدی و سایر بیماریهایی که با نوشیدن آب فراوان تشدید می شوند را شتاب بخشد.


شانزدهمین کنفرانس بین المللی نفرولوژی ایران و سومین کنگره انجمن پیوند اعضا با حضور متخصصانی از 20 کشور جهان شامگاه سه شنبه در شیراز آغاز به کار کرد.
در این کنفرانس بین المللی چهار روزه، دستاوردهای جدید در زمینه پیوند اعضا به ویژه در حوزه پیوند کلیه و کبد ارائه می شود.
نفرولوژی یکی از رشته های فوق تخصصی پزشکی داخلی و اطفال است. در این تخصص به بررسی عملکرد کلیه سالم، مشکلات و درمان مشکلات کلیه و جایگزینی آن پرداخته می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha