مسئولان باید نوع مرغوب و مطابق با استانداردهای بین‌المللی داروی آهن زدا را در اختیار بیماران تالاسمی قرار دهد تا آنان مجبور به استفاده از داروهای ناشناخته نشوند.

سلامت نیوز: یك فوق تخصص خون گفت: ورزش برای جلوگیری از پیشرفت پوكی استخوان در مبتلایان به تالاسمی بسیار مفید است و وضعیت روحی آنان را ارتقا می‌دهد.

دكتر مینا ایزدیار در گفت وگو با  ایسنا افزود: چند نفر از مبتلایان به این بیماری در ایران كه توجه كافی به وضعیت جسمانی خود كرده‌اند به صورت حرفه‌ای ورزش می‌كنند و حتی در سطح استانی به مقام دست یافته‌اند.

وی با بیان اینكه پدران و مادران كودكان سالم از ورزش كردن فرزندان خود می‌ترسند، گفت: آنان سعی می‌كنند به هر بهانه‌ای از پزشك گواهی مبنی بر ممنوعیت فرزندشان از ورزش بگیرند اما این كار كاملا اشتباه است چون نه تنها پدران و مادران كودكان سالم باید فرزندانشان را به ورزش كردن تشویق كنند بلكه بیماران هم باید بر حسب شرایط جسمانی خود به این كار ترغیب شوند چرا كه ورزش اثرات مفیدی بر بدن دارد.

رییس بخش خون و اطفال مركز طبی كودكان ابراز امیدواری كرد: مسئولان باید نوع مرغوب و مطابق با استانداردهای بین‌المللی داروی آهن زدا را در اختیار بیماران تالاسمی قرار دهد تا آنان مجبور به استفاده از داروهای ناشناخته نشوند. بیماران نیز دستورات پزشك را به طور مرتب در منزل اجرا كنند تا آهن بدن آنها بیش از حد مجاز افزایش نیابد و این ماده در قلب آنان رسوب نكند و بیمار دچار مشكل قلبی نشود چون بیماران در صورت مبتلا نشدن به بیماری قلبی می‌توانند ورزش كنند.

وی درباره ورزش مبتلایان به تالاسمی مینور گفت: مینورها هم مشكلی برای ورزش كردن ندارند و نفس نفس زدن آنها در روزهای اول انجام حركات ورزشی طبیعی است چون حتی نفس یك ورزشكارهم پس از یك هفته كم تحركی، هنگام ورزش به شماره می‌افتد بنابراین بدن باید به ورزش كردن عادت داشته باشد تا مشكل تپش قلب پیدا نكند.

ایزدیاردر پایان اظهار كرد: حیاط اغلب مدارس كوچك است و از دانش آموزان خواسته می‌شود زیاد فعالیت نكنند تا دچار آسیب دیدگی‌هایی مانند شكستگی دست و پا نشوند. همچنین آنان معمولا حد فاصل خانه تا مدرسه را با خودرو طی می‌كنند در این شرایط كودكان كم تحرك شده و چاق می‌شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha