اعتیاد از جمله مهم‌ترین آسیب‌ های کشور ماست، مخصوصا که الگوی مصرف از مواد مخدر سنتی به صنعتی و روانگردان‌ها تغییر یافته است

مشکلات ناشی از آسیب های اجتمایی پیچیده است

سلامت نیوز:از روزهای آینده شاهد حضور دولت دوازدهم در کشور خواهیم بود که در حوزه‌های مختلف وظایفی جدید خواهد داشت. یکی از این وظایف در حوزه مسائل و آسیب های اجتماعی کشور است.

به گزارش سلامت نیوز، قانون نوشت: آسیب های اجتماعی از جمله مشکلاتی است که هرگز گریبان جوامع را رها نخواهد کرد. تا زمانی که انسان هست، آسیب و بزه نیز وجود دارد و جوامع تنها می توانند در راستای کاهش آن بکوشند اما ریشه کن کردن آسیب ها در دل جوامع ممکن نیست و اینجاست که از توقف رشد آمار آسیب های اجتماعی و در ادامه تلاش برای کاهش آن ها به عنوان راهکار تمام دولت ها و جوامع نام می برند. در ایران اما از سال ها قبل رشد انواع آسیب های اجتماعی قوت گرفت و با افزایش نرخ بیکاری، شاهد صعود سرسام آور آمار جرم و جنایت و اعتیاد و طلاق و مفاسد اجتماعی بودیم.

در روزهایی که در دولت یازدهم گذشت، گرچه می توان گفت روند رشد آسیب ها تا حد زیادی متوقف شد اما این قصه هنوز سر دراز دارد و یکی از مهم ترین وظایف دولت بعدی، در اولویت قرار دادن کاهش آسیب‌های اجتماعی است؛ وظیفه ای که طبق برنامه ششم توسعه تعریف شده و منتظر اجراست.

«سلمان خدادادی»، رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی  در خصوص مهم ترین نیازها و موضوعات اجتماعی روز جامعه ایرانی به گفت و گو نشست. مشروح این گفت و گو را در زیر می خوانید:

مهم ترین نیازها و موضوعات اجتماعی روز ایران که لازم است مد نظر دولت آتی قرار بگیرد، چیست؟

از بین مسائل و آسیب های اجتماعی، رسیدگی به پنج موضوع فوریت دارد که همین حالا نیز در دستور کار تمام سازمان های مربوطه است. بیکاری، حاشیه نشینی، اعتیاد، طلاق و مفاسد اجتماعی اولویت اصلی این روزهای جامعه هستند که از جمله پنج محور اجتماعی مورد تاکید رهبری نیز هستند. مهم‌ترین آسیب جامعه در حال حاضر بحران بیکاری است که عمده مشکلات از دل همین آسیب رشد می کند، به عبارتی فقر حاصل از بیکاری انگیزه انواع ناهنجاری ها و بزهکاری ها را برای کسب درآمد به فرد بیکار می دهد، گاه حتی به افرادی که شاغل هستند اما درآمد مناسبی ندارند.

افراد احساس می کنند چیزی برای از دست‌دادن ندارند؛پس برای به دست آوردن دست به هر کاری می زنند. بیکاری متاسفانه مشکلی است که سال ها وجود دارد و به انواع مشکلات ما دامن زده است. تلاش برای کاهش معضل بیکاری، اولین اولویت این روزهای جامعه و در ردیف اولین انتظار از دولت آتی است.

همان‌گونه که گفتید بیکاری سال هاست که وجود دارد و افزایش یافته اما کاهش نه. مهم ترین برنامه ای که رییس جمهور آتی باید برای رفع این معضل داشته باشد، چیست؟

رونق اقتصادی و رونق تولید، مهم ترین برنامه برای کاهش معضل بیکاری است و رفع مشکل اشتغال، رابطه مستقیم با ایجاد رونق اقتصادی دارد. تولید کشور رونق می خواهد و لازمه آن تزریق نقدینگی، افزایش سرمایه گذاری، فعال شدن بخش‌خصوصی و جذب سرمایه های خارجی است. اجتماع و اقتصاد به هم تنیده است و به خصوص اجتماع از اقتصاد تاثیر می پذیرد. هیچ راهی برای ایجاد اشتغال و كاهش بیكاری وجود ندارد مگر اینكه سرمایه‌گذاری جدیدی انجام شود تا فعالیتی اقتصادی شكل بگیرد یا سرمایه‌گذاری برای گسترش یك فعالیت اقتصادی صورت بگیرد و هیچ راهی غیراز این برای رفع مشكل بیكاری وجود ندارد و البته این مهم نیازمند صبر است. اگر این دو مهم با هم پیش نروند مثل این است که دست رشد کند اما سر وجود نداشته باشد. متاسفانه توان بخش دولتی در این حد نیست که با اعتبارات دولت به رفع این مشکل بپردازد و لازم است بخش خصوصی فعال تر شود و بانک ها نیز در تسهیل این مسیر کنار دولت قرار بگیرند.

کاهش مشکلات اجتماعی چه اندازه در افزایش میزان رضایتمندی از زندگی اجتماعی و عملکرد دولت موثر است؟

امروزه یکی از ناامیدی های جامعه ما مشکلات اقتصادی است. اگر درآمد سرانه مردم افزایش یابد، طبیعتا در تمام حاکمیت‌ها رضایت مردم برای آن حاکمیت حاصل خواهد شد. یکی از مهم‌ترین عوامل بروز مشکلات و فشارهای روحی و روانی و بزهکاری‌ها، فقر و مشکلات اقتصادی خانواده‌هاست. به طور حتم افزایش درآمد، آسودگی خاطری با خود به همراه خواهد آورد که در افزایش میزان رضایتمندی از دولت موثر است.

چه تضمینی وجود دارد که کاهش مشکلات اقتصادی در کاهش آسیب های اجتماعی جامعه ایرانی نیز موثر باشد؟

معتقدم که جامعه ایرانی و غیر ایرانی ندارد و کاهش مشکلات اقتصادی در تمام جوامع به کاهش آسیب های اجتماعی می انجامد؛ چرا که فقر، ریشه اغلب آسیب هاست. افراد قاچاق می کنند که درآمد خوب داشته باشند. اغلب طلاق ها ریشه در مسائل اقتصادی دارد و افراد با درآمد ضعیف مالی به حاشیه‌نشینی روی می آورند و درصد اعتیاد در بین افراد بیکار و کم درآمد بیشتر است.

بعد از بیکاری، از اعتیاد به عنوان دومین آسیب و اولویت اجتماعی نام بردید. این معضل این روزها حتی در مدارس نیز راه خود را باز کرده است.

اعتیاد از جمله مهم‌ترین آسیب‌ های کشور ما است، مخصوصا در حال حاضر که الگوی مصرف از مواد مخدرسنتی به مواد مخدر صنعتی و روانگردان‌ها تغییر یافته است و جامعه را با خطرات و چالش جدی مواجه ساخته است. بسیاری از افرادی که دست به قتل زده اند در لحظه ارتکاب جرم موادمخدر مصرف کرده و حالت طبیعی نداشته‌اند. لازم است در زمینه پیشگیری اقدامات وسیع تری انجام شود و در زمینه درمان نیز از امکانات بهتری بهره مند شویم. اینکه اعتیاد این روزها حتی به سن مدارس نیز راه یافته است از جمله مشکلات تاسف‌باری است که ریشه آن باز هم به مسائل اقتصادی و اجتماعی باز می گردد. این بچه‌ها در دل خانواده هایی با انواع و اقسام مشکلات رشد می‌کنند؛ خانواده هایی که در درگیری های روزمره خود، وقتی برای مشکلات فرزندان ندارند اما فرزندان در سنین حساسی هستند، وضعیت خانواده را می بینند و بی توجهی ها و مشکلات را شاهدند و بازار مواد مخدر صنعتی نیز که داغ است.

اعتیاد در تمام سنین، از جمله مهم ترین اولویت‌هایی است که نیازمند توجه است و جامعه از آن ضربه می خورد. حتی در خصوص طلاق که خود یکی از آسیب های ناشی از مسائل اقتصادی کشور است، آمارها نشان می دهد که 55 درصد طلاق ها ناشی از اعتیاد یکی از طرفین بوده است. این یک واقعیت است که مشکلات اجتماعی زنجیر هستند، اما یکی از مهم‌ترین بند‌های‌ این زنجیره معضل اعتیاد است. تاثیر اعتیاد بر طلاق، خشونت‌های خانوادگی، فرار و حتی ارتکاب جرایم بر هیچ کس پوشیده نیست.

آمار طلاق ها نیز در سال های اخیر تکان‌دهنده شده و بر اساس آمارها از هر دو ازدواج، یکی به طلاق می انجامد و سن بیوه‌گی تا 17 سال کاهش یافته است.

طلاق، از جمله مهم ترین آسیب های نیازمند پیشگیری است و اعتیاد یکی از چهار دلیل اصلی طلاق در جامعه ایرانی است. عمده دلایل طلاق عبارتند از عدم تحقق شروط ضمن عقد، اعتیاد، بیکاری، اختلالات روانی و عدم شناخت کافی و غیره متاسفانه در هر ساعت بیش از 16 زوج در تمام کشور از یكدیگر جدا می شوند. البته نرخ طلاق در ایران همچنان پایین تر از جوامع دیگر است اما به دلیل سرعت حرکت جامعه از سنت به مدرنیته و در کنار آن مشکلات اقتصادی و اجتماعی، این آمارها در ایران نیز در حال افزایش است. بیوه های جوان با سن پایین در جامعه زیاد شده‌اند و این موضوع خود می‌تواند به بستر آسیب سازی جامعه تبدیل شود. به‌طورحتم راهکارهای کاهش این آسیب باید یکی از اولویت‌های دولت آتی باشد. به هر حال کار دشواری خواهد بود و مشکل زمانی برطرف خواهد شد که با خود روراست باشیم.

عملکرد دولت یازدهم در راستای کاهش آسیب های اجتماعی را چگونه می بینید؟

ارزیابی عملکرد دولت خوشبختانه مثبت است و نسبت به دولت های قبل، توانسته است در راستای کاهش یا توقف رشد آسیب های اجتماعی گام های موثری بردارد. اگرچه آسیب هایی مانند طلاق و اعتیاد همچنان از آمار بالایی برخوردار هستند اما خوشبختانه رقم رو به رشدی ندارند و تا حدی کنترل شده‌اند و از دولت آتی انتظار می رود که اکنون که آسیب ها تا حدی متوقف شده، در راستای کاهش آن عمل کند.

در برنامه های ششم توسعه، پیش‌بینی‌هایی برای کاهش مشکلات اجتماعی وجود دارد که دولت را به کاهش آن‌ها موظف کند؟

در برنامه ششم توسعه نزدیک به 31 ماده از 128 ماده در خصوص آسیب های اجتماعی است. برای مثال دولت موظف شده که هر سال پنج درصد از آسیب هایی نظیر اعتیاد و طلاق را کاهش داده و نرخ بیکاری را به هفت درصد برساند. همچنین دولت موظف شده که از سال 96 تا 97 فاصله بین دریافتی بازنشستگان و سایرین را به 15 تا 20 درصد برساند. این ها از جمله موارد مثبت قانون ششم توسعه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha