عمر بالا و نبود بودجه لازم برای تعمیرات و نگهداری موجب شده تا اکثر مدارس کشور از فرسودگی در رنج باشند به‌طوری‌که هرچند وقت یک‌بار شاهد تخریب یا آسیب‌دیدگی برخی از مدارس کشور باشیم.

مدارس فرسوده کابوس دانش‌آموزان

سلامت نیوز:در حالی که به روزهای پایانی سال تحصیلی نزدیک می‌شویم تعداد زیادی از دانش‌آموزان مدارس سال گذشته تحصیلی را با ترس و دلهره پشت نیمکت‌های رنگ‌ورورفته و سقف‌های ناایمن مدارس سپری کردند.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه وقایع اتفاقیه نوشت: عمر بالا و نبود بودجه لازم برای تعمیرات و نگهداری موجب شده تا اکثر مدارس کشور از فرسودگی در رنج باشند به‌طوری‌که هرچند وقت یک‌بار شاهد تخریب یا آسیب‌دیدگی برخی از مدارس کشور باشیم. هزینه بالای آموزش، به‌ویژه نگهداری و حفظ مراکز آموزشی دولتی که تمامی هزینه‌های آن بر دوش دولت است موجب شده تا بیشترین مدارس فرسوده در این بخش باشد. آمارها نشان می‌دهد هفت میلیون مترمربع از فضای مدارس کشور کهنه و فرسوده بوده و برای بازسازی نیاز به بودجه‌ای کلان دارند. 20 درصد از بیش از چهار هزار مدرسه مازندران فرسوده و ناایمن است و دانش‌آموزان مازندران چشم‌انتظار یاری مسئولان و خیران برای بازسازی آن هستند. قریب صد هزار دانش‌آموز مازندرانی در مدارس فرسوده و ناایمن روزگار می‌گذرانند اما اردیبهشت، مدارس حال‌وهوای دیگری دارند و به‌رغم ناایمن بودن آنها، دانش‌آموزان هنوز هم می‌توانند عاشق معلم‌هایشان شوند و بسیار دوستشان داشته باشند و هنوز هم معلم‌ها می‌توانند در قلب بچه‌ها و ذهن‌های صاف و بی‌ریایشان فرمانروایی کنند و محبوب باشند. معلم بودن حسابش از بقیه شغل‌ها جداست، قدم‌به‌قدم با دانش‌آموزان آمدن و شکیبایی پیشه‌کردن، کار معلمان است و آنان همپای دانش‌آموزان ۹ ماه از سال را در برخی مدارس فرسوده مازندران، مشغول عشق‌آموزی هستند. مدیر آموزش‌وپرورش میاندورود از زندگی به‌عنوان کشتزار آخرت یاد کرد و گفت: آموزندگان مدیریت و دانشمندان تعلیم و تربیت بر این باورند هنر آن است که معلمان می‌آموزند، معلمان عاشق، دلسوز و آگاه از هیچ، هدف می‌سازند. آنها هستند که به نظر کیمیا می‌کنند. 


معلمان  متحول‌کننده  مدارس


بهروز عرب‌خزائلی با بیان اینکه معلمان هدفمند، مدارس را متحول می‌کنند، به مهر گفت: این معلمان هستند که می‌توانند مدارس را از یکنواختی و آموزش صرف، خارج و به بوستانی متنوع، دل‌چسب، رنگارنگ و نشاط‌انگیز تبدیل می‌کنند. او تبدیل مدرسه به کیفیتی جذاب‌تر از خانه که طراوت و چالاکی در آن به‌ اعتدال رفتاری می‌رسد را هنر معلمان عنوان کرد و گفت: هدف آموزش‌وپرورش نیز جز این نیست. مدارسی که توسط خیرین ساخته می‌شوند کافی نیست، هرگاه که مدرسه‌سازی در کشور رشد کرد، زمانی بود که دولت مثل دو بال پرنده، بستر شکوفایی ساخت‌وساز مدارس را فراهم کرده است. فرهاد شاهسوارانی، مدیر بنیاد فرهنگی آرش با بیان اینکه یک‌بار برای همیشه به ما نمره بدهید تا این‌طور در حضور شما جواب پس ندهیم، در پاسخ به اینکه آیا هنوز نیاز به مدرسه‌سازی داریم، گفت: هنوز نه‌تنها در مازندران که در ایران عزیز نیازمند ساخت مدرسه هستیم، مدارسی که توسط خیرین ساخته می‌شوند کافی نیست، هرگاه که مدرسه‌سازی در کشور رشد کرد، زمانی بود که دولت مثل دو بال پرنده، بستر شکوفایی ساخت‌وساز مدارس را فراهم کرده است. وی با بیان اینکه اعتباری که برای ساخت مدرسه و توسعه آموزش‌وپرورش در نظر گرفته‌شده ۳۰ درصد بودجه کشور است، ادامه داد: متأسفانه این رقم در میانگین کشور به ۱۰ درصد و در مازندران به هفت درصد رسیده است. 


نیمکت‌های چوبی بهترین میوه‌ها را می‌دهند


شاهسوارانی هزینه‌کردن در آموزش‌وپرورش را بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری در کشور دانست و افزود: مدرسه‌سازی تنها نیاز ما نیست؛ نیازمندی مدارس ما شور، شوق و عشق معلمان است، تا رضایت این قشر فراهم نشود نمی‌توانیم شاهد شکوفایی و توسعه در کشور باشیم. 
مدیر بنیاد فرهنگی آرش با بیان اینکه خیری با پول نیست که با عشق است، گفت: برای مدرسه‌سازی و مدرسه‌یاری احتیاج نیست افراد فقط از پولشان بگذرند باید با عشق عبور کرد، نیمکت‌های چوبی بیشترین و بهترین میوه‌ها را خواهند داد اگر ریشه در وجود معلم داشته باشند. 
سیدعلی قاسمی، مدیرکل آموزش‌وپرورش مازندران نیز می‌گوید: ۲۰ درصد مدارس استان فرسوده و ناایمن محسوب می‌شود. وی افزود: حدود ۲۰ درصد از مدارس استان فرسوده و به‌نوعی مدارس ناامن و آسیب‌پذیر هستند اما به‌ناچار مورداستفاده قرار می‌گیرند و کمبود فضا ازجمله مشکلات استان در حوزه آموزشی است. مازندران بیش از ۴۷۰ هزار دانش‌آموز دارد که قریب به صد هزار نفر در مدارس غیر‌ایمن درس می‌خوانند و بازسازی آن از مطالبات فرهنگیان و خانواده‌ها از دولت دوازدهم است. 


تهران رتبه اول در فرسودگی مدارس


درحالی که خیلی‌ها فکر می‌کنند تهران به‌عنوان پایتخت کشور دارای بالاترین و باکیفیت‌ترین مدارس از لحاظ نوسازی و ایمنی است اما مدیرکل آموزش‌وپرورش این کلانشهر در این خصوص نظر دیگری دارد. 
اسفندیار چهاربند در این خصوص می‌گوید: مسئله ایمنی فضاهای آموزشی از مهم‌ترین دغدغه‌های جدی آموزش‌وپرورش است اما با تمام تلاش‌هایی که در چند سال اخیر در‌این‌زمینه انجام شده ۳۰ درصد ساختمان‌های مدارس که حدود ۱۰ هزار کلاس درس را شامل می‌شود، فرسوده بوده و نیاز به تخریب و نوسازی هستند.
 او ادامه می‌دهد: برخی مدارس پایتخت حتی از حداقل ایمنی‌ نیز برخوردار نیستند، درحال‌حاضر ۱۷ هزار کلاس درس در شهر تهران در نوبت مقاوم‌سازی قرار گرفته‌اند و اگر در این میان زلزله‌ای چهار یا پنج ریشتری رخ دهد، ممکن است ۱۷ هزار کلاس درس تخریب شود و اگر بخواهیم این تعداد کلاس درس را تخریب و مقاوم‌سازی کنیم با اعتبارات فعلی به ۳۲ سال زمان نیاز داریم! این مسئول ادامه می‌دهد: به‌لحاظ مشکلات فضای آموزشی، وضعیت بیشتر مناطق کشور بد است؛ مثلا در شهرهای مختلف خوزستان، سیستان‌وبلوچستان و... مدارسی وجود دارند که بنیان اولیه ساختمان‌هایشان برای مدرسه نیست و دانش‌آموزان در ساختمان‌های فرسوده‌ای درس می‌خوانند که هیچ‌گونه امکاناتی را برای تدریس ندارند. 


فرسودگی 59 درصد مدارس خراسان رضوی


قدمت این استان و مدارس آن موجب شده تا پس از شهر تهران، خراسان‌رضوی بالاترین میزان مدارس فرسوده را به خود اختصاص دهد. غلامحسین افسری، رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استان خراسان ‌رضوی با اشاره به وضعیت نامناسب مدارس در این استان می‌گوید: 149 مدرسه در استان استیجاری است 59 درصد مدارس استان به بازسازی یا مقاوم‌سازی نیاز که از این حیث خراسان پس از تهران رتبه دوم را داراست. او می‌افزاید: تقریبا در تمامی مناطق مشهد با بحث فرسودگی مدارس روبه‌رو هستیم و تنها در نواحی 6 و 7 آموزش‌وپرورش که شهرهای جدید هستند، مشکل نداریم. این مسئول ادامه می‌دهد: با این وجود، مشکل فرسودگی مکان‌های آموزشی در شهرستان‌هایی مثل نیشابور یا سبزوار این مسئله نمود بیشتری دارد. وی اظهار امیدواری می‌کند با تصویب سه میلیارد و 900 میلیون دلار از سوی مجلس برای بازسازی و مقاوم‌سازی مدارس کشور که قرار است طی چهار سال در اختیار آموزش‌وپرورش قرار بگیرد بتوان تا حدودی این مشکل را حل کرد. 


نوسازی مدارس در انتظار تصویب بودجه


درحالی که براساس ضرب‌الاجل برنامه پنجم توسعه، با تأمین شدن اعتباری معادل 3216 میلیارد تومان، باید تمامی مدارس فرسوده و تخریبی کشور تا سه سال آینده مقاوم‌سازی شود اما بررسی‌ها نشان می‌دهد تصویب این موضوع در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. 
مرتضی رئیسی، معاون عمرانی و رئیس سازمان تجهیز و نوسازی مدارس کشور در این خصوص می‌گوید: طبق برنامه پنجم توسعه برای تخریب و نوسازی مدارس فرسوده و قدیمی نیاز به 3216 میلیارد تومان اعتبار است که امیدواریم این موضوع به تحقق بپیوندد. درحالی‌که باید در سال‌90، 9000 میلیارد تومان، در سال 91، حدود 1017 میلیارد تومان و در سال 92 رقمی معادل 1299 میلیارد تومان از سوی دولت به مدرسه‌سازی اختصاص می‌یافت اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که این موضوع در برخی موارد اتفاق نیفتاده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha