معاونت زنان و خانواده ریاست‌جمهوری از آموزش حقوق و مسئولیت‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی برای دانش‌آموزان نیز غافل نبود و ۳۶ هزار و ۶۱۸ دانش‌آموز متوسطه دور دوم و ۴۰ هزار تن از اولیا و مربیان مدارس در ۳۱ استان کشور را تحت این آموزش‌ها قرار داد.

فعالیت‌های 4 سال گذشته برای زنان

سلامت نیوز:در سال‌های گذشته، نهادهای زیرمجموعه دولت‌ها معمولا بعد از گذشت چندین ماه از پایان دولت گزارش عملکردشان را منتشر می‌کردند اما این‌بار معاونت زنان و خانواده ریاست‌جمهوری چند ماه مانده به پایان کار دولت، گزارش کاملی از عملکرد این معاونت منتشر کرده است.

به گزارش سلامت نیوز، وقایع اتفاقیه نوشت: براساس گزارش‌های منتشرشده، معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری در چهار سال گذشته اقدامات شاخصی در حوزه زنان داشته که پوشش تحصیلی دختران بازمانده از تحصیل، تصویب کاهش ساعت کاری زنان با شرایط خاص و تدوین سند سیاستی اجرایی ازجمله این فعالیت‌هاست. در این گزارش آمده است: یکی از اقدامات شاخص معاونت رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده در دولت تدبیر و امید در سال‌های ۹۲ تا ۹۵، حمایت از افزایش پوشش تحصیلی ۶ هزار و ۱۳۹ دختر بازمانده از تحصیل پایه‌های اول تا ششم مناطق محروم (در ۱۰ استان) است. 
معاونت زنان و خانواده ریاست‌جمهوری از آموزش حقوق و مسئولیت‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی برای دانش‌آموزان نیز غافل نبود و ۳۶ هزار و ۶۱۸ دانش‌آموز متوسطه دور دوم و ۴۰ هزار تن از اولیا و مربیان مدارس در ۳۱ استان کشور را تحت این آموزش‌ها قرار داد. تقویت شیوه‌های مهارتی و ارتباطی اولیا با دانش‌آموزان دختر و آموزش ۵۶ هزار و دو دانش‌آموز دختر دوره اول متوسطه پایه دوم، والدین دانش‌آموزان و کادر آموزشی در سراسر کشور طی سه سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۴ نیز مورد توجه این معاونت بود. 
همچنین حمایت از برنامه‌های فرهنگی، آموزشی و توسعه سوادآموزی دو هزار نفر از زنان و دختران عشایری و روستایی در برنامه کاری معاونت زنان در دولت یازدهم بوده است. 


حمایت‌های اجتماعی از زنان معتاد


گسترش حمایت‌های اجتماعی از زنان معتاد در فرایند ترک و زنان بهبودیافته از طریق برگزاری کارگاه آموزشی برای ۱۸۴ نفر از اعضای سازمان‌های غیردولتی فعال در حوزه زنان و خانواده پیرامون حمایت‌های اجتماعی موردنیاز زنان بهبودیافته از اعتیاد در ۶ استان، توانمندسازی مهارتی ۸۰۰ نفر از زنان آسیب‌دیده و در معرض آسیب اجتماعی (زنان بی‌سرپرست، زنان بدسرپرست و معتادان بهبودیافته) با رویکرد اشتغال پایدار در استان‌های تهران (شهرستان ری) و سیستان‌وبلوچستان (شهرستان زاهدان و مناطق حاشیه‌نشین) از برنامه‌های کاری معاونت زنان ریاست‌جمهوری در دولت یازدهم به‌شمار می‌آید. 
براساس گزارش منتشرشده، این معاونت در دوره فعالیت خود از راه‌اندازی کلینیک‌های سلامت خانواده و تدوین بسته خدمتی در ۱۷دانشگاه علوم‌پزشکی و نیز تقویت مرکز بازتوانی زنان آسیب‌دیده و در معرض آسیب از طریق و توانمندسازی ۵۰ زن آسیب‌دیده اجتماعی (معتاد و تن‌فروش) در ۱۰ استان کشور از طریق آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای حمایت کرد. 
مدیریت ظرفیت‌ها و جلب مشارکت حداکثری نسبت به رفع مسائل و آسیب‌ها از طریق انعقاد ۲۵ تفاهمنامه، تهیه ۹ پیش‌نویس تفاهمنامه همکاری با دستگاه‌های اجرایی، ‌۷۸ موافقتنامه اجرایی و ۱۱۶ پروژه با دستگاه‌های اجرایی هم از رئوس کاری چهارساله معاونت زنان به ثبت رسیده است. 
ارتقای مهارت‌های زنان روستایی
معاونت زنان و خانواده ریاست‌جمهوری به روستاها و زنان روستایی نیز خدمات حمایتی ارائه داد که حمایت از برنامه ارتقای مهارت‌های شغلی زنان روستایی و استانداردسازی محصولات آنان با آموزش ایجاد صندوق‌های اعتباری به زنان روستایی و عشایری و توسعه و تجهیز ۷۷ صندوق اعتباری خرد زنان روستایی و عشایری در سطح کشور طی سال ۱۳۹۳ ازجمله آنها بود. همچنین پیگیری برنامه ملی بازاریابی، بازاررسانی و بازارداری محصولات و صنایع دستی زنان از طریق حمایت از ۶ نمایشگاه منطقه‌ای در ۶ استان با برپایی هزار و چهار غرفه برای تولیدکنندگان بزرگ، متوسط و خرد برای عرضه محصولات خانگی و صنایع دستی زنان را از دیگر برنامه‌های خود در دولت تدبیر و امید عنوان کرد. 


ارتقای مهارت‌های مدیریتی و اقتصادی زنان


همچنین این معاونت، حمایت از توان‌افزایی و ارتقای مهارت‌های مدیریتی زنان از طریق آموزش دو هزار و ۲۵۰ نفر از زنان مسئول استان‌های کشور با همکاری وزارت کشور را در فهرست فعالیت‌های چهارساله‌اش دارد. اجرای طرح توانمندسازی اقتصادی خانواده زندانیان از طریق آموزش مهارت‌های فنی‌و‌حرفه‌ای به ظرفیت هزار و ۷۴۴ نفر از اعضای خانواده‌های زندانیان که منجر به ۶۴۴ شغل شده و آموزش به ۳۴ هزار و ۶۴۹ نفر از خانواده‌های زندانیان با هدف ارتقای سلامت و ارائه مشاوره خصوصی به دو هزار و ۳۴۳ نفر از خانواده‌های آنان از دیگر برنامه‌های اجرایی این معاونت است. همچنین اجرای فاز اول طرح ملی توان‌افزایی و ارتقای تاب‌آوری اجتماعی زنان و خانواده‌ها از طریق توسعه ظرفیت‌های جامعه محلی با آموزش ۱۵ هزار و ۲۰۵ نفر از اعضای خانواده‌های ۳۱ استان کشور از برنامه‌های معاونت زنان در دولت یازدهم است. 


تهیه اطلس وضعیت اجتماعی زنان و خانواده کشور


تهیه اطلس وضعیت اجتماعی زنان و خانواده کشور به تفکیک استانی به‌منظور برنامه‌ریزی مبتنی‌بر اولویت‌ها و نیازها (تبیین وضعیت سال ۱۳۹۲ مستند به سرشماری ۱۳۹۰) از دیگر فعالیت‌های کاری این معاونت است. همچنین جریان‌سازی جنسیتی در فرایند تدوین برنامه ششم توسعه و تصویب ماده «101» با موضوع زنان و خانواده با لحاظ رویکرد «عدالت جنسیتی» و موضوع «ارزیابی اثرات توسعه بر جنسیت و خانواده» برای اولین‌بار در نظام برنامه‌ریزی توسعه پنج‌ساله کشور هم مورد توجه معاونت یاد شده بود. 


ارائه طرح پیشگیری از ازدواج زیر سن قانونی دختران


ارائه طرح پیشگیری از ازدواج زیر سنین قانونی دختران با همکاری مرجع ملی حقوق کودک، ارائه لایحه مشترک با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره ترویج تغذیه با شیر مادر و حمایت از مادران در دوران شیردهی و بررسی پیشنهاد مجازات‌های جایگزین برای زنان زندانی در حوزه اعتیاد و موادمخدر هم از اقداماتی است که می‌توان از این معاونت در چهار سال گذشته یاد کرد. 


پیگیری بیمه زنان خانه‌دار


پیگیری الحاق بیمه زنان خانه‌دار در آیین‌نامه اجرایی ماده «27» قانون برنامه پنجم توسعه (در مرحله رسیدگی در کمیسیون اجتماعی دولت)، پیشنهاد بند مربوط به استیفای حقوق شرعی و قانونی زنان در همه زمینه‌ها در سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه کشور (بند مربوطه در متن سیاست‌ها گنجانده شد) فعالیتی دیگر از عملکرد معاونت زنان ریاست‌جمهوری است. معاونت زنان در بخش دیگری از این اقدامات به موضوع تدوین گزارشات مطالعاتی- راهبردی و تقدیم آن به رئیس‌جمهوری اشاره کرده و برخی از این اقدامات را تأملی بر بایسته‌های نظام حقوقی کشور در حوزه جرایم اسیدپاشی با تأکید بر ضرورت ترمیم مؤثر تمامی خسارات وارد بر قربانیان می‌داند. 
واکاوی کار کودک، علل و پیامدها و بازشناسی ابعادی از مسئله کودکان درگیر در اعتیاد در زمره فعالیت‌های حوزه زنان است. 


تعاملات  بین‌المللی


توسعه تعاملات بین‌المللی و دوجانبه با سایر کشور‌ها از طریق امضای یادداشت تفاهم و تفاهمنامه، شرکت در مجامع و اجلاس‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در حوزه زنان و خانواده، برگزاری همایش‌های بین‌المللی، ملاقات‌های دوجانبه، میزبانی از هیأت‌های خارجی، اعزام مدیران و کارشناسان به دوره‌های آموزشی منطقه‌ای و بین‌المللی (ژنو، آذربایجان، فنلاند، اندونزی، تایلند، ارمنستان، چین و ژاپن)، ارائه گزارش‌های مربوط به اقدامات و دستاوردهای کشور در حوزه زنان و خانواده به سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی از دیگر اقدامات این معاونت است. مشارکت با مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک وزارت دادگستری در ترجمه سند ملاحظات نهایی کمیته حقوق کودک ناظر بر کنوانسیون بین‌المللی حقوق کودک در موضوع توصیه‌هایی برای بهبود وضعیت حقوق کودک در کشور و ابلاغ به تمامی دستگاه‌های مربوطه نیز از اقدامات دیگر معاونت زنان و خانواده ریاست‌جمهوری در دولت یازدهم است. 
ایجاد تمهیدات لازم برای گسترش فعالیت حوزه زنان و خانواده در قالب سمن‌ها و در نتیجه افزایش تعداد سازمان‌های مردم‌نهاد از هزار و ۶۷۷ در ابتدای دولت یازدهم به دو هزار و 333 در سال ۱۳۹۵ و پیگیری انتصاب زنان در پست‌های مدیریتی در چارچوب وعده‌ها، ‌شعارها و برنامه‌های رئیس‌جمهوری از طریق ارائه پیشنهاد افزایش سالانه ۱۰ درصدی تعداد مدیران زن در قالب طرح اصلاح نظام اداری و ارائه برنامه تعادل جنسیتی مدیریت در سند برنامه ششم توسعه کشور در دولت یازدهم انجام شد. 
مشارکت در تدوین برنامه ملی کنترل و کاهش طلاق با همکاری دستگاه‌های مربوطه (دبیرخانه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی)، حمایت از انجام پروژه‌های پژوهشی در حوزه زنان و خانواده ازجمله مسائل و انتظارات زنان، پیمایش ملی خانواده، سبک زندگی زوجین و تعیین‌کننده‌های آن و پیگیری تقسیم کار ملی سیاست‌های کلی ابلاغی خانواده از دیگر اقدامات مهم در این دوره چهار ساله بوده است. 


تهیه سند اشتغال پایدار زنان


تهیه و ارائه سند سیاستی- اجرایی اشتغال پایدار زنان با تأکید بر دختران فارغ‌التحصیل و زنان سرپرست خانوار و گزارش‌های سیاستی زنان و بازار کار غیررسمی به شورای‌عالی اشتغال و اقدام به تدوین بسته جامع حمایتی زنان شاغل با همکاری سازمان برنامه‌وبودجه کشور با هدف توازن بین کار و زندگی زنان (در دست تدوین) در برنامه کاری چهار ساله این معاونت بوده است. 
همچنین اقدام به تدوین اسناد حمایت‌های اجتماعی و توانمندسازی زنان با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، کمیسیون امور اجتماعی و سایر دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط (کمیته فرعی کمیسیون اجتماعی دولت)، برگزاری دوره‌های آموزشی ارتقای مهارت‌های علمی- عملی زنان به‌منظور حضور در مجامع بین‌المللی برای ۱۱۰ نفر از مدیران، مشاوران، کارشناسان زن و نمایندگان سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در حوزه زنان (دو دوره) از دیگر فعالیت‌های این معاونت بود. طراحی و دریافت مجوز دو دوره آموزشی در حوزه سلامت برای تمام زنان و مردان شاغل (سبا و سما) از سازمان برنامه‌وبودجه کشور و ابلاغ به دستگاه‌های اجرایی و استانداری‌ها با عناوین «راهنمایی برای سفیران سلامت (زیج خودمراقبتی)» و «ارتقای سلامت از طریق ورزش» و پیگیری اختصاص اعتبار برای تجهیز و احداث پارک‌های بانوان در ۳۱ استان کشور نیز جزء برنامه‌های این معاونت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha