پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۶
کد خبر: 213476

رییس انجمن عفونی اطفال ضمن تشریح انواع سینوزیت، علائم و عوارض بروز این بیماری را توضیح داد.

انواع «سینوزیت» را بشناسید

سلامت نیوز: رییس انجمن عفونی اطفال ضمن تشریح انواع سینوزیت، علائم و عوارض بروز این بیماری را توضیح داد.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر محمدرضا بلورساز در گفت‌وگو با ایسنا، درباره انواع سینوزیت، علائم و عوارض آن، گفت: سینوس‌ها فضاها و حفره‌هایی در داخل صورت هستند که باعث تبادل هوا و تخلیه ترشحات و... می‌شوند. بنابراین سینوس‌ها برای سلامتی انسان بسیار مفیدند. انسان‌ها دو سینوس در پیشانی، دو سینوس در فک، دو سینوس پشت سر و چهار سینوس با عنوان اِتموئید دارند.

وی با بیان اینکه به طور کلی سینوس‌ها ترشحاتی را که در این مناطق جمع می‌شود، تخلیه کرده و از طریق بینی دفع می‌کنند، افزود: حال به هر علتی اگر این ترشحات در داخل سینوس‌ها بمانند، به تدریج التهاب ایجاد کرده و متعاقب آن عفونت ایجاد می‌شود. علت ماندن این ترشحات در سینوس‌ها متفاوت است و عللی چون آلودگی هوا، بیماری‌های مزمن مانند آلرژی، نقص ایمنی، بیماری‌های خونی و عفونی و ... از جمله عوامل فاکتورهای مستعدکننده‌ برای ایجاد سینوس‌ها هستند.

بلورساز مهم‌ترین عامل بروز سینوزیت را سرماخوردگی عنوان و اظهار کرد: در هر سرماخوردگی التهاب از درون بینی شروع می‌شود و سپس سینوس‌ها و گلو را درگیر می‌کند. حال اگر این سرماخوردگی طی سه تا چهار روز رفع نشود، ترشحات در داخل سینوس‌ها باقی می‌مانند و فرد دچار سینوزیت می‌شود. عامل سینوزیت ممکن است ویروس‌ها، باکتری‌ها یا قارچ‌ها باشند.

رییس انجمن عفونی اطفال با بیان اینکه شایع‌ترین عامل سینوزیت ویروس‌ها و سپس برخی باکتری‌ها هستند، گفت: در عین حال قارچ‌ها در افرادی منجر به بروز سینوزیت می‌شوند که زمینه ضعف ایمنی یا نقص سیستم ایمنی را داشته باشند. یعنی سینوزیت قارچی در یک فرد عادی دیده نمی‌شود.

بلورساز، علائم سینوزیت در شیرخوران و کودکان با بالغین را متفاوت دانست و افزود: سینوزیت در فرد بالغ همراه با سردرد، تب‌ولرز، ترشح بینی، گرفتگی بینی، حالت خستگی و بی‌اشتهایی است. اما در کودکان یا شیرخواره‌ها این بیماری با گرفتگی بینی، ترشحات بینی، سرفه، تب،  لرز و بی‌اشتهایی توام می‌شود و مجموعه اینها نشان‌دهنده سینوزیت است. در عین حال باید توجه کرد که غالب این افراد زمینه آلرژی دارند.

وی، یکی دیگر از راه‌های تشخیص سینوزیت را به صورت آزمایشگاهی دانست و ادامه داد: بهترین راه تشخیص این بیماری گرفتن رادیوگرافی و در صورت نیاز سی‌تی‌اسکن است.

رییس انجمن عفونی اطفال همچنین گفت: یک نوع سینوزیت بسیار خطرناک به نام اِتموییدیت داریم که با التهاب و تورم شدید یک چشم، تب، لرز همراه بوده و عضلات چشم را درگیر می‌کند. این بیماری بسیار خطرناک است و سریعا باید با دیدن علائم آن به پزشک مراجعه کنید.

بلورساز افزود: باید توجه کرد که اگر سینوزیت درمان نشود، خطر بروز مننژیت، عفونت داخلی، گوش درد و...وجود دارد. بنابراین برای درمان این بیماری باید به پزشک مراجعه کرده و درمان آنتی‌بیوتیکی را در طول 10 روز تا دو هفته داشته باشند.

به گفته وی، نوعی سینوزیت مزمن هم داریم. یعنی اگر سینوزیت درمان نشود، مزمن شده و بیمار دچار سردردهای مزمن، گرفتگی بینی، عدم احساس بو، گلودرد، تب گه‌گاهی، رنگ‌پریدگی، ضعف و بی‌حالی، حالت افسردگی و... می‌شود. یک نوع سینوزیت هم با عنوان سینوزیت عودکننده داریم که بیمار سینوزیتش بعد از مدتی عود می‌کند. در عین حال توصیه می‌کنیم افراد به محض دیدن علائم سینوزیت، حتما به پزشک مراجعه کنند؛ بالغین به پزشک داخلی و کودکان نیز به پزشک اطفال مراجعه کنند تا تحت درمان قرار گیرند. همچنین باید بدانیم که همه انواع سینوزیت درمان دارند.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha