درمان بیماران مبتلا به کهیر مزمن به روش اتوهموتراپی، در قالب اولین طرح مشترک بین المللی دانشکده علوم پزشکی دزفول اجرا می شود.

به گزارش سلامت نیوز دکتر عبداالکریم شیخی دانشیار ایمونولوژی بالینی دانشکده علوم پزشکی دزفول در گفتگو با خبرنگار وب دا در این دانشکده با اعلام این خبر گفت: کهیر مزمن یکی از بیماری های پوستی است که با علائم پوستی همچون تورم و قرمزی کوتاه مدت و خارش دار همراه است. وی افزود: در 30 تا 50 درصد از بیماران، این بیماری بواسطه مکانیسمهای خود ایمنی ایجاد می شود که به همین دلیل به آن کهیر مزمن اتوراکتیو می گویند. بیماران مبتلا به کهیر مزمن اتوراکتیو بعد از تزریق سرم اتولوگ، واکنش ازدیاد حساسیت فوری از خود نشان می دهند.
وی یادآورد شد: در بعضی از بیماران مبتلا به کهیر مزمن اتوراکتیو، نشان داده شده که بیان اتوآنتی بادی ضد FcεRI ماست سل ها، و نیز اتوآنتی بادی ضد IgE عامل این پدیده است. بنابراین فرضیه ای که دکتر شیخی مطرح کرده این است که بدلایلی که هنوز کاملا شناخته نشده سیستم ایمنی بیمار برعلیه بعضی از آنتی ژنهای خودی مثل FcεRI و IgEو غیره تحریک شده و پاسخ داده و موجب عوارض بیماری میشود و اگر بتوان این آنتی ژنها را به طریقی تولروژنیک در دسترس سیستم ایمنی قرار داد میتوان تولرانس یا تحمل را در این بیماران القاء کرد.
این متخصص ایمونولوژی در ادامه اظهار داشت: مطالعات اخیر نشان داده که تزریق مکرر خون کامل یا سرم اتولوگ به بیمار (اتوهموتراپی) میتواند بسیار موثر در درمان بیماران باشد و لذا برآنیم تا نشان دهیم که تماس بیمار با آنتی ژنهای اتولوگ از این طریق موجب تحمل سیستم ایمنی و درمان قطعی بیمار می شود.
وی افزود: هدف از اجرای این طرح، درمان آزمایشی بیماران مبتلا به کهیر مزمن خود ایمن بوسیله سرم خود بیمار، اثبات مکانیسم حساسیت زدایی اتوهموتراپی در بیماران، تشخیص عوامل تحریک کننده ماست سلها در سرم بیماران.
 وی ادامه داد: در اجرای این طرح دانشگاههای علوم پزشکی برلین و ماینز آلمان و ماهارا اشترا و بمبئی هندوستان مشارکت دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • فرنوش ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
    20 4
    با سلام من ب این بیماری مبتلا هستم آیا در بیمارستان جندی شاپور اهواز هم امکان درمان وجود داره؟لطفا راهنمایی کنین ممنونم.