پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰
کد خبر: 213481

محققان به روشی دست یافتند که قادر به تولید خون از سلول‌های بنیادی است. این دستاورد می‌تواند به کمبود خون و فرآورده‌های خونی مورد نیاز برای بیماران نیازمند پیوند مغز استخوان خاتمه دهد.

تولید خون از سلول‌های بنیادی

سلامت نیوز: محققان به روشی دست یافتند که قادر به تولید خون از سلول‌های بنیادی است. این دستاورد می‌تواند به کمبود خون و فرآورده‌های خونی مورد نیاز برای بیماران نیازمند پیوند مغز استخوان خاتمه دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا از نیچر، نیاز به خون و فرآورده‌های خونی همیشه با محدودیت مواجه بوده است. محققان بیمارستان کودکان بوستون برای حل این مشکل به روشی دست یافته‌اند که در آن از سلول‌های بنیادی برای تولید خون استفاده می‌شود. در این روش، محققان سلول‌های بنیادی جنینی را در معرض یک محلول شیمیایی قرار دادند. این محلول سلول‌های بنیادی را به گونه ای تحریک می کند تا به بافتی تبدیل شوند که در نهایت قادر به ساخت سلول‌های بنیادی هستند. زمانی که این بافت به موش‌های آزمایشگاهی پیوند شد، سلول‌های خونی جدیدی در موش ساخته شده است.
این پروژه که حدود 20 سال به طول انجامیده،‌ علاوه بر اینکه می‌تواند پایانی برای نیاز به اهدای خون توسط اشخاص دیگر باشد، امکان توسعه روش‌های شخصی برای درمان انواع اختلالات خونی و آزمایش اثر ‌داروهای مختلف در افراد را امکان‌پذیر می‌کند. یکی دیگر از مزیت‌های این روش تامین خون و سلول‌های بنیادی برای بیماران نیازمند پیوند مغز استخوان، با استفاده از برنامه‌ریزی مجدد سلول‌های پوست خود بیمار است.
یکی دیگر از مزیت‌های این روش امکان درمان اختلالات ژنتیکی خونی، با ویرایش ژن‌های معیوب و بهبود خون بیمار است.
مهمترین بخش خون اهدایی در درمان سرطان، انواع اختلالات خونی، بعد از تصادفات رانندگی و در حین عمل جراحی و مادرانی که در حین زایمان خون زیادی از دست داده اند، صرف می‌شود.
نتایج این مطالعه در نشریه Nature منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha