معاون توسعه علمی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گفت: طبق گزارش‌هایی که در اختیار ما قرار گرفته، افت تحصیلی در مناطق محروم به میزان مطلوبی حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد کاهش یافته است.

کاهش۵۰ تا ۶۰ درصدی افت تحصیلی در مناطق محروم/ رشد ۱۰۸ درصدی بودجه آموزش

سلامت نیوز: معاون توسعه علمی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گفت: طبق گزارش‌هایی که در اختیار ما قرار گرفته، افت تحصیلی در مناطق محروم به میزان مطلوبی حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد کاهش یافته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا،محمدرضا واعظ مهدوی؛ معاون توسعه علمی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ، درباره تخصیص اعتبارات وزارت آموزش و پرورش گفت: بودجه عمومی از سال ۹۲ تا سال ۹۶؛ ۵۴ درصد و در بخش آموزش نیز بیش از ۱۰۸ درصد افزایش اعتبار داشته است.

وی افزود: رشد اعتبارات در حوزه آموزش شامل آموزش عمومی، آموزش فنی و حرفه‌ای و همچنین آموزش عالی و تحقیقات، بیش از ۲ برابر میانگین رشد بودجه عمومی بوده است.

واعظ‌مهدوی ادامه داد: اقدام مهم دیگری نیز که در این حوزه صورت گرفت، طرح رتبه‌بندی معلمان بوده است که در سال اول؛ بیش از ۱۳۰۰ میلیارد تومان در ۶ ماه اول ۱۳۹۴ و بدنبال آن ۳۵۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۵، اعتبار اضافه برای اجرای آن اختصاص پیدا کرد و به ساختار آموزش و پرورش تزریق شد.

وی با بیان اینکه علاوه بر این ما کار ویژه‌ای در آموزش پیش‌دبستان در برنامه‌های آموزش و پرورش داشتیم، خاطرنشان کرد: مطالعات و بررسی‌های آموزش ابتدایی نشان می‌دهد که در پایه اول ابتدایی بخصوص در مناطق مرزی و ۲ زبانه با مشکلاتِ آموزشی مواجه بودیم که موجب بروز افت تحصیلی شده بود، لذا به همین دلیل برنامه‌ای برای آموزش پیش دبستان تدوین و فعال شد که از ابتدای سال ۹۵ توجه ویژه به آموزش پیش دبستانی در این مناطق در اولویت کاری وزارتخانه قرار گرفت.

معاون توسعه علمی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اضافه کرد: طبق گزارشهایی که در اختیار ما قرار گرفته، با اجرای این برنامه تقریباً در مناطق محروم و ۲ زبانه پوشش نزدیک به صد درصدی پیش دبستانی فراهم شده و نمونه‌گیری‌ها حاکی از آن است که افت تحصیلی نیز به میزان مطلوبی حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد کاهش یافته است.

وی با اشاره به موضوع بازماندگان از تحصیل، اظهار داشت: بمنظور جلوگیری از بازماندگی از تحصیل ستاد ویژه‌ای تحت مدیریت و نظارت وزیر آموزش و پرورش تشکیل شد که جلسات آن بصورت مستمر ادامه دارد. فعالیتهای این ستاد عمدتاً شامل سیاستگذاری برای کاهش بازماندگی تحصیلی و در قالب ردیفی برای ایجاد عدالت آموزشی است.

واعظ مهدوی با بیان اینکه بی‌تردید اگر فردی امکان بموقعِ تحصیل در پایه‌های اول و دوم ابتدایی را نداشته باشد، عملا از ادامه تحصیل بازخواهد ماند، افزود: گزارش‌های موجود در این زمینه نشان می‌دهد که استانهای سیستان و بلوچستان و هرمزگان به ترتیب در رده‌های اول و دوم و استان‌های خراسان شمالی و آذربایجان غربی تقریباً در سطح یکسان و در رتبه بعدی از معضل بازماندگی آسیب آموزشی دیده‌اند که با تمهیدات این ستاد، راهکارهای مفید برای برطرف ساختن مشکل بازماندگی ارائه شده و به اجرا در می‌آید.

معاون توسعه علمی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ضمن بیان این مطلب که در این راستا توجه به ساختار مدارس شبانه‌روزی و وضعیت پوشش این مدارس بسیار حائز اهمیت است، گفت: در بعضی مناطق فاصله روستاها از یکدیگر و یا از مدارس دور است و یا حتی برخی خانواده‌ها بضاعت مالی کافی برای تحصیل فرزندان را ندارند، لذا مدارس شبانه‌روزی ساماندهی شده‌اند تا بخش زیادی از این مشکلات برطرف شود. هرچند مدارس شبانه‌روزی در گذشته نیز فعالیت داشته، اما در این دولت رسیدگی بیشتری به آنها شد و شرایط آن از لحاظ تغذیه، امکانات اسکانی و آموزشی به میزان محسوسی ارتقا پیدا کرده است.

وی همچنین به کاهش چشمگیر سرانه آموزش در بعضی مناطق کشور در دولت‌های قبلی اشاره کرد و گفت: دولت یازدهم از ابتدای سال ۹۵ ردیف اعتباری خاصی بخصوص برای پوشش آموزش و پرورش در استان سیستان و بلوچستان ایجاد کرد که بر اساس آن ۱۷۰ میلیارد تومان بمنظور افزایش سرانه تخصیص یافت.

واعظ مهدوی ادامه داد: در ادامه  امسال نیز همین ردیف اعتباری تکرار شد و امیداریم که با مشارکتی که در قالب یک کنسرسیوم مرکب از اعتبارات استانی، اعتبارات سازمان نوسازی مدارس، اعتبارات ویژه آموزش و پرورش، ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره)، بنیاد مستضعفان و همچنین خیرین مدرسه ساز، ایجاد شده است، بتوانیم هرچه سریعتر سرانه آموزشی کشور را به خصوص در مناطق محروم، به سطح مناسب و مطلوب برسانیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha