گزارش انجمن سرطان آمریکا نشان می دهد سیگار و چاقی هنوز مهمترین عوامل خطر ابتلا به سرطان هستند.

سیگار و چاقی همچنان متهم ردیف اول ابتلا به سرطان

سلامت نیوز: گزارش انجمن سرطان آمریکا نشان می دهد سیگار و چاقی هنوز مهمترین عوامل خطر ابتلا به سرطان هستند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا در اوایل سال 1992 میلادی انجمن سرطان آمریکا گزارشی به نام CPED مبنی بر پیشگیری، تشخیص سریع و روند درمان سرطان منتشر کرد.


به گزارش مدیکال ساینس،  همین گزارش در سال 2015 میلادی نشان داد 15 درصد از بزرگسالان آمریکا سیگار می‌کشند که تعداد آن در ایالت‌های مختلف آمریکا متفاوت است. این گزارش در ادامه نشان داد از هر 10 آمریکایی، هفت نفر مبتلا به اضافه وزن یا چاقی هستند.این گزارش نشان می‌دهد از سال 1979 تا 2002 میلادی، شیوع چاقی در نوجوانان 12 تا 19 سال، سه برابر شده است.


این گزارش نشان می‌دهد سیگار و چاقی هنوز هم مهمترین عوامل خطر ابتلا به سرطان هستند. سیگار به تنهایی مسئول نیمی از موارد ابتلا به سرطان است. چاقی و اضافه وزن علاوه بر افزایش احتمال حمله قلبی، سکته مغزی و بیماری های متابولیک مانند دیابت، سبب کاهش ظرفیت هوازی حداکثر می شود که به اندازه سیگار کشنده است.


یک مطالعه جامع سوئدی نیز با بررسی وضعیت سلامت و شیوه زندگی شرکت کنندگان به مدت 50 سال، نشان می دهد وضعیت فیزیکی نامتناسب به اندازه سیگار کشنده است. در این مطالعه محققان با بررسی شاخصی به نام VO2 max، میزان تناسب اندام شرکت کنندگان را بررسی کردند. شاخص VO2 max نشان دهنده نحوه استفاده بدن از اکسیژن و پمپاژ کردن خون و به عبارت دیگر، ظرفیت حداکثر هوازی است.


مطالعات نشان می دهد پیشینه ژنتیکی نقش کوچکی در شاخص VO2 max دارد و این فاکتور بیشتر تحت تاثیر شیوه زندگی است. عدم تحرک و اضافه وزن سبب کاهش VO2 max می شود، در حالی که تمرینات ورزشی ظرفیت هوازی حداکثر را افزایش می دهد.


این مطالعه نشان می دهد کاهش VO2 max با کاهش طول عمر مرتبط است. سیگار یکی از مهمترین عواملی است که سبب کاهش ظرفیت هوازی حداکثر می شود. مطالعات محققان سوئدی نشان می دهد عدم تناسب اندام نیز یکی از عوامل کاهش دهنده ظرفیت هوازی حداکثر است که با کاهش طول عمر رابطه مستقیم دارد. این مطالعه نشان می دهد کاهش VO2 max از فشار خون و کلسترول هم خطرناک تر است.


محققان بر این باورند که با یک دوره کوتاه فعالیت بدنی و افزایش ظرفیت هوازی و ترک سیگار می توان این شاخص را افزایش داد و از کاهش طول عمر جلوگیری کرد. برای شروع، روزی 20 دقیقه فعالیت بدنی شامل دوچرخه سواری، پیاده روی، دویدن آهسته و شنا مناسب است و باید شدت و مدت تمرینات به مرور زمان افزایش یابد.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha