شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۶
کد خبر: 213545

اسکلروتراپی" روشی موثر برای از بین بردن عروق واریسی و بخصوص درمان واریس پا است.

"اسکلروتراپی" راهی برای درمان واریس پا

سلامت نیوز:اسکلروتراپی" روشی موثر برای از بین بردن عروق واریسی و بخصوص درمان واریس پا است. در روش اسکلروتراپی ازتزریق موادی به نام "سدیم تترا دسیل" و یا" پلی دوکانول" در عروق برای فیبروزه کردن و ازبین بردن عروق متسع واریسی استفاده می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز، آفتاب یزد نوشت: این روش از حدود نود سال پیش رایج بوده است وازموفقیت بالایی برخوردار است. در ایران فیبرو وین با نام ژنریک سدیم تترا دسیل در غلظت‌های نیم، یک و سه وجود دارد و بسته به قطر و صلاحدید پزشک متخصص به بیمار تزریق می‌شود.


دکتر وحیدی در مورد چگونگی انجام اسکلروتراپی بیان کرد: هر جلسه اسکلروتراپی حدودا از یک ربع تا نیم ساعت به طول می‌انجامد. معمولا درهر جلسه بین دو تا پنج عدد "ویال‌های فیبرووین" قابل تزریق است. بیمار در حالت ایستاده معاینه می‌شود تا عروق متسع مشخص شود و با سوزن‌های بسیار ظریف دارو با دقت فراوان در عروق واریسی و متسع تزریق می‌شود.
این متخصص و جراح پوست خاطر نشان کرد: یک تا چند جلسه انجام اسکلروتراپی بسته به شدت و حدت و تعداد عروق متسع برای درمان نیاز است و در زمان تزریق سوزش و درد مختصری ایجاد می‌شود که طبیعی و قابل تحمل است. 


نیازی به بی حسی و یا بیهوشی نیست


وی ادامه داد: درصورت انجام اسکلروتراپی بعد از تزریق لازم است برای یک هفته برای اثر بهتر و کمتر شدن کبودی وجلوگیری از پخش شدن ونشت دارو از جوراب‌های فشاری واریس استفاده شود.نوبت بعدی تزریق دو تا چهار هفته بعد می‌باشد.
دکتر وحیدی در پاسخ به این سوال که اقدامات قبل از انجام اسکلروتراپی برای درمان واریس پا چیست، عنوان کرد :بهتر است قبل از انجام اسکلروتراپی افراد به مدت یک هفته از مصرف آسپیرین، بروفن و ویتامین "ای" خودداری کنند، احتمال بروز حساسیت کم است ولی اگر به ماده ای حساسیت دارید پزشکتان را مطلع کنید.
این متخصص و جراح پوست، اقدامات بعد از انجام اسکلروتراپی را اینگونه تشریح کرد : بعد از انجام اسکلروتراپی بلافاصله بعد از هر تزریق پانسمان انجام می‌گردد.بیمار جوراب واریس می‌پوشد و باید تا سه هفته به این کار ادامه دهد. تا چهل و هشت ساعت به صورت شبانه روزی و بعد از آن فقط هنگام خوابیدن جوراب واریس استفاده نمی شود.از مصرف آسپیرین تا دو روز خودداری شود.استحمام کردن و شستشوی محل‌های تزریق بلامانع است و بهتر است بلافاصله بعد از تزریق حرکت کردن را آغاز نماید.از ورزش‌های سنگین تا یک هفته خودداری شود.


وی ادامه داد : در صورتی که انجام "اسکلروتراپی" برای درمان واریس به صورت اصولی و توسط متخصص و با رعایت دقیق تکنیک‌های تزریق صورت بگیرد، مشکلی پیش نمی آید. احتمال بروز حساسیت و آلرژی نیز کم است و در صورت بروز به صورت معمول قابل معالجه و کنترل است.
این متخصص و جراح پوست عنوان کرد : در حین انجام"اسکلروتراپی" برای درمان واریس پا گاهی در محل تزریق گره‌های کوچک با مختصری درد به وجود می‌آید که جای نگرانی ندارد و با استراحت برطرف می‌شود. بعد از چند هفته و با مصرف داروهای ضد التهاب این مشکل برطرف می‌شود که بروز این مورد نادر است و همچنین در برخی مواقع بعد از تزریق تیره رنگ شدن محل تزریق ایجاد می‌شود و بعد از مدتی محو می‌شود و به علت التهاب جدار عروق به وجود می‌آید و به ندرت بیش از چند ماه باقی می‌ماند. ترومبوز و لخته شدن عروق عمقی فوق العاده نادر است و برای جلوگیری از مورد، دقت لازم برای وارد نشدن دارو به داخل عروق عمقی لازم است. اگردارو به مقدار زیاد و با غلظت بالاتر از حد در بافت تزریق شود و درعروق تزریق نشود باعث ایجاد التهاب و زخم‌های سطحی در محل می‌شود که خود به خود بهبود می‌یابد.


وی در پاسخ به این سوال که موارد منع اسکلروتراپی چیست، عنوان کرد : در برخی موارد انجام اسکلروتراپی ممنوع است که شامل بار داری،حساسیت به دارو، مشکلات انعقادی، پایین بودن پلاکت‌های خون،عفونت در محل تزریق ودر زمان شیر دهی منع استعمال ندارد ولی بهتر است تا دو روز شیرخوار از شیر گرفته شود.
دکتر وحیدی میزان موفقیت اسکلروتراپی را اینگونه بیان کرد : درصد موفقیت انجام اسکلروتراپی در هر جلسه هشتاد درصد است. زمان مورد انتظار برای درمان عروق کوچک سه تا شش هفته و برای عروق بزرگ سه تاچهار ماه است و گاهی لازم است درمان مجددا تکرار شود. هرچه عروق کلفت‌تر باشند زمان اثر طولانی تر می‌شود وبعد از بهبود برگشتی در کار نیست مگر اینکه رعایت برخی رفتارها که منجر به ایجاد عروق واریسی می‌شود، ادامه یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha