بارندگی‌های اخیر علاوه‌بر سیل، پیامدهای منفی دیگری نیز درپی خواهد داشت. به‌زودی آتش‌سوزی‌های غافلگیر كننده، جنگل‌های ایران را در بر می‌گیرد.

سلامت نیوز:مردمانی كه با بیل و كلنگ به‌ جنگ آتش می‌روند، حیوانات سوخته و درخت‌های خاكستر شده جنگل‌هایی كه مظلومانه در آتش بی‌تدبیری مسئولان می‌سوزند، تصاویر تكراری است كه هرساله در شبكه‌های اجتماعی و رسانه‌ها منتشر می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز،روزنامه قانون نوشت: بارندگی‌های اخیر علاوه‌بر سیل، پیامدهای منفی دیگری نیز درپی خواهد داشت. به‌زودی آتش‌سوزی‌های غافلگیر كننده، جنگل‌های ایران را در بر می‌گیرد. آتش‌سوزی جنگل‌ها و غافلگیری مسئولان، داستان هرساله تابستان ایران است. براساس آمار درحدود دو میلیون هكتار از جنگل‌های زاگرس در هشت سال گذشته از بین رفته است كه آتش‌سوزی، سهم بالایی در این آمار دارد. جنگل‌هایی كه به‌عنوان سرمایه ملی محسوب می‌شوند و درصورت نابودی حتی با میلیاردها تومان نمی‌توان یك متر مربع از آن‌ها را احیا كرد.

بهانه تكراری كمبود امكانات

اولین بهانه تكراری مسئولان بعد از آتش‌سوزی جنگل‌ها، كمبود امكانات و تجهیزات است. مشخص نیست چرا درچند دهه اخیر، تدبیری برای تامین و توسعه تجهیزات و امكانات مهارآتش نشده است. براساس آمار، بیش از 70 درصد از آتش‌سوزی‌های كشور در جنگل‌های زاگرس رخ می‌دهد.

هفت میلیون هكتار از جنگل‌های زاگرس نابود شده است

مدیر طرح حفاظت از زاگرس به «قانون» درباره آتش‌سوزی این جنگل‌ها گفت: « جنگل‌زدایی در ایران شروع شده و هر روز بر شدت آن افزوده می‌شود. براساس آمار، در 70 سال گذشته هفت میلیون هكتار از جنگل‌های زاگرس از بین رفته است و درحال حاضر تنها پنج میلیون هكتار جنگل در زاگرس باقی مانده است. به‌دلیل افزایش میزان بارندگی در سال گذشته و سال جاری، رویش جنگلی بسیار خوبی در زاگرس داشته‌ایم كه این مساله موجب افزایش آتش‌سوزی می‌ شود. یك بی‌مبالاتی كوچك می‌تواند به یك فاجعه منجر شود».

آب، خشكسالی و تغییركاربری، متهمان اصلی آتش‌سوزی

شیرین ابوالقاسمی افزود:« از سال 88 تاكنون كه سازمان حفاظت محیط‌زیست رصد بر جنگل‌های زاگرس را برعهده گرفته است،آتش‌سوزی، انحراف سرشاخه‌های آب، تغییركاربری و خشكسالی موجب از بین رفتن درحدود یك میلیون و سیصد هزار هكتار از عرصه جنگلی زاگرس شده است. این میزان از جنگل‌های زاگرس تنها به‌دلایلی كه عنوان شد، از بین رفته و دلایل دیگری همچون كرم چوب‌خوار و آفت، جزو آن‌ها محسوب نمی‌شود».

یك متر جنگل میلیاردها تومان می‌ارزد

ابوالقاسمی درباره امكانات و تجهیزات مهار آتش‌ در جنگل‌ها عنوان كرد:« امكانات و تجهیزات بسیار كم است؛ این كمبود تجهیزات به‌دلیل در اولویت نبودن این موضوع برای مسئولان است؛ چراكه تاكنون منابع پایه و زیستی در كشور ارزش‌گذاری نشده‌اند. آن‌ها نمی‌دانند اگر یك متر مربع از جنگل از بین برود، نمی‌توان با میلیاردها تومان آن را ارزش‌گذاری و احیا كرد. ما به‌ازای خدماتی كه از اكوسیستم گرفته‌ایم، هیچ‌گاه به آن اجازه نداده‌ایم كه خود را احیا و به‌حالت اولیه بازگردد. متاسفانه سهم ارگان‌های دولتی در این كار كمتر از مردم نبوده است. بسیاری از وزارتخانه‌ها با تصمیمات غیركارشناسی موجب از بین رفتن هزاران هكتار از جنگل‌های زاگرس شده‌اند. به‌عنوان مثال، جهادكشاورزی در جنگل‌های زاگرس به‌صورت مجانی زمین و آب در اختیار كشاورز و باغ‌دار قرار می‌دهد كه به كشاورزی بپردازند. یعنی درخت بلوطی كه عمر 500 ساله می‌كند و ریشه در آب دارد و نیازی به آبیاری ندارد را قطع می‌كنند؛ جنگل را به باغ تغییر كاربری می‌دهند و در آن درخت سیبی می‌كارند كه عمر نهایت 15 ساله دارد و برای تولید یك كیلوی آن 840 لیتر آب نیاز است. تمامی این فجایع تحت عنوان «معیشت مردم» انجام می‌شود. حال پرسش این است كه این چه معیشتی است كه طبیعت را به تاراج ببریم و محصولی تولید كنیم كه صرف اقتصادی نداشته باشدو در نهایت نیز یك معیشت ناپایدار بیش نیست».

حیوانات، قربانیان اصلی آتش‌سوزی

تصاویر دلخراشی كه هرساله از آتش‌سوزی منتشر می‌شود، گویای عمق فاجعه است. حیواناتی كه سوخته‌اند؛ درختانی كه خاكستر شده‌اند. علی تیموری، مدیر دفتر صید و شكار سازمان حفاظت محیط زیست به «قانون» درباره صدمات آتش‌سوزی بر حیات‌وحش جنگل‌ها، گفت:« در برخی از این تصاویر می‌بینیم كه حتی موجودی مانند لاك‌پشت نیز سوخته و از بین رفته است. تصور كنید هنگامی‌كه لاك یك لاك‌پشت كه بسیار سخت و محكم است به آن روز می‌افتد؛ چه اتفاقی برای بقیه حیوانات رخ می‌دهد».

نصب سنسور آتش

تیموری ادامه داد:« تمام مناطقی كه سابقه آتش‌سوزی دارد را شناسایی و در آنجا پاسگاه‌هایی را مستقر كرده‌ایم كه به‌صورت مرتب پایش می‌شوند و سنسورهای حریق نیز نصب شده است. درصورت اعلام حریق، میانگین درحدود 15 دقیقه طول می‌كشد تا بالگردها به آن منطقه اعزام شوند. یكی از اقدامات دیگر ما در سازمان، تشكیل ستاد واكنش سریع است. در این ستاد، سمن‌ها و جوامع محلی را ساماندهی كرده‌ایم و در مواقع آتش‌سوزی آن‌ها را مجهز به آتش‌كوب برای اطفای حریق می‌كنیم».

نفس‌های آخر زاگرس

« به‌گفته رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، به‌طور معمول 70 درصد آتش‌سوزی‌های کشور در جنگل‌های زاگرس رخ می‌دهد». طبق گفته مدیر طرح حفاظت از زاگرسی كه هزاران سال از قدمت آن می‌گذرد و در حدود 6 استان كشور را در خود جای داده، تنها پنج میلیون هكتار از 12میلیون هكتار جنگل‌های زاگرس باقی‌مانده است. این آمارها نشان‌دهنده بحران موجود در زاگرس نیمه‌ جانی است كه نفس‌های آخر خود را در برابر بی‌تفاوتی مسئولان می‌كشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha