معاون بهداشت، درمان و توانبخشی هلال احمر گفت: یکی از درخواست‌های ما این است که ساخت اندام‌های مصنوعی تحت پوشش بیمه قرار گیرد.

پیگیر ایجاد مراکز "تخت حاد" هستیم/ ساخت اندام مصنوعی تحت پوشش بیمه قرار گیرد

سلامت نیوز:معاون بهداشت، درمان و توانبخشی هلال احمر گفت: یکی از درخواست‌های ما این است که ساخت اندام‌های مصنوعی تحت پوشش بیمه قرار گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر حسن صفاریه در مورد فعالیت‌های انجام شده توسط معاونت بهداشت، درمان و توانبخشی هلال احمر اظهار کرد: این معاونت فعالیت‌هایی را داخل و خارج از کشور در شرایط عادی و اضطراری انجام می‌دهد. خدمات توانبخشی ما عمدتا در داخل کشور انجام می‌شود اما در خارج کشور هم فعالیت‌هایی را انجام می‌دهیم. خدمات بهداشتی نیز با همکاری وزارت بهداشت صورت می‌گیرد.

وی افزود: یکی از فعالیت‌های شاخص ما مربوط به داروخانه‌ها است. در سال گذشته، ۳۴ داروخانه هلال احمر دو میلیون نسخه را تامین کردند. همچنین ۱۳۶ واحد مرکز توانبخشی ما هم در سال گذشته به ۵۵۰ هزار نفر خدمات دادند. ۴۲ مرکز درمانی ما که در ۲۶ استان قرار دارند، در سال گذشته به یک میلیون ۸۰۰ هزار نفر خدمات ارائه کردند.

معاون بهداشت، درمان و توانبخشی هلال احمر در مورد فعالیت‌های این معاونت در خارج کشور نیز گفت: ما دو بیمارستان و مرکز سلامت در آمریکای جنوبی، هشت مرکز در آفریقا و چهار مرکز در خاورمیانه داریم که خدمات بهداشتی، درمانی و توانبخشی در خارج از کشور ارائه می‌دهند.

صفاریه در مورد اینکه آیا طرح ارسال داروهای بیماران خاص به در خانه‌های بیماران عملیاتی شد یا خیر گفت: ما ۳۶ داروخانه در ۳۰ استان کشور داریم و تنها استان لرستان است که داروخانه هلال احمر در آن قرار ندارد. بعضی از داروخانه‌ها این طرح را انجام دادند اما تعداد آن‌ها کم است. اغلب، درخواست‌کنندگان به خود داروخانه‌ها مراجعه می‌کنند. به دلیل کمبود نیرو و امکانات این داروخانه‌ها را موظف به انجام این کار نکردیم اما آنهایی که امکانش را دارند این کار را انجام می‌دهند.

وی در مورد اینکه آیا تعداد داروخانه‌های هلال احمر سطح کشور، پاسخگوی تقاضا هست، عنوان کرد: ما متولی دارو نیستیم. مسئولیت این کار با وزارت بهداشت است و براساس قانون ما به آنها کمک می‌کنیم. بنابراین ظرفیت‌ها پاسخگو نیست بلکه ما ظرفیت استراتژیک داریم و به وزارت بهداشت کمک می‌کنیم. با این حال داروخانه‌های دیگری علاوه بر داروخانه‌های هلال احمر هستند که خدمات ارائه می‌دهند.

معاون بهداشت، درمان و توانبخشی هلال احمر اضافه کرد: در گذشته داروهای خاص تنها در داروخانه‌های هلال احمر توزیع می‌شد اما حالا داروخانه‌های دیگری هم هستند که فعالیت می‌کنند. با این حال مردم برخی از اقلام دارویی‌شان را تنها در داروخانه‌های هلال احمر می‌توانند تهیه کنند.

صفاریه درمورد بدهی‌های بیمه‌ها به داروخانه‌های هلال احمر گفت: در کشور ما بیمه‌ها هزینه خدماتی که مراکز درمانی ارائه می‌دهند را با فاصله زمانی طولانی پرداخت می‌کنند. این تاخیرها گاهی اوقات در کار داروخانه‌ها مشکل ایجاد می‌کند. اگر این هزینه‌ها پرداخت شود می‌توان خدمات بهتری ارائه کرد. این تاخیر گاهی اوقات به یکسال هم می‌رسد. با توجه به اینکه داروهای هلال احمر اغلب داروهای خاص و گران‌قیمتی هستند، این معوقات تاثیرات بیشتری می‌گذارد.

وی در مورد اینکه هلال احمر بودجه تامین داروها را در زمانی که بیمه‌ها معوقات‌شان را دیر پرداخت می‌کنند از کجا تامین می کند، عنوان کرد: هلال احمر با توجه به منابعی که دارد سعی می کند منابع مالی این داروها را تامین کند تا در روند دریافت داروی بیماران مشکلی پیش نیاید.

معاون بهداشت، درمان و توانبخشی هلال احمر در مورد منابعی که هلال احمر هزینه‌ها را از آن تامین می‌کند اظهار کرد: از طریق درآمدهای دولتی‌مان و همچنین از طریق محل درآمدهای داخلی این هزینه‌ها تامین می‌شود. ما این سه منبع مالی را داریم از آنها استفاده می‌کنیم تا داروخانه‌ها در توزیع داروهایشان دچار مشکل نشوند و همیشه بتوانیم خدمت خود را ارائه بدهیم.

صفاریه در مورد اینکه آیا بیمه‌ها هنگام پرداخت معوقات داروخانه‌های هلال احمر را در اولویت قرار می‌دهند یا خیر گفت: این مشکلات بیمه‌های کشور در کار همه مراکز تاثیر دارد اما به نظر می‌رسد که اگر قرار بر پرداخت باشد، هزینه مراکز خصوصی را زودتر پرداخت می‌کنند. با این حال ما سعی کردیم خدمات‌مان خدشه‌دار نشود.

وی درمورد اینکه آیا رقم بدهی بیمه‌ها به هلال احمر مشخص است، اظهار کرد: خیر. ما ۳۶ مرکز داریم که به صورت منطقه‌ای اداره می‌شوند و برای مشخص شدن رقم طلب‌ها باید از آنها استعلام کرد.

معاون بهداشت، درمان و توانبخشی هلال احمر در مورد برنامه‌های پیش روی این معاونت عنوان کرد: ما طبق برنامه پنج ساله‌ای که داریم حرکت می‌کنیم و این هم به واسطه مدیریت مطلوب ریاست جمعیت است که از سال ۹۶ موظف شدیم بر اساس دو برنامه پنج ساله پیش برویم. برنامه پنج ساله اول از ۹۶ تا ۱۴۰۰ و برنامه دوم از ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۵ است. البته ما در گذشته هم برنامه داشتیم ولی مانند این برنامه‌های پنج ساله، علمی، آکادمیک و قدم به قدم نبود. از امسال بر اساس این برنامه پیش می‌رویم.

صفاریه ادامه داد: طبق این برنامه و بر اساس توان‌مان قصد داریم که در زمینه توانبخشی کلینیک‌های تخصصی را در استان‌های مختلف راه‌اندازی کنیم. کار دوم ما هم ایجاد مراکز توانبخشی تحت حاد است. مراکز تحت حاد به کسانی خدمت‌رسانی می‌کنند که از بیمارستان مرخص شده‌اند اما هنوز توانمند نشده‌اند. به عنوان مثال اگر فردی درحادثه‌ای قطع نخاع شود، باید در این مراکز روی او کار شود تا بتواند توانایی لازم را به دست آورد.

وی ادامه داد: همچنین در نظر داریم در مناطقی از استان‌ها که امکان دسترسی به خدمات درمانی کمتر است مراکزی را ایجاد کنیم که این کار بر اساس اعلام نیاز وزارت بهداشت و مناطقی که این وزارت‌خانه مشخص می‌کند ایجاد می‌شود.

صفاریه در مورد گسترش خدمات در بخش دارویی گفت: در این بخش هم در نظر داریم تعداد داروخانه‌ها را افزایش دهیم. خدمات در شرایط اضطراری هم از برنامه‌های مهمی است که موظف شدیم خود را هم به استانداردهای بین‌المللی  برسانیم و هم با افزایش امکانات بتوانیم تمام کشور را پوشش بدهیم.

معاون بهداشت، درمان و توانبخشی هلال احمر گفت: این از جمله برنامه‌های ما است که ممکن است در یک سال یا در پایان برنامه پنج ساله انجام دهیم. با توجه به اینکه تمام برنامه‌های معاونت بهداشت، درمان و توانبخشی باید با هماهنگی وزارت بهداشت صورت گیرد برای تمام این فعالیت‌ها هماهنگی کامل با وزارت بهداشت وجود دارد.

وی با اشاره به توجه به بیمه برخی از خدمات مربوط به توانبخشی اظهار کرد: اگر ساخت اندام مصنوعی ما تحت پوشش بیمه قرار گیرد خیلی‌ها می‌توانند از این اقدام سود برند و با این کار هزینه‌ها برای مردم کاهش پیدا می‌کند. یکی از درخواست‌های ما این است که ساخت اندام مصنوعی تحت پوشش بیمه قرار گیرد. درخواست دوم ما هم این است که دولت بودجه ما را تامین کند تا بتوانیم بهتر خدمت‌رسانی کنیم.



   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha