اقدام‌های پیشگیری كننده‌ای همچون تصحیح رژیم غذایی و انجام فعالیت جسمانی روزانه نه تنها در پیشگیری و كنترل دیابت مؤثر هستند بلكه موجب كاهش چاقی، بیماری‌های قلبی عروقی و حتی در مواردی سرطان می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز دكتر علیرضا مهدوی كارشناس بیماری‌های غدد و متابولیك وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در گفت و گو با خبرنگار وب‌دا ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: علاوه بر اقدامات پیشگیرانه اولیه، پیشگیری‌های ثانویه به موقع كه شامل جستجوی زودهنگام (غربالگری)، پیشگیری و درمان (بیماریابی) هستند نیز موجب ارتقای كیفیت زندگی شده و در كاهش هزینه‌ها اثربخش است و خصوصاً از تعداد موارد بستری در بیمارستان می‌كاهد.
وی ادامه داد: یكی دیگر از راهكارهای اثربخش و اقتصادی پیشگیری از دیابت، جلوگیری از زخم شدن پاها و قطع اندام است و مراقبت صحیح از پاها تا 50 درصد از تعداد موارد بستری در بیمارستان‌ها، مدت زمان بستری شدن و همچنین نیاز به قطع عضو  می‌كاهد.
دكتر مهدوی با اشاره به این كه اقداماتی كه جهت كاهش مصرف دخانیات صورت گرفته، به كنترل دیابت كمك زیادی كرده است، افزود: مصرف دخانیات (سیگار) با دیابت ارتباط مستقیمی دارد و افزایش بروز فشارخون و بیماری‌های قلبی در بیماران دیابتی كه سیگار می‌كشند نسبت به بیمارانی كه سیگار نمی‌كشند، كاملاً مشخص است.
به گفته دكتر مهدوی، در دیابت نوع دو شناسایی به موقع و مراقبت‌های پزشكی، می‌تواند از عوارض حاد و مزمن این بیماری جلوگیری كند و یا بروز آنها را به تعویق اندازد كه این مراقبت‌ها باید برپایه خود مراقبتی و آموزش بیماران بنا نهاده شده باشد.
وی در پایان تصریح كرد: افراد مبتلا به دیابت نوع دو، اغلب بدون علامت هستند و یا علائم بیماری در آنها شدید نیست و همچنین در هر مقطع زمانی 50 درصد افراد مبتلا به دیابت از بیماری خود اطلاع ندارند و بیماری آنها تشخیص داده نشده كه در این دوران بی‌علامتی، اختلال متابولیك ناشی از بالا بودن گلوكز پلاسما پدید می‌آید و این افراد را در معرض خطر عوارض بیماری‌های قلبی و عروقی قرار می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha