یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۱

حادثه چرخ و فلک شهربازی بزاجان یکی از آخرین حوادث مربوط به شهربازی ها در کشور است.

شهربازی با مرگ

سلامت نیوز: هیچکس حاضر نخواهد بود به خاطر چند دقیقه تفریح زندگی خود را کف دستانش بگیرد.

به گزارش سلامت نیوز، ابتکار نوشت: رفتن به شهربازی و پارک و استفاده از دستگاه‌هایی با نام تفریحی در کشور حکم چنین موضوعی را پیدا کرده است و هرساله خبرهایی از حوادث تفریحی در کشور منتشر می‌شود. مرگ و مصدومیت‌های شدید پاسخ مراجعه مردم به شهربازی‌ها برای تفریح و البته پاسخ اعتماد مردم به مسئولان شهربازی ها و پارک ها شده است!

پرونده حوادث شهربازی ها و پارک ها در کشور

حادثه چرخ و فلک شهربازی بزاجان یکی از آخرین حوادث مربوط به شهربازی ها در کشور است. این حادثه که در فروردین ماه سال گذشته اتفاق افتاد؛ باعث به کما رفتن کودک 4 ساله و فوت مادر 35 ساله اش شد. این مادر و فرزند به دلیل قفل شدن چرخ و فلک از ارتفاع 12 متری به زمین افتادند. 
در تاریخ 5 فرودین ماه 1389 در شاهین شهر اصفهان شیلنگ روغن هیدرولیک دستگاه ماشین هوایی قطع شد و 25 نفر از تِرَن هوایی به بیرون پرت شدند؛ در ادامه حوادث اینچنینی در تاریخ 26 خرداد ماه 1389 در منطقه تهرانپارس تهران یک سرسره بادی ترکید و چهارده نفر به زمین سقوط کردند.
این حوادث به طور تقریبی سالی یک بار در کشور رخ می دهد، یک سال بعد و در مرداد ماه 1390 دستگاه سقوط آزاد شهربازی شیراز دچار حادثه و سیم بکسل حایلش پاره می‌شود. دستگاه سقوط و به زمین برخورد می کند؛ در پی این حادثه نیز دختری 16 ساله و پسری 17 ساله از کمر دچار آسیب شدید شدند.
یکی از شهربازی های تهران و کشور در پارک ارم واقع شده است. شهریور ماه 91 بود که زن جوانی به دلیل باز شدن حفاظ ایمنی گردونه بزرگ بازی در پارک ارم از بالاترین ارتفاع، به پایین سقوط کرد و به دلیل شدت خونریزی به کما رفت. پیش از این در مرداد ماه همان سال در اردبیل دستگاه رنجر شهربازی شورابیل حادثه آفرید و در پی آن حادثه دو نفر کشته و 12 نفر مجروح شدند. شهربازی قم، شهربازی ائل گلی تبریز نیز از جمله شهربازی هایی بودند که 5 سال اخیر معصوم از حادثه و کشته نبود. اما این حوادث در یک و دو سال گذشته از بین نرفته است و همچنان جان هموطنانمان را می‌گیرد. در اردیبهشت ماه 93 دستگاهی معروف به موش دیوانه در پارک ارم باعث شد تا 3 زن از ارتفاع 7 متری پرتاب شوند و دچار مصدومیت شوند. آخرین مورد حوادث اینچنینی به فاطمه کوچولو مربوط می شود. کودک معصوم که با خانواده به پارک شهرک رضویه رفته بود، به حوضچه آبشار پارک افتاده و در اثر برخورد با پمپ آبنمای آبشار تکه تکه می شود. فاطمه کوچولو تنها 5 سال داشت! اکنون حدود یک سال از آن ماجرا می گذرد. تاریخ حوادث شهربازی در کشور نشان داده که هرساله در شهربازی و پارک های کشور چنین حوادثی داریم! شاید همین امروز یا فردا!


اعتمادی که از دست می رود


آیا باید به کشته ها و مصدومانی که در پی اتفاقات اینچنینی آسیب می‌بینند باید اسم حوادث گذاشت! شاید اگر تعلل مسئولان شهربازی ها و پارک درکار نبود هیچ یک از حوادث رخ داده، صورت نمی‌گرفت. بسیاری از دستگاه های شهربازی ها در ایران مناسب نبوده و باید در مدت مشخصی بازرسی شود، تا از حوادث اینچنینی جلوگیری شود؛ چرا که همیشه پیشگیری بهتر از درمان بوده و است. مردم بیگناهی که برای شادی به مراکز تفریحی رفته اما نسیبشان مرگ و مصدومیت می شود! این موضوع باعث می شود تا نگاه مردم به سیستم های تفریحی مدرن تغییر کرده و در استفاده از این ابزار دچار بی اعتمادی می شوند. درنتیجه مراجعه به این مراکز تفریحی کاسته شده و همین کاهش مراجعه نیز باعث می شود تا توجه مسئولان به بازرسی به ابزار و دستگاه های شهربازی ها کم شود. شاید باید در ارتباط با شهربازی ها سیاست های دیگری صورت گیرد! در همه کشورهای جهان شهربازی و بادستگاه های تفریحی بسیار بزرگ تر از کشورمان وجود دارد اما حوادث آن ها به مراتب کمتر از شهربازی های داخلی است. در دهه اخیر با ساخت مراکز تجاری و اختصاص یک طبقه به دستگاه های تفریحی تا حدودی توجه مردم به شهربازی ها کم شده است. در سال های دور وجود شهربازی مدرن برای بزرگسالان همیشه در کشور حس می شد اما در دهه اخیر و با حوادث رخ داده اعتماد مردم از این شهربازی ها نیز سلب شده است.


هشدار که آرامش کودکان را نخراشی!

شاید بهترین کار برای ایمنی شدن ابزارهای تفریحی شهربازی ها و پارک ها در کشور دستوری باشد برای رعایت ایمنی آن ها. روز گذشته در پس دستوری که مدیرکل استاندارد استان تهران به شهرداری های مناطق 22گانه تهران و شهرهای استان تهران ابلاغ کرد؛ این سازمان ها مجبور به استانداردسازی تجهیزات تفریحی در پارک ها وزمین های بازی شدند. در این دستور که به صورت یک هشدار منتشر شده است، شهرداری ها تا پنجم خرداد ماه فرصت دارند تا با ثبت نام در سامانه اینترنتی «استاندارسازی تجهیزات تفریحی» نسبت به استاندارسایزی تجهیزات بازی پارک ها درتهران اقدام کنند. مسلم بیات، مدیرکل استاندارد استان تهران در این خصوص گفته بود: «در سال گذشته طی دو نامه از شهرداری‌ها خواسته شده‌بود نسبت به این مهم اقدام کنند، اما متاسفانه جز اندکی از مناطق آن هم بطور ناقص، شهردای‌های دیگر مناطق اقدامی در این خصوص نکردند.» این مقام مسئول با بیان این که در صورت عدم اقدام مقتضی از سوی شهرداری‌ها، مطابق قانون و مقررات استاندارد برخورد قانونی با آن‌ها می‌شود، گفت: «مسئولیت هر گونه حادثه، متوجه خود شهرداری‌هاست. لذا انتظار می‌رود، با توجه به اهمیت تامین ایمنی و سلامت کودکان در استفاده از این وسایل، در اسرع وقت شهرداری‌ها در این زمینه اقدام جدی کنند.»حال باید دید پس از سومین هشدار استانداری، شهرداری ها چه برخوردی با این موضوع خواهند داشت. شاید اجبار در استاندارسازی مراکز تفریحی و شهربازی ها نیز باید در راستای کار استانداری و شهرداری ها قرار گیرد تا شاهد مرگ و میر و مصدومیت شدید هموطنانمان در آینده نباشیم، تا شاید دوباره آشتی و اعتمادی دوباره میان مردم و مراکز تفریحی صورت گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha