تیرامین یک ترکیب مونوآمین بوده که از متابولیسم اسید آمینه تیروزین به وجود می‌آید و در بسیاری از غذاها مخصوصا غذاهای مانده و تخمیر شده وجود دارد.

سلامت نیوز: به گفته یک دکتر داروساز در صورت مصرف غذاهای حاوی تیرامین همراه با داروهای اعصاب و روان، فشار خون بیمار به طور خطرناکی افزایش می‌یابد.

دکتر شهرام جعفری در گفت وگو با ایسنا واحد علوم پزشکی ایران، با بیان این که واکنش متقابل دارو با غذا یکی از مهمترین نکاتی است که باید هنگام تجویز یا مصرف دارو مدنظر قرار گیرد، گفت: از دسته داروهایی که تداخل زیادی با غذاها دارند، می‌توان به وقفه دهنده‌های مونوآمینواکسیداز اشاره كرد. این دسته داروها در بیماری‌های اعصاب و روان کاربرد دارند و نباید همراه غذاهای حاوی تیرامین مصرف شوند.

وی در ادامه افزود: تیرامین یک ترکیب مونوآمین بوده که از متابولیسم اسید آمینه تیروزین به وجود می‌آید و در بسیاری از غذاها مخصوصا غذاهای مانده و تخمیر شده وجود دارد.

دکتر جعفری خاطرنشان کرد: در صورت مصرف همزمان داروهای وقفه دهنده مونوآمینو اکسیداز با غذاهای حاوی تیرامین، فشار خون بیمار به طور خطرناکی افزایش می‌یابد زیرا تیرامین باعث آزاد شدن ذخایر مونو آمینی مانند دوپامین، نوراپی نفرین و اپی نفرین می‌شود.

دکتر جعفری درباره غذاهای حاوی تیرامین گفت: فرآورده‌های گوشتی و پروتئینی مانند گوشت نمک سود شده، گوشت مانده، گوشت خشک شده، سوسیس، سوسیس خشک، کالباس خشک، جگر، پپرونی، ماهی دودی، ماهی نمک زده، کنسرو ماهی، کنسرو خاویار و میگوها حاوی تیرامین هستند. از دسته فرآورده‌های لبنی پنیر مانده، ماست، خامه ترش حاوی تیرامین و از دسته میوه‌ها و سبزی‌ها پرتقال، آلو قرمز، آلو خشک، تمشک، آناناس، انجیر، انگور، موز، نارگیل، آووکادو، نخود سبز، باقالا، لوبیا سبز، بادمجان، اسفناج و کلم پخته شده با سرکه حاوی تیرامین بوده و از دسته نوشابه‌ها چای، قهوه، نوشابه‌های حاوی کولا و از تنقلات کشمش، شکلات، کاکائو، انواع مغزها مانند بادام زمینی، پسته برزیلی و از غذاهای فرآوری شده سس سویا، شیر سویا، پنیر سویا، سوپ تهیه شده با سویا، و همچنین برخی از قارچ ها، مخمرها مانند آبجو، مکمل های ویتامینی حاوی مخمر و مکمل های غذایی حاوی پروتئین دارای تیرامین هستند لذا بیماران تحت درمان با داروهای مهار کننده‌های مونو آمینواکسیداز باید از خوردن این غذاها پرهیز كنند.

دکتر جعفری یادآور شد: از این دسته داروها، داروهایی که در فهرست دارویی ایران بوده و در بیماری اعصاب و روان کاربرد دارند، داروهایی مانند تراتیل سیپرومین (Pamate)، مولکوبماید (Aurorix) و سلژیلین (Eldepryl) هستند که از میان این داروها مولکوبماید از نظر رژیم غذایی دارای محدودیت کمتری است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha