رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت به مردم توصیه کرد برای جلوگیری از ابتلا به تب کریمه کنگو، گوشتی را تهیه کنند که مهر سازمان دامپزشکی را داشته باشد.

هشدار درباره یک بیماری کشنده در فصل گرما

سلامت نیوز:رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت به مردم توصیه کرد برای جلوگیری از ابتلا به تب کریمه کنگو، گوشتی را تهیه کنند که مهر سازمان دامپزشکی را داشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،در شش ماهه اول سال نگرانی از ابتلا به برخی بیماری‌های ویروسی از راه آب و غذا افزایش می‌یابد. یکی از این بیماری‌های ویروسی، تب کریمه کنگو است که توسط کنه میان دام‌ها منتشر می‌شود. دام و کنه نیز مقصد این ویروس هستند. انسان درصورت ذبح دام، دستکاری و گزش کنه یا تماس با دامی که ویروس در بدن آن وجود دارد، به این بیماری مبتلا می‌شود. به همین دلیل سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مسئول در این بازه زمانی به مردم هشدار می‌دهند برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری ویروسی مواردی بهداشتی را رعایت کنند.

دکتر محمد مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در این خصوص می‌گوید: تب کریمه کنگو یکی از مهم‌ترین بیماری‌های ویروسی است که از حیوان به انسان منتقل می‌شود. این بیماری خطرناک است و فرد مبتلا به آن تا ۳۰ درصد موارد جان خود را از دست می‌دهد حتی اگر درمان شود. یکی از راه‌های انتقال آن نیز از طریق گزش کنه‌ای است که روی بدن حیوان آلوده به خصوص دام‌های اهلی مانند گوسفند و بز وگاو زندگی می‌کند. این ویروس وارد بدن دام شده  و بعد با گزش باعث ابتلای فرد به بیماری  می‌شود.

بنابر اعلام مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، این بیماری که سال گذشته سه فوتی در کشور به جای گذاشت در دام علایم خاصی ندارد و از ظاهر دام نمی‌توان متوجه وجود ویروس شد .شایع‌ترین راه انتقال آن نیز ذبح غیربهداشتی دام بویژه در مناطق روستایی است.  به همین دلیل دکتر گویا تاکید می‌کند که خرید گوشت از منابع نامطمئن مانند کنار خیابان، جاده و ... مردم را در معرض ابتلای به تب کریمه کنگو قرار می‌دهد. به همین دلیل گوشت باید مهر تایید سازمان دامپزشکی را داشته باشد.  

وی ادامه می‌دهد: این بیماری بیشتر یک بیماری شغلی است. کسانی که به صورت مستقیم با دام سرو کار دارند، آن را ذبح می‌کنند، قصاب‌ها و حتی زنان خانه‌دار نیز ممکن است  به دنبال تماس با دام تازه ذبح شده یا گوشت آلوده، مبتلا به این عفونت‌ شوند.  همچنین  کسانی که در معرض خون و ترشحات بدنی فرد بیمار قرار دارند نیز در معرض ابتلا هستند. در کشور ما هر سه راه انتقال این بیماری تا به حال مشاهده شده است. این بیماری معمولا در فصل بهار و تابستان شایع است، اما در تمام فصول سال ممکن است مشاهده شود. تب کریمه کنگو واکسنی برای پیشگیری ندارد و مهم‌ترین نکته برای این کار رعایت نکات بهداشتی توسط کسانی است که دام نگهداری می‌کنند، در کشتارگاه‌ها و دامداری‌ها کار می‌کنند و زنان خانه‌داری که  گوشت خریداری می‌کنند.

 به گفته رییس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، این بیماری قابل درمان است، ولی باید زود تشخیص داده شود. داروی آن نیز در کشور موجود است و در اختیار تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور قرار دارد. همچنین تشخیص این بیماری ویروسی نیز  در آزمایشگاهی مدرن صورت می‌گیرد که فاصله بین ارسال نمونه و تشخیص آن کمتر از ۲۴ ساعت است.

 کارشناسان توصیه می‌کنند که روستاییان هنگام تماس با دام از کندن کنه‌های روی بدن دام خودداری کنند. همچنین لباس‌های خود را پس ازخروج از اصطبل و محل نگهداری دام‌ها تعویض کنند و دست و صورت خود را با آب وصابون بشویند؛ چراکه دام بیمار خطر انتقال بیماری‌های بسیاری را دارد. بهتر است تا حد امکان افرادی که دامدار نیستند هنگام مراجعت به مناطق روستایی، تماسی با دام نداشته باشند. دامداران نیز وقتی با دام در تماس هستند از وسایل حفاظتی استفاده کنند و پس از پایان کارشان نیز لباس‌ها را تعویض کرده و دست وصورت خود را بشویند.

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha