برای تغییر و با امید بهبود شرایط، همه سختی‌ها را به جان می‌خرند. بی‌مهری‌ها را فراموش و می‌کنند و امید، دلخوری‌شان را شکست می‌دهد.

مشارکت بالای مردم مناطق محروم در انتخابات ریاست جمهوری

سلامت نیوز:از مناطق صعب‌العبور، جاده‌های پرپیچ‌وخم و ناامن روستایی می‌آیند. هر چهار سال یک‌بار می‌آیند و امیدوارند که این‌بار مطالباتشان در رأس پیگیری‌های رئیس‌جمهوری منتخب باشد.

به گزارش سلامت نیوز، وقایع اتفاقیه نوشت: برای تغییر و با امید بهبود شرایط، همه سختی‌ها را به جان می‌خرند. بی‌مهری‌ها را فراموش و می‌کنند و امید، دلخوری‌شان را شکست می‌دهد. خیلی وقت‌ها به خواسته‌شان نرسیده‌اند و پس از پایان انتخابات همه‌چیز فراموش شده اما آنها دست‌بردار نیستند. مردم مناطق محروم هر چهار سال یک‌بار با امید اینکه گوش شنوایی برای دردها و فریادهای خاموش‌شده‌ آنها پیدا شود به صحنه می‌آیند و تلاش می‌کنند مطالباتشان را پیگیری کنند. برخلاف باور عموم مردم، روستاییان و ساکنان مناطق حاشیه‌ای به‌خوبی تمرین دموکراسی را آموخته‌اند. گاهی خیلی بیشتر و بهتر از شهرنشینان، مطالبات خود را می‌شناسند و بر احقاق حقوق خود پافشاری می‌کنند «یک نفر بیاید که حواسش به این مردم باشد. مطالباتشان را بشوند و پیگیری کند. همین برای مردم کافی است.» شهناز، یکی از دختران شهرستان نیمروز در سیستان است. در این دوره از انتخابات، یکی از اعضای فعال روستا بوده و در جریان مشارکت مردم قرار داشته است. او می‌گوید هر چهار سال یک‌بار نزدیک انتخابات، امید تازه‌ای در دل مردم روستا جان می‌گیرد. مردم توقع دارند آن که بر سر کار می‌آید مطالباتشان را پیگیری کند و به روستایی‌ها اهمیت بیشتری دهد. آمارهای منتشرشده از نتایج انتخابات نشان می‌دهد مشارکت مردم در مناطق محروم، بسیار بالا بوده است. براساس آمارهای منتشرشده، جامعه روستایی در انتخابات 29 اردیبهشت بیش از 18 میلیون نفر واجد شرایط رأی دارد که با توجه به تجربه انتخابات‌های پیشین بیش از 90 درصد آنان در انتخابات شرکت کرده‌اند و مشارکت در این مناطق از میانگین مشارکت کشوری هم بیشتر بوده است. ایجاد اشتغال و توسعه روستاها یکی از اصلی‌ترین مطالبه آنها از رئیس‌جمهوری چهار سال آینده کشور است. 


مشارکت حداکثری روستاییان


روز گذشته، آمارهای مشارکت مردم در شهرها و روستاهای کشور منتشر شد. تمامی آمار اعلام‌شده نشان می‌دهد روستاها مشارکت حداکثری در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری داشته‌اند؛ مشارکتی که نشان‌دهنده مطالبه‌گری فعال ساکنان روستا و مناطق محروم است. بر‌اساس آمار و ارقام ارائه‌شده، میزان مشارکت مردم کهگیلویه‌و‌بویراحمد در انتخابات 72 درصد بوده و تعداد واجدان شرایط رأی‌دادن کهگیلویه‌وبویراحمد در انتخابات 528 هزار و 930 نفر بوده که از این تعداد افزون‌بر 380 هزار نفر در انتخابات شرکت کرده‌اند. در خراسان‌جنوبی، مردم بیش از 85 درصد در انتخابات مشارکت داشته‌اند که به گفته مسئولان استانی، بیشترین آمار مشارکت به شهرهای کوچک و مناطق روستایی مربوط می‌شود. در سیستان‌وبلوچستان مانند دوره‌های گذشته مردم از حق رأی خود برای کنشگری در عرصه سیاسی بهترین استفاده را کرده‌اند.


عقلانیت، جایگزین نگاه‌های قومی


شهناز اربابی که نقش فعالی در انتخابات داشته، می‌گوید تا حد زیادی از مطالبات مردم روستا در مناطق مطلع است: مطالبه مردم این منطقه، داشتن حداقل‌های زندگی است. داشتن چیز‌هایی برای این مردم تبدیل به آرزو شده که خیلی‌ها اصلا نبود یا کمبودش را هم حس نکرده‌اند. یک درمانگاه مجهز، مدارس نوساز، جاده‌های ایمن و... ابتدایی‌ترین نیازها برای زندگی است اما مردم در این مناطق از همین ابتدایی‌ترین‌ها هم محروم شده‌اند. او می‌گوید دیده که در این دوره از انتخابات مردم با آگاهی بیشتری پای صندوق‌های رأی رفته‌اند: در سال‌های گذشته، بسیاری از بزرگان روستا هنگام رأی‌دادن با ناظران مشورت می‌کردند. این یعنی تقریبا آگاهی لازم را درباره کاندیداها نداشتند اما این‌بار علاوه‌بر شناخت کاندیدا‌ها مردم مطالبات خود را نیز می‌شناختند و مطرح کردند. خوشبختانه امسال شاهد این بودیم که مردم، کمتر با نگاه‌های قومیتی درباره انتخابات تصمیم می‌گیرند و بیشتر تصمیم‌ها بر‌اساس عقلانیت و آگاهی است. 


حضور برای پیگیری مطالبات


آنچه روستاییان بیش از هر چیز در مطالبات خود از رئیس‌جمهوری منتخب کشور انتظار دارند، توجه بیشتر به روستاهاست؛ روستاییان انتظار دیده‌شدن دارند پیش از آنکه سیل، زمین‌لرزه، یا ریزش معدن مسئولان را به روستای آنها بکشاند. اعداد و ارقام نشان می‌دهد مشارکت در مناطق روستایی گاهی بیشتر از مناطق شهری هم بوده است. در سال‌های اخیر، بیش از گذشته به روستاها توجه شده اما آمار مهاجرت روستاییان و افزایش روستاهای خالی از سکنه نشان می‌دهد شرایط برای ادامه زندگی در بسیاری از روستاهای کشور مناسب نیست. در سیستان‌وبلوچستان به ‌دلیل خشکسالی و ریزگردهای ناشی از خشک‌شدن هامون، مهاجرت‌های گسترده‌ای صورت گرفته و روستاهای مرزی یا خالی شده یا چند خانواده در محرومیت مطلق در این مناطق زندگی می‌کنند و بیکاری یکی از مهم‌ترین دلایل مهاجرت روستاییان به شهر است.
 آن‌طور که شهناز اربابی می‌گوید، یکی از مهم‌ترین مطالبات مردم در انتخابات امسال، حل اختلافات بر سر آب‌های مرزی بوده است. اربابی می‌گوید: زندگی مردم این منطقه با کشاورزی و دامپروری می‌گذرد. وقتی آب نباشد زندگی و کار مردم مختل می‌شود. می‌دانم خیلی از مردم که از اینجا رفته‌اند به‌خاطر خشکسالی و بیکارشدن است. در جلساتی که با دهیاران و بزرگان روستا برگزار شده، بیشتر اصلی‌ترین مطالبه مردم روستا اشتغال روستاییان عنوان شده است. آن‌طور که وزارت کشور اعلام کرده، استان کردستان یکی دیگر از استان‌هایی است که باوجود مشکلات فراوان بار دیگر در انتخابات حضور حداکثری داشته است. معروف، نزدیک به 10 سال است در مرز کردستان کولبری می‌کند. او می‌گوید در انتخابات شرکت کرده، با وجود اینکه او و هم ‌روستاییانشان مشکلات فراوانی دارند اما دیده که اکثر مردم روستا در انتخابات حضو داشته‌اند. خودش هم ‌رأی داده و حالا از اینکه کاندید مورد حمایتش توانسته اکثریت آرا را به‌دست آورد، خوشحال است. می‌گوید امید دارد شرایط برایشان بهتر شود: اینجا شرایط ما خیلی سخت است. 


بیکاری بیداد می‌کند. امیدواریم دولت آینده به شرایط ما اهمیت بدهد. درمانگاه از اینجا 15 کیلومتر دور است. بچه‌هایمان در مدارس فرسوده درس می‌خوانند و خودمان از بیکاری کولبری می‌کنیم. کولبرها هم هیچ حق و حقوقی ندارند. چند وقت پیش به بعضی از کولبران کارت کولبری دادند و گفته‌اند بیمه می‌شویم. تا حالا که نه کارت گرفته‌ام نه بیمه شده‌ام اما رأی دادم تا شاید این وعده‌ها عملی شود. با امید رأی داده‌ام. به خانواده‌ام گفتم رأی بدهید شاید اوضاع ما هم بهتر شد. 


توسعه پایدار، پاسخ به اعتماد روستاییان
تجربه برگزاری بیش از 30 انتخابات پس از انقلاب و اقدام‌هایی که در راستای توسعه روستایی شکل گرفته، نشان از آن دارد که برخلاف ادعای شماری از کارشناسان، حضور پررنگ این مناطق در انتخابات‌ها یک رویه معمول نیست بلکه ناشی از یک تغییر نگرش نسبت به انتخابات است که نیاز و خواسته‌های جدید را جایگزین نیازهایی مانند معیشت کرده است. 


توسعه روستایی از مهم‌ترین اولویت‌های عمرانی در تمام کشورهای جهان به حساب می‌آید و توسعه این مناطق زمانی در ریل قرار می‌گیرد که منطبق بر نیازهای آن جامعه و با مشارکت مردم در زمینه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی باشد. اگر مشارکت مردمی در زمینه‌های یادشده در روستاهای کشور تجلی پیدا کند به یقین، میزان موفقیت برنامه‌های اجرایی در آنجا بیشتر خواهد شد. در چند دهه گذشته وزارتخانه، سازمان و نهادهای مختلف برای محرومیت‌زدایی برنامه‌های زیادی در دستور کار قرار داده که نتیجه چنین برنامه‌هایی، افزایش سطح رفاه و همچنین تغییر نگرش روستاییان است. 
معیشت و درآمد هرچند در دهه‌های گذشته به‌عنوان مهم‌ترین شعار برای توسعه روستایی مطرح شد اما با تغییر برخی نمودهای زندگی سنتی، خواسته و نیازهایی متفاوت‌تر از گذشته و متناسب با دنیای جدید جایگزین دو مؤلفه فوق شد. شمارش آرای مناطق روستایی در انتخابات ریاست‌جمهوری دوره‌های گذشته، حکایت از آن دارد که خواسته جامعه روستایی دیگر معیشت و درآمد نیست بلکه آنان به‌دنبال توسعه پایدار هستند که نیاز نسل‌های مختلف در آن گنجانده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha