یکشنبه ۳۰ آبان ۱۳۸۹ - ۱۴:۲۶
کد خبر: 21363

جایگاه كشور ما در ژنتیك نسبت به كشورهایی مانند تركیه عقب‌تر است ولی در رشته ژنتیك تعداد استادان و مقالات این حوزه رشد بسیار قابل توجهی داشته است.

سلامت نیوز: رئیس مركز تحقیقات دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: چهارمین كنگره نوروژنتیك كه از 3 تا 5 آذر ماه برگزار می‌شود به موضوع عقب ماندگی ذهنی و بیماری‌های حسی عصبی كه از جمله شایع‌ترین معلولیت‌ها هستند، می‌پردازد.

به گزارش ایسنا، دكتر حسین نجم آبادی گفت: مركز تحقیقات دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با سابقه‌ای 14 ساله سعی دارد تحقیقات خود را به صورت هدفمند ارائه كند.

وی با بیان اینكه شایع‌ترین معلولیت‌ها مانند عقب ماندگی ذهنی و بیماری‌های حسی عصبی هستند كه پرداختن هدفمند به این مسائل می‌تواند بسیاری از مشكلات را برطرف كند، افزود: چهارمین كنگره نورو ژنتیك كه از 3 تا 5 آذر ماه برگزار می‌شود به این موضوع می پردازد.

رئیس مركز تحقیقات دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی بیان داشت: علاوه بر تحقیقات و آموزش در فعالیت‌های علمی مسئله انتقال فعالیت‌ها به جامعه نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

نجم آبادی تصریح كرد: جایگاه كشور ما در ژنتیك نسبت به كشورهایی مانند تركیه عقب‌تر است ولی در رشته ژنتیك تعداد استادان و مقالات این حوزه رشد بسیار قابل توجهی داشته است.

وی بیان داشت: ایران در مقایسه با كشورهای حوزه خلیج فارس و همچنین كشورهای شمالی رشد بسیاری در زمینه ژنتیك داشته است.

رئیس مركز تحقیقات دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با اشاره به بحث اخلاق در ژنتیك اظهار داشت: در كشورهای عربی سقط جنین حرام اعلام شده است در صورتی كه این موضوع در كشور ما با تشخیص‌های دقیق بیماری‌های ژنتیكی مانند تالاسمی مجاز بوده و توانسته است مبتلایان تالاسمی را از دو هزار نفر به 400 نفر برساند.

دكتر نجم آبادی كاهش بیماران تالاسمی در كشور را الگویی خواند كه در WHO نیز ایران را در این زمینه به عنوان یك الگو معرفی می‌كنند.

وی ادامه داد: در حوزه علمی و تحقیقات ژنتیك نیز فاصله‌ای با كشورهایی اروپایی نداریم در حالی كه از نظر بودجه فاصله قابل توجهی با كشورهای اروپایی داریم.

استاد ژنتیك مولكولی در پایان یادآورشد: در صورتی كه حمایت‌های این حوزه افزایش یابد با تحقیقات بسیار و همت بالا می‌توان بیماری‌های ژنتیكی را كاهش داد.

چهارمین کنگره سالانه انجمن نوروژنیتک ایران با عنوان تازه های نوروژنتیك از سوم تا پنجم آذر ماه در سالن همایش‌های دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی برگزار می‌شود.

علاقه مندان جهت كسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت www.neurogenetics.ir مراجعه كنند و یا با شماره تلفن 7-66565796 تماس حاصل فرمایند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha