گروههایی که برای مبارزه با بیماری ایدز فعالیت می کنند از این که پاپ بندیکت شانزدهم استفاده از کاندوم را در شرایط استثنایی مجاز دانسته استقبال کرده اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بی بی سی رئیس آژانس مبارزه با بیماری ایدز سازمان ملل متحد سخنان پاپ را گام مهمی به پیش توصیف کرد.

رئیس گروهی از کاتولیک های ناراضی آمریکایی نیز که خواهان اصلاحات در کلیسای کاتولیک هستند، اظهار نظر رهبر کاتولیک های جهان را پیروزی منطق و عقل سلیم خواند.

پیتر تاچل، که برای حقوق همجنسگرایان در بریتانیا فعالیت می کند به بی بی سی گفت سخنان پاپ حائز اهمیت است ولی به توضیحات بیشتری نیاز دارد.

پاپ در سخنانی که در روزنامه واتیکان چاپ شده گفته است که استفاده از کاندوم در بعضی مواقع از جمله توسط مردان روسپی برای جلوگیری از گسترش بیماری ایدز موجه است.

ولی پاپ بندیکت همچنین بر این نکته پافشاری کرده که این نوع پیشگیری راه حل ریشه کن کردن بیماری ایدز نیست.

به موافقت پاپ با استفاده از کاندوم در موارد استثنایی، در کتابی که هفته جاری انتشار خواهد یافت اشاره شده است و تحلیلگران آن را انعطاف پذیرتر شدن موضع پاپ در مخالفت با استفاده از کاندوم برای مبارزه با ایدز، تعبیر می کنند.

این کتاب بر اساس یک رشته مصاحبه های وی با پیتر سیوالد، روزنامه نگار آلمانی در سال جاری میلادی است.

خیرنگار بی بی سی در واتیکان می گوید پاپ در حقیقت در باره موضوعی صحبت کرده که روحانیون ارشدکاتولیک سال هاست در باره آن بحث می کنند؛ این که ضرر استفاده از کاندوم از خطر گسترش ایدز ممکن است کمتر باشد.

به عقیده خبرنگار بی بی سی اظهارات اخیر پاپ بندیکت در حقیقت در نظر کلیسای کاتولیک مبنی بر ممنوعیت استفاده از کاندوم، شکاف ایجاد کرده است.

کلیفورد لانگلی که در یک روزنامه کاتولیک بریتانیایی کار می کند می گوید امتیاز کوچکی که پاپ بندیکت داده است ممکن است از آن چه در ظاهر به نظر می رسد به مراتب بیشتر باشد چون ممکن است تمام تعالیم کلیسای کاتولیک در مورد ممنوعیت جلوگیری از بارداری را زیر سئوال ببرد.

مخالفت صریح واتیکان با کاربرد هرگونه وسیله پیشگیری از بارداری، انتقاد محافل علمی و بهداشتی را به همراه داشت.

این مجامع معتقد بودند منع استفاده از کاندوم به گسترش ایدز کمک می کند.

سال گذشته پاپ بندیکت در جریان بازدید از کشورهای آفریقایی گفته بود توزیع کاندوم در میان مردم ممکن است عملا به گسترش ایدز کمک کند.

این اظهارات با انتقاد چندین کشور عضو اتحادیه اروپا روبرو شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha