قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در دولت یازدهم، 10 آزمایشگاه جامع را تکمیل کردیم که قابل استفاده است، 10 آزمایشگاه جامع دیگر نیز در دست تاسیس است.

10 آزمایشگاه جامع در دست تاسیس است/تخلفات پژوهشی در علوم پزشکی یک‌صدم حوزه غیرپزشکی هم نیست

سلامت نیوز:قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در دولت یازدهم، 10 آزمایشگاه جامع را تکمیل کردیم که قابل استفاده است، 10 آزمایشگاه جامع دیگر نیز در دست تاسیس است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر شاهین آخوندزاده  با بیان اینکه تولید داروی جدید در ایران به معنای کشف دارو نیست، اظهار کرد: دارویی را که در دنیا تولید می‌شود، در ایران تولید می‌کنیم چراکه توانایی مالی برای کشف دارو نداریم.

قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: کل بودجه پژوهشی حوزه پزشکی کشور (برای 70 دانشگاه) 150 میلیون دلار است، این درحالیست که تولید یک داروی جدید ضد درد نیاز به یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری طی 10 سال دارد.

وی تصریح کرد: اما بسیاری از داروهای تولیدشده در دنیا همچون داروی ضد صرع، ام‌اس و شیمی درمانی با این روش در ایران ساخته می‌شوند که گاهی اوقات نیز قیمت این داروها با کیفیت استاندارد یک پنجم یا یک ششم جهانی است.

آخوندزاده با بیان اینکه شعار وزارت بهداشت این است که به خاطر پول کیفیت را فدا نمی‌کند،‌ تاکید کرد: با سلامتی مردم شوخی نداریم، از این رو باید بهترین دارو را داشته باشیم.

وی در ادامه در خصوص سلول درمانی، گفت: سلول درمانی حرکت در مرزهای دانش محسوب می‌شود و همکاری مشترکی در این زمینه بین معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و معاونت علمی‌وفناوری ریاست جمهوری ایجاد شده است.

قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه کار کردن در بخش سلول درمانی الزامی است، افزود: نتایج فعالیت‌ها در این بخش ممکن است به زودی جواب ندهد، اما باید به این علم مسلح شد زیرا در سال‌های آینده شاهد کارهای خوبی از مراکز خواهیم بود، البته از گذشته نه چندان دور پژوهشگاه رویان در این زمینه موفق عمل کرده است.

وی یادآور شد: بیشتر اقدامات در این حوزه هنوز جنبه تحقیقاتی دارد و در بالین استفاده نمی‌شود؛ اما طی 5 سال آینده بخشی از درمان‌های استاندارد دنیا سلول درمانی خواهد بود.

10 آزمایشگاه جامع دیگر در دست تاسیس است

آخوندزاده همچنین با اشاره به آزمایشگاه‌های جامع، گفت: در دولت یازدهم 10 آزمایشگاه جامع را تکمیل کردیم که قابل استفاده هستند و 10 آزمایشگاه جامع دیگر نیز در دست تاسیس است.

قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: به عنوان مثال آزمایشگاه جامع در خراسان رضوی قرار بود به بیرجند و بجنورد نیز سرویس دهد، اما با توجه به این که بعد مسافت مشهد تا بیرجند 500 کیلومتر است، از این رو قرار شد مشهد بجنورد را سرویس دهد و برای بیرجند آزمایشگاه دیگری تاسیس کنیم. درواقع تاسیس این 10 آزمایشگاه جامع برای این است که فاصله‌ها کمتر شود.

وی در ادامه در خصوص کمیته‌های اخلاق پزشکی نیز اظهار کرد: مهم‌ترین نکته در بحث بروز تخلف علمی این بود که زمانی که سیاست کمَی را در دستور کار قرار داده و برهمین مبنا تعداد دانشجو را بدون استاندارد لازم افزایش می‌دهیم و ارائه مقاله را برای فارغ‌التحصیل شدن الزامی می‌کنیم، ممکن است درصد خطا بیشتر شود.

قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه در دولت یازدهم کمیته‌ای تشکیل شد که هر ماه جلسه دارد و سیاست‌گذاری می‌کند، گفت: قبل از اینکه مجلس طرح جلوگیری از خطاهای پژوهشی را تصویب کند، ما دستورالعمل در خصوص نحوه برخورد با خطاهای اخلاقی را در انتشارات و حوزه چاپ داشتیم.

میزان تخلفات پژوهشی در حوزه پزشکی یک صدم حوزه غیرپزشکی هم نیست

آخوندزاده افزود: بخشی از مشکلات مربوط به بی‌اخلاقی‌ها در نگارش مقاله‌ از طریق اطلاع‌رسانی، بخشی با آموزش، بخشی با تغییر سیاست‌های ما به پژوهش‌های کیفی و بخشی دیگر با برخورد حل می‌شود.

وی با اشاره به تخلفات محرزی که در خیابان انقلاب در حال وقوع است، گفت: خوشبختانه بخش قابل توجهی از تخلفات در این خیابان مربوط به حوزه علوم پزشکی نیست؛ چراکه مقالات این حوزه کتابخانه‌ای نیست.

قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: اما بدون تعارف باید بگویم که در ایران 55 هزار دانشجوی Ph.d داریم که از این تعداد 5 هزار دانشجو مربوط به حوزه پزشکی است؛ این در حالیست که بخش قابل توجهی از این 50 هزار دانشجوی غیرپزشکی مربوط به دانشگاه‌هایی است که ظرفیت ندارند.

وی یادآور شد: میزان مشکلات ما در این حوزه یک صدم حوزه غیرپزشکی هم نیست؛ چون تعداد دانشجویان محدود است و نظارت‌های بیشتری توسط کمیته اخلاق پزشکی صورت می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha