تیروئیدیت به معنی آماس و التهاب تیروئید است كه عوامل متعددی از قبیل عوامل ویروسی، باكتریال و یا مكانیسم‌های خود ایمنی می‌تواند منجر به ایجاد آن شود.

زنان 3 برابر مردان به تیروئیدیت تحت حاد دچار می‌شوند

به گزارش سلامت نیوز دكتر منوچهر نخجوانی، فوق تخصص غدد و متابولیسم در گفت و گو با ایسنا، در خصوص بیماری تیروئیدیت و علائم آن گفت: این بیماری به هر شكلی می‌تواند تظاهر كند. گاهی با علائم گواتر، گره تیروئید و یا با علائم كم كاری و یا پركاری تیروئید بروز می‌كند.

وی گفت: زمینه‌های ژنتیكی افراد در ابتلا به بیماری تیروئیدیت موثراست اما این بدان معنا نیست كه این بیماری ارثی است. تیروئیدیت در هر سنی ممكن است بروز كند اما بیشترین سن شیوع این بیماری بین 30 تا 50 سالگی است. بر اساس آمارهای موجود 5 تا 10 درصد از زنان بعد از زایمان دچار تابلوی تیروئیدیت می‌شوند كه زمینه‌ای از بیماریهای خود ایمنی تیروئید را نیاز دارد.

دكتر نخجوانی افزود: تیروئیدیت ممكن است حاد، تحت حاد و یا مزمن باشد. تیروئیدیت حاد می‌تواند باكتریال، قارچی و یا به دنبال درمان با یُد 131 ایجاد شود. تیروئیدیت تحت حاد نیز یك بیماری احتمالاً ویروسی است كه گاهی دردناك و گاهی خاموش و بدون درد است، بر اساس آمارهای موجود، زنان 3 برابر بیشتر از مردان به آن دچار می‌شوند.

وی خاطرنشان كرد: اما نوع مزمن تیروئیدیت همان تیروئیدیت هاشیماتو است كه یك بیماری خود ایمنی بوده و در این حالت ممكن است حتی تیروئید فر د از بین برود. متأسفانه این نوع از تیروئیدیت شایع‌تر بوده و در همة دنیا نیز شیوع آن رو به افزایش است.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: به دلیل تفاوت پاتوفیزیولوژی، درمان این نوع از تیروئیدیت‌ها نیز با یكدیگر متفاوت است. در تیروئیدیت تحت حاد درمان كلاسیك از طریق آسپرین و داروهایی از خانواده بروفن صورت می‌گیرد. در تیروئیدیت بدون درد نیز معمولاً درمان خاصی وجود ندارد. اگر این نوع از تیروئیدیت در 3 تا 6 ماه پس از زایمان ایجاد شود به آن تیروئیدیت پس از زایمان می‌گوییم.

به گفته وی، در تیروئیدیت هاشیماتو به دلیل اینكه در فرد ایجاد كم كاری می‌كند معمولاً از هورمون تیروئید استفاده می‌شود اما به طور كلی این بیماریها از پیش آگهی خوبی برخوردار بوده و خوشبختانه قابل درمان هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محسن توده رنجبر ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    11 4
    با سلام و ارادت بنده 49 روز پيش با درد خفيف در ناحيه دو لوپ تيروئيد به پزشك مراجعه كردم سونو گرافي دو مرحله گرفتم با اختلاف 15 روز آخرين سونو ابعاد بزرگتر از قبل و دو نودل در ناحيه پره تراكئال و تشخيص در هر دو مرحله تيروئيديت تحت حاد كرون گزارش شده سابقه بيماري در خانواده نداشته ايم فعلا درد شديد در گلو ومشكل بلع دارم سر درد كليه درد و سوزش ادرار و ضعف شديد در عضلات و زانو ها دارم يك ما ه پرد نيزولون با دوز 5 تا 15 خوردم ويك هفته است آنرا به نصفه قرص 5 ميلي گرم رسوندم پروفن هم طي 24 ساعت ميخورم چون درد شديدي دارم نسبت به روز اول درد بيشتر شده ابعاد بيشتر شده نودل هم ظاهر شده چكار كنم