یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۸
کد خبر: 213700

هر سال حدود ۹ میلیارد تُن زباله پلاستیکی به اقیانوس‌ها ریخته می‌شود.

اقیانوس‌ها در پلاستیک غرق می‌شوند

سلامت نیوز:هر سال حدود ۹ میلیارد تُن زباله پلاستیکی به اقیانوس‌ها ریخته می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، ماده ای چند منظوره، با دوام و ارزان قیمت است. از بسیاری جهات پلاستیک مزیت های بسیاری برای بشریت داشته است؛ از ساخت تجهیزات پزشکی گرفته تا قطعات هواپیمایی. اما برخی از صفات خوب پلاستیک هم هست که آن را مشکل ساز می کند. مثلا پلاستیک ارزان قیمت است و همین باعث می شود مردم آن را به راحتی دور بیندازند. پلاستیک اکنون مشکل رو به رشد محل های دفن زباله و اقیانوس هاست. 

به گزارش روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست پلاستیک،سازمان محافظت از اقیانوس ها که یک سازمان غیر دولتی است و هر سال سازماندهی رویدادهای پاکسازی سواحل بیش از ۱۵۰ کشور در سراسر جهان را بر عهده دارد، اعلام کرده است زباله های پلاستیکی حدود ۸۵ درصد از تمام زباله جمع آوری شده از سواحل، آبراهه ها و اقیانوس ها را تشکیل می دهند و این تازه بررسی با چشم غیر مسلط است.

تعداد بیشماری تکه های پلاستیکی بسیار کوچک در آب های دریایی وجود دارد. پلاستیک غیر قابل تجزیه است و صرفا با قرار گرفتن در معرض نور خورشید به قطعات کوچک تر و کوچک تر تبدیل می شود. این قطعات که به آن ها میکروپلاستیک گفته می شود کمتر از ۵ میلی متر طول دارند و گاهی به اندازه یک دانه کنجد هستند. برخی از این میکروپلاستیک ها همان تکه های کوچک پلاستیکی هستند که به عنوان لایه بردارهای به محصولات سلامتی و زیبایی اضافه می شوند، و برخی دیگر همان قطعات بزرگ پلاستیک هستند که در طول زمان ریز تر می شوند.

مطالعات اخیر نشان داده اند که میکروپلاستیک ها همچنین می توانند از لباس مصنوعی شسته شوند، مانند پلی استر و یا اکریلیک. 

مطالعات نشان می دهند تنها در یک چرخش یک ماشین لباسشویی می تواند بیش از ۷۰۰ هزار الیاف میکروپلاستیک به محیط زیست وارد شود.

برنامه محیط زیست سازمان ملل بیان کرده است در دریاها حدود ۵۱ تریلیون ذره میکروپلاستیک وجود دارد که بسیاری از آنها در پنج چرخش همگرایی اقیانوس های عظیم شناخته شده به عنوان چرخاب انباشته شده اند.

کشورهای مختلف، اقدامات گوناگونی در راستای کم کردن زباله های پلاستیکی در اقیانوس ها و دریاها کرده اند. بطور مثال، اندونزی که از بزرگترین مصرف کنندگان پلاستیک در جهان است، متعهد شده است تا سال ۲۰۲۵، زباله های دریائی خود را ۷۰ درصد کاهش دهد. اروگوئه نیز گفته است برای کیسه های پلاستیکی یکبار مصرف مالیات تعیین خواهد کرد. ایالات متحده آمریکا هنوز به این حرکت ها نپیوسته است.

اما فقط دولت ها نیستند که باید حرکتی داشته باشند؛ افراد و شرکت ها نیز باید در جنبش کم کردن زباله های پلاستیکی همکاری کنند.

همه ما می توانیم با استفاده کمتر از محصولات پلاستیکی یکبار مصرف و بازیافت آن ها به این جنبش بپیوندیم.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha