رئیس انجمن اهدای عضو ایرانیان گفت: 27هزار نفر پشت نوبت پیوند عضو هستند. هر سال سه هزار نفر در ایران دچار مرگ مغزی می‌شوند، از این تعداد هزار نفر شناسایی می شوند و فقط 750 نفر به پیوند عضو می‌رسند.

دولت یک میلیارد تومان برای هر پیوند ریه می‌پردازد

سلامت نیوز: رئیس انجمن اهدای عضو ایرانیان گفت: 27هزار نفر پشت نوبت پیوند عضو هستند. هر سال سه هزار نفر در ایران دچار مرگ مغزی می‌شوند، از این تعداد هزار نفر شناسایی می شوند و فقط 750 نفر به پیوند عضو می‌رسند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،علی اکبر ولایتی ا در محل بیمارستان مسیح دانشوری در نشست خبری روز ملی اهدای عضو افزود: امروز سالروز موافقت تاریخی حضرت امام(ره) با پیوند عضو از جسد (مرگ مغزی) است.
وی گفت: پس از درخواست دکتر ایرج فاضل وزیر بهداشت وقت در سال 1368، درباره اجازه اهدای عضو،حضرت امام(ره) در تاریخ 31 اردیبهشت سال 68 یعنی 14 روز قبل از رحلتشان با این درخواست موافقت کردند.

**ایران از نظر پیوند عضو سرآمد کشورهای خاورمیانه و شاخ آفریقاست
رئیس بیمارستان مسیح دانشوری افزود: پیوند عضو قله خدمات پزشکی است و کشوری می‌تواند در این زمینه موفق باشد که از نظر کادر پزشکی متبحر و با تجربه، در دانش و تکنیک پیوند و نیز از نظر داروها و تجهیزات لازم کامل باشد و خوشبختانه از این نظر ایران سرآمد تمام کشورهای خاورمیانه و شاخ آفریقاست.
وی گفت: بیمارستان مسیح دانشوری تنها مرکزی است که در این منظقه، پیوند ریه انجام می‌دهد، از سال 84 تاکنون 100 پیوند ریه در این بیمارستان انجام شده که بیش از 50 درصد آنها کاملا موفقیت آمیز بوده است. از 200 پیوند قلبی که تاکنون در این بیمارستان انجام شده نیز بیش از 60 درصد موفق بوده است.

**هر روز 100 بیمار نیازمند پیوند می‌میرند
ولایتی افزود: 27 هزار ایرانی در کشور پشت نوبت دریافت عضو پیوندی هستند و هر روز 100 نفر از این افراد به علت نرسیدن عضو پیوندی جان حود را از دست می‌دهند.
وی افزود: یکی از امتیازهای کشور ما این است که به علت فقه پویای شیعه حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری فتوای پیوند عضو از جسد را صادر کردند اما در بسیاری از کشورها از جمله برخی کشورهای اهل سنت، همه مفتی ها با پیوند عضو از جسد موافق نیستند.
وی در پاسخ به خبرنگار گفت: هر سال 3 هزار نفر در کشور دچار مرگ مغزی می‌شوند که از این تعداد فقط هزار نفر شناسایی می‌شوند و فقط 80 درصد خانواده‌های این افراد با پیوند و اهدای عضو عزیزشان موافقت می‌کنند یعنی هر سال فقط از 750نفر فرد فوت شده(مرگ مغزی) در کشور اهدای عضو در کشور صورت می‌گیرد.
وی گفت: مرگ مغزی با کما فرق می کند، در مورد کما امکان بازگشت بیمار وجود ندارد اما تاکنون حتی یک مورد مرگ مغزی در دنیا نبوده که به زندگی بازگردد، زیرا فردی که دچار مرگ مغزی می شود، مغزش مرده است و فقط قلب برای مدت کوتاهی حداکثر تا دو هفته با دستگاه و دارو کار می‌کند.
رئیس بیمارستان مسیح دانشوری ادامه داد: هر فرد مرگ مغزی در صورتی که اعضای بدنش سالم باشد می‌تواند جان 9 نفر را نجات دهد و علاوه بر دو ریه و قلب، امکان اهدای دو کلیه،کبد،دو قرنیه و نسوج مختلف وی وجود دارد.
وی در پاسخ به خبرنگار ایرنا گفت: برای انجام هر عمل پیوند یک تیم حدود 17نفره شامل متخصص داخلی،داخلی جراحی، دو نفر جراح، ایمونولوژیست، متخصص بیهوشی، آزمایشگاه، پرستار و نیروهای خدمات فعالیت می‌کنند.
ولایتی در پاسخ به این پرسش ایرنا که مهمترین مشکل در امر پیوند عضو در ایران چیست، پاسخ داد: هزینه عمل پیوند را تا بیش از 90 درصد وزارت بهداشت پرداخت می‌کند و شاید حدود 5 تا 10 درصد این هزینه را نیز خیرین می‌پردازند به عنوان مثال یک عمل پیوند ریه حدود یک میلیارد تومان هزینه دارد در حالی که بیمار و دریافت کننده عضو پیوندی تقریبا هیچ پولی پرداخت نمی‌کند و عمل پیوند برای او تقریبا رایگان است.
وی ادامه داد: البته هزینه‌های بعد از پیوند مانند برخی داروها هستند که برخی از آنها تحت پوشش بیمه نیستند و ممکن است فرد گیرنده تا چندین ماه مجبور باشد، بیش از 5 تا 10میلیون تومان در هر ماه برای داروهای ضد پس زدن عضو پیوندی و ضد ویروس و ضد قارچ بپردازد.

**تامین اجتماعی به خانواده اهدا کنندگان عضو مستمری پرداخت کند
ولایتی به خبرنگار ایرنا گفت: مهمترین مشکل در این زمینه معیشت خانواده‌ای است که برای اهدای عضو عزیزشان موافقت کرده و معمولا نان آور خانواده خود را از دست داده است، پیشنهاد ما این است که دولت با ارائه لایحه و تصویب قانونی در مجلس، سازمان تامین اجتماعی را موظف کند که از خانواده اهدا کنندگان حمایت کند و به خانواده آنان مستمری پرداخت شود تا معیشت آنان تامین شود.

**توریست درمانی در عرصه پیوند به مصلحت کشور نیست
ولایتی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره امکان توریسم درمانی و جذب بیمار خارجی برای انجام پیوند در ایران با همراهی دهنده و گیرنده، گفت: هزینه پیوند ریه در ایران یک میلیارد تومان و در آمریکا 750 هزار دلار است، اما با وجود ارزان‌تر بودن این عمل در ایران به هیچ وجه به مصلحت نیست که از این امکان برای جذب بیمار خارجی و توریسم درمانی استفاده کنیم.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: مردم با نیت خالص برای اهدای عضو عزیزشان و نجات بیماران نیازمند موافقت می‌کنند اگر پای توریست درمانی و بیمارستان‌های خصوصی به این کار باز شوند، دلالان وارد این عرصه می‌شود و این حوزه اخلاقی و پاک را آلوده می‌کنند. در این صورت کار خراب می‌شود، جراحان و پزشکان به دنبال دستمزدشان خواهند بود و مردم می‌گویند ما عضو عزیزمان را داده‌ایم ولی جیب پزشکان پر می‌شود.
ولایتی گفت: اگر در امر پیوند عضو وارد پول گرفتن و پول دادن شویم، وارد سیکل معیوبی می‌شویم که ارزش اخلاقی این کار آسیب جدی می‌بیند و حتی اگر دهنده و گیرنده هر دو از خارج بیایند نیز این فضا به نفع کشور نیست. ممکن است به تجارت اعضای بدن متهم شویم که به هیچ وجه به مصلحت کشور نیست. در حالی که الان این کار برای رضای خدا انجام می‌شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha