ماجرا از آنجا شروع شد که چند روز پیش مردی جوان با حضور در شعبه ششم بازپرسی دادسرای جنایی تهران از کادر درمانی دو بیمارستان که در مرگ پسر سه‌روزه‌اش نقش داشته‌‌اند، شکایت کرد.

مرگ نوزاد 3 روزه به‌دلیل خطای پزشکی

سلامت نیوز:هرچند گاهی اخبار ناگوار در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی منتشر می‌شود که نگرانی‌ها را از افزایش قصور پزشکی شدت داده است. اکنون مرگ نوزاد سه‌روزه، مسئولان دو بیمارستان را به ‌دادسرای جنایی تهران کشاند. پدر این نوزاد مدعی است بی‌توجهی مسئولان این دو بیمارستان باعث مرگ فرزندش شده است. ماجرا از آنجا شروع شد که چند روز پیش مردی جوان با حضور در شعبه ششم بازپرسی دادسرای جنایی تهران از کادر درمانی دو بیمارستان که در مرگ پسر سه‌روزه‌اش نقش داشته‌‌اند، شکایت کرد. 


گفتند زمان زایمان نرسیده


به گزارش سلامت نیوز،روزنامه وقایع اتفاقیه نوشت: شاکی به قاضی محسن مدیرروستا توضیح می‌دهد: «من پنج‌سال پیش ازدواج کردم و دختری سه سال و نیمه دارم. سال گذشته نیز همسرم باردار شد. سیزدهم بهمن سال گذشته همسرم پا به 9 ماهگی گذاشت و هر لحظه ممکن بود پسرمان به دنیا بیاید. 10 روز که از 9 ماهگی همسرم گذشت، دچار درد زایمان شد و او را به یکی از بیمارستان‌های شهر رباط‌کریم منتقل کردم. زمانی که پزشک وضع همسرم را بررسی کرد، گفت هنوز زمان زایمان فرانرسیده و باید منتظر باشیم و بهتر است همسرم را به خانه ببرم.» شاکی در ادامه توضیحاتش می‌گوید: «هر چه به مسئولان آنجا گفتم 10 روز از وقت تعیین‌شده برای زایمان همسرم گذشته و می‌ترسم بلایی سر همسرم و فرزندمان بیاید، آنها توجهی نکردند و گفتند هنوز زمان وضع حمل همسرم فرا نرسیده است. این در‌حالی بود که همسرم درد زیادی می‌کشید و هر چه از مسئولان بیمارستان خواستیم او را بستری کنند و تحت عمل سزارین قرار دهند، قبول نکردند. آنها فقط برای همسرم پرونده تشکیل دادند و به ناچار او را به خانه بردم و روز بعد همسرم را برای انجام زایمانش به بیمارستان دیگری در اسلامشهر منتقل کردم. پزشک معالج و کادردرمانی پس از بررسی وضع همسرم گفتند او باید بستری شود تا فرزندمان به دنیا بیاید. زمانی که همسرم بستری شد، آنها از من خواستند بابت عمل جراحی سزارین دو میلیون تومان بپردازم.»


شکایت از 2 بیمارستان


شاکی ادامه می‌دهد: «هر چه گفتم پولی همراه ندارم و دفترچه بیمه همسرم در بیمارستان قبلی جا مانده، توجهی نکردند. به‌ناچار با قرض از خانواده و اقوام دو میلیون تومان را فراهم کردم و قرار شد او تحت عمل سزارین قرار گیرد. در همین موقع بود که به بیمارستان قبلی رفتم تا دفترچه را از آنها بگیرم که مدعی بودند، دفترچه بیمه به دلایلی نامعلوم گم ‌شده است. عصر روز بعد در تماس از بیمارستانی که همسرم بستری بود، متوجه شدم او تحت عمل سزارین قرار گرفته و پسرمان به دنیا آمده است. زمانی که به بیمارستان رفتم، متوجه شدم آنها بدون اینکه امضای مرا برای رضایت عمل جراحی همسرم بگیرند، او را سزارین کرده و پسرمان به دنیا آمده است. ساعاتی بعد همسرم را مرخص کردند و یک روز بعد پسرم که بستری بود، مرخص شد. دو روز بعد حال پسرم بد شد و او را به بیمارستان منتقل کردیم.» پدر فرزند فوت‌شده بیان می‌کند: «زمانی که پزشک معالج وضع پسرم را دید، اعلام کرد، او دچار نارسایی قلبی شده و کبد و کلیه‌هایش نیز دچار مشکل شده‌ است. کادر درمانی تلاش زیادی کردند اما پسرم فوت شد. از مسئولان بیمارستان رباط‌کریم به‌دلیل اینکه همسرم را بستری نکردند تا او تحت عمل سزارین قرار بگیرد و از کادر اتاق جراحی و مسئولان بیمارستان دوم در اسلامشهر به‌خاطر اینکه اقدامات پزشکی درستی را برای فرزندم انجام نداده‌اند، شکایت دارم.» همزمان با این شکایت بود که پزشکی قانونی بعد از بررسی‌های لازم، نظر داد مرگ نوزاد بر اثر بیماری متابولیک نوزادی و عوارض ناشی از آن بوده است؛ بنابراین با توجه به شکایت پدر داغدیده، تحقیقات برای اینکه معلوم شود مسئولان و کادردرمانی هر دو بیمارستان در مرگ این نوزاد نقش داشته‌اند یا نه، آغاز شده است. 


مرگ نوزاد کوهدشتی در هنگام تولد


برای اولین‌بار نیست که مرگ و تولد یک نوزاد در بیمارستان اتفاق می‌افتد. چندی پیش نیز  نوزاد یک مادر ٢٨ ساله در لرستان در هنگام تولد، مرده به دنیا آمد. شنیده‌ها حکایت از قصور پزشکی و تأخیر در بستری‌شدن مادر و مرگ نوزاد دارد. یک مادر کوهدشتی، پس از مراجعات مکرر در تنها بیمارستان این شهرستان، برای زایمان طبیعی بستری می‌شود. نوزاد در همان ساعات نخستین با مرگ به دنیا می‌آید که قلب او تپش نداشت. پدر خانواده به خاطر مرگ نوزاد، از پیگیری پرونده خبر می‌دهد. یکم اردیبهشت خبر مرگ زینب را به پدر داده‌اند. این پدر می‌گوید: «فرزندم بر‌اساس تقویم وضع حمل همسرم، طبق روال باید در 26فروردین به دنیا می‌آمد. در روزهای پیش از زایمان، همسر من نیز مانند همه مادران باردار، مورد معاینه و آزمایش‌های سلامت فرزند قرار گرفت. این معاینات، بارها و بارها در مطب و زایشگاه بیمارستان امام خمینی انجام و نشان از سلامت نوزاد داشت. در روز 29 فروردین، برای بستری‌شدن همسرم به بیمارستان مراجعه کردیم. همان روز، بیمارستان، همسرم را بستری نکرد.  وقتی که پس از گذشت نزدیک به یک هفته از زمان تعیین‌شده در وضع حمل، در یکم اردیبهشت بستری شد. بیمارستان می‌گوید که با تزریق آمپول مخصوص، زایمان به صورت طبیعی انجام شود.» پدر روایت می‌کند: «پس از بستری و تست‌های اولیه خبر دادند که دخترم نفس نمی‌کشد. او تنها چند ساعت پیش از تولد مرده بود.» احسان درویشی، پس از مرگ کودکش در کوهدشت به  دادستانی می‌رود و از کادر بیمارستان به‌خاطر بی‌توجهی به درخواست‌ها برای بستری‌شدن همسرش که منجر به مرگ دخترش شده، شکایت می‌کند. آنجا به او می‌گویند که باید کارشناس پزشکی قانونی، علت مرگ را بررسی و نتیجه را به آنها اعلام کند؛ حالا پدر منتظر نتیجه پزشکی قانونی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha