دوشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۷
کد خبر: 213752

فشار خون بالا" بیماری است که در نتیجه فشار غیرعادی خون در دیواره عروق بروز می کند. این حالت در زمان استرس یا هنگام فعالیت جسمانی طبیعی است اما افراد مبتلا همیشه حتی در زمان استراحت و آرامش نیز گرفتار آن هستند.

آنچه باید درباره « پرفشاری خون» کودکان بدانید!

سلامت نیوز:فشار خون بالا" بیماری است که در نتیجه فشار غیرعادی خون در دیواره عروق بروز می کند. این حالت در زمان استرس یا هنگام فعالیت جسمانی طبیعی است اما افراد مبتلا همیشه حتی در زمان استراحت و آرامش نیز گرفتار آن هستند.

به گزارش سلامت نیوز، خراسان نوشت: اگرچه این بیماری در بزرگسالان شایع است اما آمار ابتلا به آن در میان کودکان و نوجوانان طی سال های اخیر افزایش یافته است.

 

   اندازه گیری فشارخون کودکان ضروری است 

توصیه می شود پس از سه سالگی فشار خون کودک در هر مراجعه به پزشک اندازه گیری شود. البته هر نوع افزایش فشار به منزله بیماری نیست زیرا استرس، ترس و حتی مصرف کافئین می تواند فشار خون را افزایش دهد.
  چه زمان فشار خون بالا بیماری است؟

فشار خون بالا تنها زمانی بیماری تلقی می شود که طی سه بار مراجعه به پزشک از حد عادی بیشتر باشد. چاقی یکی از مهم ترین علل زمینه ساز پرفشاری خون محسوب می شود از همین رو لزوم معاینه   برای تشخیص به موقع بیماری در کودکان دارای اضافه وزن ضروری است تا از بروز آسیب های جدی به اندام ها جلوگیری شود.
  علل پرفشاری خون در کودکان و نوجوانان

معمولا پرفشاری خون در سنین پیش از بلوغ ناشی از یک بیماری دیگر است که به آن فشار خون ثانویه گفته می شود. در بیشتر موارد ناراحتی های کلیوی زمینه ساز است اما به ندرت، بیماری های قلبی و اختلالات هورمونی ( تیروئید، غدد فوق کلیه) نیز تاثیرگذار است . اما در نوجوانان مانند بزرگسالان پرفشاری خون به عنوان یک بیماری مستقل شناخته می شود.
 عوامل خطر ابتلا به پرفشاری خون در نوجوانان:

اضافه وزن به ویژه تجمع زیاد چربی در اطراف شکم
سابقه پرفشاری در افراد خانواده ( وراثت حدود 50 درصد تاثیر دارد)
مصرف بعضی داروها ( قرص های ضد بارداری، داروهای کنترل کننده آسم، مکمل های غذایی و داروهای مصرفی بدون نسخه)
اختلالات خواب ناشی از خروپف یا آپنه خواب
دیگر اختلالات متابولیکی مرتبط با پرفشاری خون مانند کلسترول بالا یا مقاومت به انسولین
استرس، ترس و کافئین ( عامل افزایش موقت فشار خون)
  علایم بیماری

به طور کلی ابتلا به پرفشاری خون با علامت بارزی در کودکان همراه نیست. به همین دلیل تنها پس از اندازه گیری فشار خون، بیماری تشخیص داده می شود. اما علایم ذیل می تواند به عنوان هشدار تلقی شود:
سردرد
سرگیجه
خونریزی بینی
تپش قلب و بی قراری
تهوع و استفراغ
دردهای سینه ای
تنگی نفس
اختلالات بینایی
 
عوارض تشخیص ندادن بیماری در کودکی

کودکانی که فشار خون بالا دارند اما از درمان های مناسب بهره مند نمی شوند، در معرض خطر جدی پیشرفت بیماری در بزرگسالی هستند. پرفشاری خون به مرور زمان خطرآفرین می شود زیرا زمینه ساز بیماری های قلبی عروقی است و ممکن است به تدریج به مغز، قلب، کلیه ها و چشم ها آسیب برساند.گرچه تصلب شرایین یکی از تغییرات دوران سالمندی است اما پرفشاری خون بسیار در بروز آن تاثیرگذار است. سکته مغزی، آنژین صدری، آنفارکتوس، اختلالات کلیوی و ناراحتی های بینایی ، مهم ترین عوارض تصلب شرایین است.
  مهم ترین اقدامات پیشگیرانه

در وهله اول باید فشار خون را به طور منظم توسط پزشک یا در منزل کنترل و یادداشت کرد تا نخستین علایم بیماری به موقع شناخته شود. البته رعایت سبک زندگی سالم نیز ضروری است که مهم ترین آن عبارت است از:
اجتناب از مصرف سیگار، الکل و دیگر مخدرها
تغذیه متعادل و متنوع؛ مصرف فراوان میوه ها و سبزی ها، کاهش نمک و چربی انجام منظم تمرینات ورزشی استقامتی مانند شنا، پیاده روی، پیاده روی در طبیعت و دوچرخه سواری روش های کنترلی برای کاهش استرس و اضطراب

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha