مطالعات محققان دانشگاه پیترزبورگ آمریکا نشان می‌دهد، به محض مشاهده عفونت خون باید درمان شود و هیچ‌گونه تعلل در درمان جایز نیست.

ضرورت درمان فوری عفونت خون

سلامت نیوز:مطالعات محققان دانشگاه پیترزبورگ آمریکا نشان می‌دهد، به محض مشاهده عفونت خون باید درمان شود و هیچ‌گونه تعلل در درمان جایز نیست.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، مطالعات نشان می‌دهد عفونت خون، قاتل شماره یک بیماران بیمارستانی است و باید به محض مشاهده درمان آغاز شود. عفونت خون یا سپسیس که گاهی مسمومیت خون نیز نامیده می شود، یک واکنش ایمنی خطرناک و جدی است که بر اثر ترشح مواد شیمیایی ایمنی به داخل جریان خون برای مباررزه با عفونت بوجود می آید و می تواند منجر به مرگ شود.


به گزارش مدیکال ساینس،التهاب ناشی از عفونت خون سبب سوراخ شدن عروق و تولید لخته می شود، در نتیجه، جریان خون کافی به ارگان های بدن نمی رسد و ارگان ها بر اثر کمبود اکسیژن و مواد غذایی دچار اختلال می شوند. در موارد حاد، فشار خون به اندازه ای کاهش می یابد که قلب ضعیف شده و دچار شوک سپتیک می شود. در این حالت کبد، کلیه، ریه و اندام های حیاتی دیگر دچار نارسایی می شوند.


در حال حاضر اختلاف نظرهایی در مورد درمان این عارضه وجود دارد و برخی از پزشکان معتقد به استفاده از پروتکل های دارویی برای درمان هستند؛ در حالی که سایرین بر این باورند این درمان عوارض جانبی ناخواسته دارد و در حالت اورژانسی و با توجه به محدودیت‌های که در بخش اورژانس وجود دارد، امکان‌پذیر نیست.
ولی مطالعات جدید نشان می‌دهد سرعت در شروع درمان مهمترین عامل در حفظ بقای بیمار است. این مطالعه نشان می دهد به محض مشاهده علایم باید آزمایش‌ و کشت خون انجام شود و در عرض سه ساعت پس از تشخیص، با آنتی‌بیوتیک درمان آغاز شود. درمان سریع مهمترین عامل در حفظ بیمار است.
شایع ترین علت سپسیس، یک عفونت باکتریایی موجود در خون است. اگر سیستم ایمنی موفق به نابودی باکتری نشود، سبب عفونت می شود. باکتری سپسیس می تواند از هر نقطه ای، حتی یک خراش کوچک روی زانو، وارد بدن شود.


محققان بر این باورند که سپسیس می تواند بر اثر عفونت های دیگری از قبیل آپاندیسیت، ذات الریه، عفونت دستگاه ادراری، مننژیت و عفونت کلیه ناشی شود. گاهی علت سپسیس با استئومیلیت یا عفونت استخوان همراه است. گاهی این عفونت ناشی از نوعی قارچ است.


بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، بیش از 1.5 میلیون آمریکایی در سال به این عفونت مبتلا می شوند. تعداد افرادی که بر اثر این عفونت در بیمارستان بستری شده اند، از 621 هزار نفر در سال 2000 میلادی، به یک میلیون و 141 هزار نفر در سال 2008 میلادی رسیده است. همه افراد، به ویژه افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، سالمندان، نوزادان و کودکان در معرض این عفونت قرار دارند. متاسفانه به دلیل مقاومت در برابر آنتی بیوتیک، این عفونت رو به روز در حال افزایش است. مطالعات نشان می‌دهد از هر پنج بیمار مبتلا به سپسیس، یک نفر جان خود را از دست می‌دهد.


سپسیس از هرنقطه ای از بدن می تواند آغاز شود، بنابراین علایم متفاوتی دارد. معمولا تشخیص بیماری تا زمان بروز علایم دشوار است. معمولا بیماری در سه مرحله سپسیس، سپسیس حاد و شوک سپسیس بروز می کند. تب اولین نشانه بیماری است. ضربان قلب افزایش می یابد و بیش از 90 ضربان در دقیقه می شود. اختلال در تنفس، عملکرد غیر طبیعی قلب، شکم درد، کاهش تعداد پلاکت، کاهش ادرار، خارش پوست، بروز لکه های تیره روی پوست، لرز، ضعف شدید، بیهوشی و سردرگمی و هذیان از مهمترین علایم بیماری هستند. حالت پیشرفته بیماری که شوک سپسیس نام دارد، سبب کاهش فشار شدید خون، نارسایی اندام داخلی و مرگ می شود.نتایج این مطالعه در نشریه NEJM منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha