عمده‌ترین علت تمایل کم به اهدای عضو پیوندی، باورهای غلط و نگرش‌های نادرستی است که در ارتباط با اهدای عضو در میان مردم رایج است.

باورهای غلط مانع ترویج فرهنگ اهدای عضو است

سلامت نیوز:عمده‌ترین علت تمایل کم به اهدای عضو پیوندی، باورهای غلط و نگرش‌های نادرستی است که در ارتباط با اهدای عضو در میان مردم رایج است.

گروه سلامت نیوز به نقل از مهر، روز ۳۱ اردیبهشت ماه مصادف است با فتوای امام خمینی (ره) مبنی بر جایز بودن اهدا عضو و به همین سبب به روز ملی اهدا اعضا نامگذاری شد. در ایران بیش از دو دهه است که فعالیت‌های مختلفی برای آگاه‌سازی مردم انجام می‌شود ولی هنوز فرهنگ سازی درستی در این مقوله صورت نگرفته است.

دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در این باره به خبرنگار مهر گفت: در حال حاضر بیش از ۲۷هزار نفر در لیست برای دریافت عضو هستند که هر ۲۰ دقیقه یک نفر به علت عدم دریافت عضو، جان خود را ازدست می‌دهد.

بشیر خالقی تصریح کرد: سالانه حدود ۸ هزار نفر به علل مختلف مانند صانحه تصادف؛ سکته مغزی و .. دچار مرگ مغزی می‌شوند که فقط حدود ۴هزار نفر از آنها حاضر به اهدا اعضای خود می‌شوند ولی متاسفانه بسیاری از خانواده‌ها تمایلی به اهدا کردن اعضای بیمار خود ندارد.

وی افزود: باید از تمام ظرفیت رسانه‌ای خود برای فرهنگ سازی این امر مهم استفاده کرد. در این زمینه صداوسیما اقداماتی داشته ولی کافی نیست و در این خصوص اقدامات جدی تری را باید انجام داد.

باورهای رایج در فرایند اهدا عضو

عمده‌ترین علت تمایل کم به اهدای عضو پیوندی، باورهای غلط و نگرش‌های نادرستی است که در ارتباط با اهدای عضو در میان مردم رایج است.

فرایند اهدا عضو در همه ادیان از جمله دین مبین اسلام مورد تأیید است، چنانچه در آیه ۲۳ سوره مائده اشاره شده است که هرگاه کسی نفسی را نجات دهد مانند آن است که باعث نجات جان تمام انسان‌ها شده است.

عدم آگاهی و اطلاعات نادرست سبب گاردگیری‌هایی از سوی افراد در مورد این موضوع می‌شود. برخی بر این باورند که با داشتن بیماری زمینه‌ای امکان اهدا عضو برای آنها مقدور نیست؛ ولی این درحالی ست که صلاحیت فرد برای اهدا عضو توسط تیم متخصص پیوند تنها در زمان فوت وی انجام می‌شود و بجز چند بیماری عفونی، ابتلا به سایر بیماری‌ها منعی برای اهدا ندارد.

تغییر شکل دادن جسد، نیز از عواملی است که باعث می‌شود خانوادهٔ فرد از اهدای عضو بیمارشان امتناع ورزند. اما فرایند برداشت عضو هیچ تغییری در ظاهر فرد ایجاد نخواهد کرد. ضمن اینکه این فرایند در اتاق عمل توسط تیم جراحی و در نهایت احترام به فرد اهدا کننده انجام می‌شود و پس از برداشت عضو محل جراحی بخیه زده شده و از بیرون فقط به صورت یک خط تمیز دیده می‌شود.

اهدای عضو هیچ محدودیت سنی ندارد و افرادی با سن بالا نیز محدودیتی برای اهدا ندارند. تمامی هزینه‌های مربوط به این فرایند توسط وزارت بهداشت پرداخته شده و هیچ هزینه‌ای بر فرد و خانوادهٔ فرد اهدا کننده تحمیل نمی‌شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha