دوشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۳
کد خبر: 213777

محققان موفق به مهندسی نوعی پروتئین شدند که قادر به نابودی ویروس سندرم تنفسی خاورمیانه مِرس(MERS)در محیط آزمایشگاهی است. این دستاورد می تواند در درمان انواع بیماری‌های ویروسی و در صنعت کشاورزی نیز موثر باشد.

پایان ویروس مِرس با یک پروتئین مهندسی‌شده

سلامت نیوز: محققان موفق به مهندسی نوعی پروتئین شدند که قادر به نابودی ویروس سندرم تنفسی خاورمیانه مِرس(MERS)در محیط آزمایشگاهی است. این دستاورد می تواند در درمان انواع بیماری‌های ویروسی و در صنعت کشاورزی نیز موثر باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، محققان دپارتمان ژنتیک مولکولی مرکز دانلی در کانادا دریافتند یک پروتئین به نام یوبیکوئیتن را می‌توان به گونه‌ای مهندسی کرد که قادر به نابودی ویروس MERS در انسان است. ویروس سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS) که از خانواده ویروس کرونا است، برای اولین بار در سال 2012 میلادی در عربستان شناسایی شد.


به گزارش مدیکال ساینس،ویروس های کرونا یک خانواده بزرگ از ویروس ها هستند که سبب بروز طیف وسیعی از بیماری ها، از سرماخوردگی گرفته تا سارس، می شوند. ویروس های این خانواده عامل بسیاری از بیماری های حیوانی نیز هستند. به نظر می رسد که بروز این بیماری از یک الگوی فصلی پیروی می کند و شیوع آن بین ماه های مارس تا آوریل بیشتر است.


محققان معتقدند واکسن برای پیشگیری ضروری است؛ ولی باید درمانی هم برای مبتلایان وجود داشته باشد و این پروتئین گزینه مناسبی محسوب می‌شود. این روش نه تنها دردرمان ویروس MERS و انواع عفونت های ویروسی موثر است؛ بلکه در جلوگیری از آفات کشاورزی نیز کاربرد دارد.


علایم معمول ویروس سندرم تنفسی خاورمیانه در مراحل اولیه شامل تنگی نفس و مشکلات تنفسی جدی است. تب، سرفه و مشکلات گوارشی مانند اسهال نیز در این بیماران دیده می شود.


همزمان با پیشرفت بیماری، نارسایی کلیه نیز دیده می شود و عفونت در بیمارانی که نقص سیستم ایمنی دارند، منجر به فوت می شود.نتایج این مطالعه در نشریه PLoS Pathogens منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha