دوشنبه ۱ آذر ۱۳۸۹ - ۱۰:۳۶

بیکاری تاثیر بسیار مخربی روی زندگی مردم خصوصا جوان دارد و آن‌ها را تا مرز ابتلا به بیماری‌های روحی حاد پیش می‌برد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین در آخرین آمار منتشر شده در آمریکا مشخص شد بیش از 45 میلیون آمریکایی یا نزدیک به 20 درصد جمعیت این کشور به شکلی از بیماری‌های روانی دچار هستند. تحقیقات دولت آمریکا نشان می‌دهد از مجموع این تعداد 11 میلیون نفر به مشکلات حاد روانی دچار هستند.

میزان ناراحتی‌های روحی و روانی در بین جوانان بین 18 تا 25 سال بیش‌تر است، به طوری که نزدیک به 30 درصد از آن‌ها دچار این بیماری‌ها هستند. در عین حال کم‌ترین میزان ابتلا به مشکلات در بین افراد بالای 50 سال دیده می‌شود.
در گزارشی که توسط سازمان سلامت ذهنی و سوء استفاده از مواد مخدر منتشر شده است مشخص شد نرخ ابتلا به مشکلات روانی در بین سالمندان بالای 50 سال نزدیک به 13.7 درصد است که کم‌ترین میزان را در بین تمام گروه‌های سنی داراست.
موسسه ملی سلامت در این بین اعلام کرد میزان ابتلا به ناراحتی‌های روحی و روانی نسبت به سال‌های پیش رشد زیادی داشته است و دانشمندان معتقدند یکی از مهم‌ترین دلایل این افزایش بیکاری است.
بیکاری اثرات بسیار مخربی روی فرد، خانواده و جامعه می‌گذارد و به تدریج وضعیت را به سمت بحران پیش می‌برد. در صورتی که برای کاهش میزان بیکاری در یک جامعه تلاشی صورت نگیرد بیماری‌های روحی و روانی شدت می‌گیرند و می‌توانند در آینده خطر فلج شدن و ناتوانی، خودکشی، سوء استفاده از مواد مخدر و از هم پاشیدن بنیان خانواده‌ها را به همراه داشته باشد.
در مطالعه‌ای که در سال 2009 از لحاظ سلامت ذهنی انجام شده بود مشخص شد روند بالای بیکاری در کشور آمریکا که بالاترین میزان را در طول 25 سال گذشته داشته است می‌تواند تاثیر زیادی در افزایش میزان افسردگی و دیگر بیماری‌های روانی داشته باشد.
علاوه بر آن افراد بیکار توانایی مالی برای پرداخت هزینه‌های مرتبط با درمان‌های روانی و خرید داروهای مرتبط را ندارند و همین موضوع سبب می‌شود وضعیت در بین افراد هر روز بدتر شود
مطالعات نشان می‌دهد نزدیک به 10 درصد از افراد بیکار دچار مشکلات حاد روانی هستند که حتی نیاز به بستری شدن در بیمارستان و قرار گرفتن تحت مراقبت‌های ویژه پزشکی دارند.
این در حالی است که میزان ابتلا به بیماری‌های روانی در بین افرادی که درای شغل نیمه وقت هستند 7.3 درصد و در بین افرادی که دارای شغل تمام وقت هستند 5.4 درصد است. این آمارها نشان می‌دهد اشتغال نقش بسیار مهمی در سلامت ذهنی انسان‌ها دارد و در عین حال بیکاری می‌تواند وضعیت روحی یک فرد را به شدت دچار اختلال کند.
یکی از نگران‌کننده‌ترین فاکتورهایی که در این گزارش آمده این است که افراد بیکار با احتمال دو برابر نسبت به دیگران به طور جدی به خودکشی فکر می‌کنند.
مطالعات نشان می‌دهد نزدیک به 3.1 درصد از افرادی که دچار مشکلات روانی هستند اما در عین حال شاغلند به فکر خودکشی کردن می‌افتند، اما این آمار در بین افراد بیکار نزدیک به 6.6 درصد است.
میزان ابتلا به بیماری‌های روانی در بین زنان نیز بیش از مردان است. تقریبا 23.8 درصد از زنان آمریکایی به نوعی از بیماری‌های روانی دچار هستند، اما این رقم در بین مردن 15.6 درصد است.
چندی پیش تحقیق مشابهی در کشور انگلستان انجام شده بود که کم و بیش همین نتایج را به همراه داشت. در یک نظرسنجی که روی بیش از 2 هزار نفر انگلیسی که بین 16 تا 25 سال سن داشتند مشخص شد از هر ده جوانی که دارای کار نیست یک نفر به مصرف مواد مخدر روی می‌اورد. در عین حال افراد بیکار که دارای تحصیلات بالا نیستند، دو برابر دیگر افراد احساس افسردگی ، تنهایی و طرد شدن می‌کنند.
بیش از یک میلیون نفر در محدوده سنی بین 16 تا 25 سال در کشور انگلستان دارای شغل نیستند. به همین دلیل در حاضر انتظارات زیادی از دولت این کشور وجود دارد تا به افراد جوان برای پیدا کردن شغل و فرار از بیکاری کمک کند.
نزدیک به 25 درصد از جوانانی که در این تحقیقات شرکت کرده اند اعلام کرده اند بیکاری‌ آن‌ها باعث به وجود آمدن بحث‌ها و درگیری‌هایی بین آن‌ها و والدین و دیگر اقوامشان شده است.هم‌چنین 15 درصد نیز اعلام کردند به دلیل بیکار بودن زندگی آن‌ها هدف مشخصی ندارد.
بسیاری از جوانان بیکار به دلیل بیکاری دچار مشکلاتی مانند افسردگی ، استرس ، احساس خود کم‌بینی و مانند آن شده اند که این عوامل می‌تواند در دراز مدت به بیماری‌های روحی و روانی جدی بینجامد.
تاثیرات احساسی بیکاری روی جوانان عمیق ، طولانی‌مدت و گاهی اوقات غیر قابل بازگشت است.به این ترتیب برای کمک به نسل جوانی که دچار بحران بیکاری است باید سریعا اقدامات موثری صورت گیرد ، قبل از آن‌که کار از کار بگذرد و فرصت‌های باقی‌مانده نیز از بین برود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha