دوشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۵
کد خبر: 213787

محققان در پژوهشگاه رویان توانستند با بررسی سلول‌های بنیادی و تاثیر آن روی سلول های بنیادی گامی در راستای ابداع روش هایی برای درمان ریزش مو بر دارند.

ابداع درمان های ریزش مو با سلول های بنیادی

سلامت نیوز:محققان در پژوهشگاه رویان توانستند با بررسی سلول‌های بنیادی و تاثیر آن روی سلول های بنیادی گامی در راستای ابداع روش هایی برای درمان ریزش مو بر دارند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، از دست دادن موی سر اتفاقی ناخوشایند و در سال‌های اخیر متأسفانه شایع است. بر آمدگی‌های بافتی واقع در عمق پوست «پاپیلای درم» و سلول‌های بنیادی «اپیتلیال» عامل ایجاد و تنظیم چرخه رشد مو هستند؛ آسیب به این سلول‌ها یا از بین رفتن آنان علت اصلی از دست دادن مو است.

برخی پژوهشگرها موفق شدند در جوندگان مدل آزمایشگاهی روند احیای این سلول‌ها را القا کنند اما برای رسیدن به هدف مشابهی در انسان، تلاش‌های بیشتری لازم است. بدین منظور و به امید یافتن راهی برای شناخت سلول‌های پیش‌ساز مو در انسان تحقیقاتی توسط محققان پژوهشگاه رویان انجام گرفت.

این محققان در یک پروژه پاپیلای درم و سلول‌های بنیادی اپیتلیال از پوست برداشت شده از سر انسان جدا شده را در شرایط آزمایشگاهی کشت دادند. سپس ۱۵ موش آزمایشگاهی فاقد مو به ۳ گروه تقسیم شدند، یک گروه سلول‌های پاپیلای درم را دریافت کرد، گروه دوم سلول‌های پاپیلای درم و سلول‌های بنیادی اپیتلیال را هم‌زمان دریافت کرد و گروه سوم هیچ سلولی دریافت نکرد (گروه کنترل).

نتایج این پژوهش که در مجله بین المللی یاخته (Cell Journal) به چاپ رسید، نشان داد در هر دو گروه دریافت کننده سلول رویش مو اتفاق افتاد اما در گروهی که ترکیب هر دو سلول را دریافت کرده بود رویش محسوس‌تر و با چشم غیر مسلح قابل تشخیص بود.

همچنین مشخص شد  که پیوند سلول‌های بنیادی موثر در رویش مو می‌تواند در موش مدل فاقد مو منجر به رویش مو شود. با تحقیقات بیشتر و درک بهتر سازوکار رویش مو در انسان امید است بتوان راه‌هایی برای درمان از دست دادن مو در انسان ابداع کرد.

در این پروژه دکتر ناصر اقدمی، دکتر پروانه محمدی، دکتر محمد علی نیل‌فروش‌زاده، دکتر الهام رحیمی‌جامع و همکارانشان در پژوهشگاه رویان، مرکز تحقیقات پوست و سلول‌های بنیادی دانشگاه علوم پزشکی تهران و مرکز تحقیقات لشمانیا و بیماری‌های پوستی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پژوهشی همکاری داشتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha